Το Apple Vision Pro μπορεί να διαστρεβλώσει τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι τον κόσμο – Τι είναι η «ασθένεια προσομοιωτή»

Οι επιστήμονες δοκίμασαν πώς είναι η ζωή όταν χρησιμοποιεί κανείς γυαλιά μικτής πραγματικότητας, όπως το Apple Vision Pro, καθώς και τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στον χρήστη. Αποδεικνύεται ότι ακόμη και τα υπερσύγχρονα headsets μπορούν να προκαλέσουν κάποια σημαντικά προβλήματα.

Η μικτή πραγματικότητα (Mixed reality) θα μπορούσε σύντομα να γίνει mainstream μετά την κυκλοφορία του Vision Pro της Apple, παράλληλα με την υπάρχουσα τεχνολογία, όπως το Quest 3 της Meta. Οι συσκευές αυτές διαθέτουν μια λειτουργία “passthrough” που δείχνει στους χρήστες βίντεο σε πραγματικό χρόνο που καταγράφεται από κάμερες που βρίσκονται μπροστά και εμπλουτίζεται με μια ψηφιακή διεπαφή. Ενσωματώνει τόσο την εικονική πραγματικότητα (VR) όσο και την επαυξημένη πραγματικότητα (AR) – ουσιαστικά αναμειγνύοντας τον ψηφιακό και τον φυσικό κόσμο.

Από τότε που κυκλοφόρησε το Vision Pro, έχουν εμφανιστεί βίντεο που δείχνουν ανθρώπους να περπατούν στους δρόμου ή ακόμα και να οδηγούν φορώντας το VR headset της Apple. Αυτό οδήγησε την εταιρεία να προειδοποιήσει με επίσημη ανακοίνωση τους ανθρώπους να μην το χρησιμοποιούν ενώ χειρίζονται οχήματα.

Καθώς όμως η τεχνολογία γίνεται όλο και καλύτερη και πιο διαθέσιμη, οι επιστήμονες εξέτασαν αν οι άνθρωποι μπορούν να ζήσουν τη ζωή τους χρησιμοποιώντας την εικονική πραγματικότητα σε λειτουργία passhrough. Δημοσίευσαν τα ευρήματά τους την 1η Φεβρουαρίου στο περιοδικό Technology Mind and Behavior.

Ο καθηγητής επικοινωνιών στο Στάνφορντ και επικεφαλής συγγραφέας της εργασίας, Jeremy Bailenson, δήλωσε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για τη διεξαγωγή αυτής της έρευνας λόγω του πόσο έχει προχωρήσει η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια.

«Δοκιμάσαμε για πρώτη φορά μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας στο Meta Quest 3 τον Οκτώβριο του 2023 και διαπιστώσαμε ότι χρησιμοποιούσε το βίντεο passthrough πολύ πιο αποτελεσματικά από τα προηγούμενα εμπορικά ακουστικά», δήλωσε ο Bailenson στο Live Science. «Στη συνέχεια δοκιμάσαμε μια σειρά από άλλα, συμπεριλαμβανομένου του Apple Vision Pro, και, δεδομένου του πόσο μακριά έχει φτάσει το passthrough video, ήταν καιρός να αφιερώσουμε σοβαρή ακαδημαϊκή σκέψη στις ψυχολογικές και συμπεριφορικές επιδράσεις».

Τα θετικά και τα αρνητικά της εικονικής πραγματικότητας

Στη μελέτη, οι 11 συν-συγγραφείς πέρασαν αρκετές ώρες φορώντας ακουστικά VR σε λειτουργία passthrough, ενώ αλληλεπιδρούσαν με συνομηλίκους, διάβαζαν, έτρωγαν και άλλες δραστηριότητες. Στόχος τους ήταν να καταγράψουν τις εμπειρίες τους και να τις προσθέσουν στον αυξανόμενο όγκο ερευνών, ώστε να βοηθήσουν μελλοντικές μελέτες να κατανοήσουν τις ψυχολογικές και φυσιολογικές επιδράσεις.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι επιδράσεις ήταν τόσο θετικές όσο και αρνητικές, με τους συμμετέχοντες να περιγράφουν τις αλληλεπιδράσεις με τους ανθρώπους και την αγορά καφέ ενώ φορούσαν ακουστικά VR ως μια συναρπαστική καινοτομία. Το μεγαλύτερο και πιο προφανές αρνητικό, ωστόσο, ήταν η απώλεια της περιφερειακής όρασης – τα ακουστικά μείωσαν το οπτικό πεδίο των χρηστών περίπου στο μισό.

Παρά την πρόοδο που έχει σημειώσει η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια, τα καταγεγραμμένα βίντεο δεν είναι ακόμα τόσο ευκρινή όσο το ανθρώπινο μάτι, σύμφωνα με τη μελέτη. Οι αλλαγές στο φως προκαλούσαν επίσης “παραμορφώσεις όπως οι καθρέφτες”, ανέφεραν οι επιστήμονες στο έγγραφό τους. Οι κινήσεις του κεφαλιού, εν τω μεταξύ, είχαν μια αξιοσημείωτη καθυστέρηση και οι χρήστες δεν μπορούσαν να κρίνουν με ακρίβεια τις αποστάσεις σε κοντινή απόσταση. Αυτό περιέπλεξε κατά τα άλλα απλές εργασίες όπως το φαγητό ή το άγγιγμα ενός κοντινού αντικειμένου.

Οι συμμετέχοντες έμαθαν να αντισταθμίζουν τις παραμορφώσεις και την υστέρηση, αλλά η μελέτη σημείωσε ότι η παρατεταμένη χρήση μπορεί να προκαλέσει υπολειμματική υπεραντιστάθμιση – που σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα τείνουν να αντισταθμίζουν τις επιδράσεις των ακουστικών ακόμη και όταν δεν φορούν τη συσκευή. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος εμφάνισης «ασθένειας προσομοιωτή», η οποία μπορεί συχνά να εμφανιστεί κατά τη χρήση VR, σύμφωνα με μια εργασία του 2018 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Psychology.

«Για εργασίες που δεν ήταν χρονικά ή χωρικά ευαίσθητες ή όπου οι συνέπειες της αποτυχίας ήταν μικρές – όπως το να χάσετε το στόμα σας με μια κουταλιά φαγητό – η τεχνολογία ήταν διασκεδαστική, αν και με κενά απόδοσης» δήλωσε ο Bailenson. «Όπου όμως η χωρική επίγνωση ήταν κρίσιμη, όπως όταν κατεβαίνεις σκάλες ή οδηγείς, η μελέτη διαπίστωσε ότι οι ατέλειες της τεχνολογίας δημιουργούσαν προβλήματα κατά τη συχνή χρήση».

«Τα headsets δεν πρέπει να λειτουργούν σε κινούμενα αυτοκίνητα»

«Σε όποιον εργάζεται στην Apple και τη Meta, κάντε το σωστό. Μπορείτε να σώσετε ζωές. Τα headsets δεν πρέπει να λειτουργούν σε κινούμενα αυτοκίνητα», δήλωσε ο Bailenson στο Live Science – αναφερόμενος σε ένα άρθρο του στο TechCrunch, στο οποίο ανέφερε ότι η BMW «προωθεί ενεργά το VR για τους οδηγούς».

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα, ειδικά επειδή η μελέτη αυτή αξιολόγησε μόνο τη βραχυπρόθεσμη χρήση, ενώ η παρατεταμένη χρήση σε βάθος χρόνου απαιτεί κατάλληλο σχεδιασμό μελέτης. Οι επιστήμονες παρότρυναν επίσης τους χρήστες να κάνουν “μικρά βήματα” και να προσαρμόζονται σταδιακά στο μέσο αντί να τα φορούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα από την αρχή.

Ο Bailenson δήλωσε ότι οι χρήστες και οι κατασκευαστές VR headsets θα πρέπει να ενσωματώσουν ελέγχους και μεθόδους στις συσκευές για να διασφαλίσουν ότι οι χρήστες κάνουν επαρκή διαλείμματα και μειώνουν τον χρόνο που περνούν φορώντας τα.

Πηγή: FOXreport.gr

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ