Ηλεκτρονικό εμπόριο: Οι 3 περιπτώσεις απάτης – 59 συλλήψεις σε διεθνή επιχείρηση

Σε αστυνομική επιχείρηση παγκόσμιας κλίμακας, για την καταπολέμηση των απατών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), η οποία υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Europol το διάστημα από 1 έως 31 Οκτωβρίου 2022, συμμετείχε η ΕΛ.ΑΣ, μέσω της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος,

Στην επιχείρηση συμμετείχαν αστυνομικές Αρχές, τραπεζικά ιδρύματα και έμποροι ηλεκτρονικών καταστημάτων από 19 Χώρες (Αλβανία, Αυστρία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κολομβία, Τσεχία, Φινλανδία, Γαλλία, Γεωργία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λετονία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο), με κύριο στόχο της δράσης (eComm 2022) την καταστολή των εγκληματικών δικτύων που χρησιμοποιούν κλεμμένα στοιχεία πιστωτικών καρτών για αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα.

Από τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε σημεία παράδοσης προϊόντων, που αγοράστηκαν με τη χρήση κλεμμένων στοιχείων πιστωτικών καρτών, συνελήφθησαν συνολικά 59 άτομα.

Στην Ελλάδα διερευνήθηκαν 4 υποθέσεις απάτης, που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, με το συνολικό χρηματικό ποσό που καταγγέλθηκε να ανέρχεται σε 100.961 ευρώ. Για τις υποθέσεις αυτές, μέχρι σήμερα, έχουν ταυτοποιηθεί 5 εμπλεκόμενα άτομα, σε βάρος των οποίων σχηματίσθηκε δικογραφία τακτικής διαδικασίας, ενώ το προανακριτικό υλικό που συγκεντρώθηκε θα υποβληθεί στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της δράσης (eComm 2022), εντοπίσθηκαν οι ακόλουθες περιπτώσεις απάτης στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου:

  • Απάτη phishing, vishing και smishingόπου οι δράστες επικοινωνούν με άτομα μέσω τηλεφώνου, μηνυμάτων κειμένου (sms) και μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email) και τους πείθουν να γνωστοποιήσουν τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας . Για να πετύχουν τον σκοπό τους, υπόσχονται μια ανταμοιβή ή υποδύονται μια αξιόπιστη επιχείρηση ή κυβερνητική υπηρεσία.
  • Απάτη κλοπής ταυτότητας (Account takeover fraud), κατά την οποία ένας δράστης αποκτά πρόσβαση στον λογαριασμό ενός χρήστη σε ένα κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου . Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω ποικίλων μεθόδων, όπως η αγορά κλεμμένων κωδικών πρόσβασης, κωδικών ασφαλείας ή προσωπικών πληροφοριών στον σκοτεινό ιστό ή κατόπιν επιτυχούς επίθεσης phishing. Όταν αποκτήσουν πρόσβαση στον λογαριασμό ενός χρήστη, μπορούν να προβούν σε περαιτέρω παράνομη δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μπορούν να αλλάξουν τα στοιχεία του λογαριασμού ενός χρήστη, να κάνουν αγορές σε καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου, να κάνουν ανάληψη χρημάτων και ακόμη ή να αποκτήσουν πρόσβαση σε άλλους λογαριασμούς του.
  • Απάτη με ψεύτικους–ψευδείς ιστοτόπους (fake or replica websites), όπου οι δράστες δημιουργούν έναν ψεύτικο ιστότοπο και δελεάζουν τους αγοραστές με φθηνά προϊόντα . Σε πολλές περιπτώσεις οι ψεύτικοι ιστότοποι, εμφανίζονται σε διαφημίσεις ή αποστέλλονται στο email ενός χρήστη, κατευθύνοντάς τον στον ιστότοπο, μέσω μιας προσπάθειας ηλεκτρονικού ψαρέματος. Τα προς πώληση προϊόντα δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα και δεν αποστέλλονται ποτέ .

Σημειώνεται ότι, με πρωτοβουλία της Europol, πραγματοποιείται εκστρατεία ενημέρωσης, υπό την αιγίδα της δράσης eComm 2022, στην οποία λαμβάνει μέρος και η χώρα μας.

Περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την επιχείρηση, έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της EUROPOL: https://www.europol.europa.eu/media-press/newsroom/news/online-shopping-fraud-%E2%80%93-winter-tale-always-ends-fraudsters-behind-bars

Επιπλέον, ενημερωτικό υλικό της εκστρατείας έχει αναρτηθεί στις ακόλουθες ιστοσελίδες:

Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ