«Αποδώστε τα πεζοδρόμια στους πεζούς»: Η ομάδα στο Facebook που «μάχεται» για την παράνομη κατάληψή τους

Η ομάδα του Facebook «Αποδώστε τα πεζοδρόμια στους πεζούς» που δημιούργησαν ο οικονομολόγος και συγγραφέας Θανάσης Φροντιστής, ο οικονομολόγος Γιάννης Φούρλας και ο διαφημιστής Τάκης Κιουσόπουλος, αριθμεί πάνω από 800 μέλη. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία από τους τρεις πολίτες, προκειμένου να βρεθεί λύση σε μία διαχρονική παθογένεια: στην παράνομη κατάληψη των πεζοδρομίων.

Τα μέλη έχουν την δυνατότητα να αναρτούν φωτογραφίες και να σχολιάζουν για εμπόδια σε πεζοδρόμια όπως δέντρα, κάδοι, κολώνες, πινακίδες, ράμπες, αλλά και από παράνομα κατειλημμένα πεζοδρόμια από αυτοκίνητα, δίκυκλα, τραπεζοκαθίσματα κ.α. σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Οι τρεις πολίτες, έστειλαν επιστολή προς την πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, καθώς και στον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, στην οποία αναφέρεται:

«Η εικόνα των πεζοδρομίων της Αθήνας αλλά και των άλλων πόλεων αποτελεί ΟΝΕΙΔΟΣ για τη χώρα. Αφού προσπαθήσαμε εις μάτην επί 3ετία να ευαισθητοποιήσουμε τους κατ’ εξοχήν αρμόδιους, τους Δημάρχους μέσω ΚΕΔΕ, πάνω στο αυτονόητο καθήκον τους να διασφαλιστεί στους πολίτες το αυτονόητο δικαίωμά τους στην ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΣΥΝΕΧΗ, ΑΣΦΑΛΗ ΚΑΙ ΑΝΕΜΠΟΔΙΣΤΗ χρήση των πεζοδρομίων όπως άλλωστε επιβάλλουν οι νόμοι.

Προσφεύγουμε σε Εσάς, την Ανώτατη Ηγεσία της χώρας μας, με την ελπίδα ότι θα επιβληθεί επιτέλους η εφαρμογή των νόμων στη στοιχειώδη αυτή αλλά σημαντική υποχρέωση της Πολιτείας. Οι προσπάθειές μας τα τελευταία τρία χρόνια της Κίνησής μας δεν απέφεραν καρπούς με τους δημάρχους και την ΚΕΔΕ. Δεν είμαστε Σωματείο, ή Αστική Εταιρία, ή ΜΚΟ. Είμαστε μια Εθελοντική Κίνηση Πολιτών που λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια μέσω του διαδικτύου. Δεν διεκδικούμε και δεν χρησιμοποιούμε οικονομικούς πόρους από τα 682 μέλη της Ομάδας, ή το Κράτος ή τους Πολίτες, ή την Ε.Ε. Όποια προσπάθεια απαιτείται προσφέρεται από τους τρείς ιδρυτές της Ομάδας. τρείς καταξιωμένους πολίτες στον επιχειρηματικό στίβο, που μετά την συνταξιοδότησή τους προσφέρουν αφιλοκερδώς κοινωνικό έργο χωρίς καμία απαίτηση ανταπόδοσης. Δείτε τα συνημμένα συνοπτικά βιογραφικά μας.

Αναλάβαμε αυτήν την πρωτοβουλία ως απλοί πολίτες, που όμως δεν δέχονται αδιαμαρτύρητα να τους αρνούνται το στοιχειώδες δικαίωμα, το κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα της χώρας μας στο άρθρο 5, παρ. 1, το «δικαίωμα στη χρήση των κοινών τοις πάσι, απορρέον από το αυτοτελές δικαίωμα στην προσωπικότητα». Εννοούμε, το δικαίωμα της «ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ, ΣΥΝΕΧΟΥΣ, ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΕΜΠΟΔΙΣΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ, που αποτελούν ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟ χώρο. Για όλους τους πεζούς, ιδίως για τους τυφλούς, τους ανάπηρους στα αμαξίδια και τις μανάδες/ γιαγιάδες/ παππούδες που κάνουν περίπατο τα μωρά τους με το καροτσάκι , για όλους τους υπερήλικες και για όλους τους πολίτες γενικά, ενώ έχουν καταστεί τόποι πάρκινγκ αυτοκινήτων και δικύκλων.

Τα πεζοδρόμια είναι μια πολύ παλιά, πονεμένη ιστορία στη χώρα μας. Γνωστή σε όλους τους πεζούς. Σε όλες τις οργανώσεις αναπήρων που διαμαρτύρονται κατά καιρούς, σε όλα τα ΜΜΕ που συχνά δημοσιεύουν ιστορίες πεζών που δεν μπορούν να περπατήσουν ελεύθερα στα απροσπέλαστα πεζοδρόμια, ή που είχαν σοβαρά ατυχήματα. Γνωστή όμως ιστορία και στους κύριους υπεύθυνους για την επικρατούσα απαράδεκτη και κατά καιρούς τραγική κατάσταση των πεζοδρομίων, τους ΟΤΑ.

Πέρα από το Σύνταγμα που κατοχυρώνει το δικαίωμα των πεζών στην ελεύθερη χρήση των πεζοδρομίων, πέρα από τον Χάρτη των Δικαιωμάτων των Πεζών που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 1988, πέρα από την Διακήρυξη της Κοπεγχάγης του 1996 ή το Πράσινο Βιβλίο για το Αστικό Περιβάλλον και άλλα Ευρωπαϊκά νομοθετήματα, υπάρχει μια πλειάδα ελληνικών νόμων που έχουν ψηφιστεί και ισχύουν επί δεκαετίες ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΟΤΕ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ υπέρ της Ελεύθερης, Συνεχούς, Ασφαλούς και Ανεμπόδιστης κυκλοφορίας των πεζών στα πεζοδρόμια, τα οποία, όλα, κατά νόμο, πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν μια ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ ΟΔΕΥΣΗΣ. Ιδού μερικά από αυτά τα νομοθετήματα. Πιστεύουμε, ότι υπάρχουν και άλλα, τα οποία δεν καταφέραμε ίσως να εντοπίσουμε:

1. Π.Δ. 20/3/1926
2. Νόμοι 4014/2011, 4178/2013, 4495/2017 για την αυθαίρετη δόμηση
3. Άρθρο 24 του ΤΕΕ
4. Ν. 1577/1985 Γ.Ο.Κ.
5. Ν. 2696/Περί Κ.Ο.Κ.
6. Εγκύκλιος 85195/55/2000 για ΑΜΕΑ
7. Απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ 52716/2001
8. Απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ Γ4α/Φ. 201/1971/1998
9. Νομικό πλαίσιο και κανονιστικές αποφάσεις για πεζόδρομους και πεζοδρόμια
10. Ποινικός Κώδικας Άρθρο 292, παρ. 1
11. Άρθρα 9 και 47 του Ν. 2696/1999
12. Το άρθρο 367 «πεζοδρόμια», παρ. 2 του Π.Δ. 14/07 ΦΕΚ 580/27.7.1999 13. Ν. 1080/80 ΦΕΚ 246 Α
13. Ν,1080/80 ΦΕΚ 246 Α
14. Ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών και τυφλών, ΥΑ 52907/31.12.2009
15. ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑΠ/110088/887/2021 (ΦΕΚ 5553/Β/30.11.2021) περί προσβασιμότητας
16. Πόρισμα του Συνήγορου του Πολίτη του 2006 για την υπόθεση 984/11.4.1999
17. Πρόσφατα, η Ερευνητική Ομάδα του ΕΜΠ αποκάλυψε, ότι στην Αθήνα:
• 4/10 καταστήματα βρέθηκαν με παράνομη τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων.
• Σε 1,5 εκατ. βεβαιωμένες κλήσεις 1,2 εκατ. παραμένουν ανείσπρακτες.
• Τα 2/3 των πεζοδρομίων βρέθηκαν εκτός προδιαγραφών.

Όλοι βέβαια αυτοί οι νόμοι, κατοχυρώνουν, αλλά χωρίς αποτέλεσμα, το δικαίωμα στην ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΣΥΝΕΧΗ, ΑΣΦΑΛΗ και ΑΝΕΜΠΟΔΙΣΤΗ ΟΔΕΥΣΗ των πεζών και των ΑΜΕΑ στα πεζοδρόμια! Για όλους εμάς όμως τους πεζούς, αυτό είναι όνειρο θερινής νυκτός. Γιατί; Γιατί απλά οι νόμοι δεν εφαρμόζονται. Και γιατί δεν εφαρμόζονται; Γιατί οι νόμοι, κατά την άποψή μας, κατά παράβαση του Συντάγματος, προβλέπουν ότι ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΠΑΡΟΔΙΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ! Η ρύθμιση αυτή είναι κατά τη γνώμη μας αντισυνταγματική, γιατί τα πεζοδρόμια δεν είναι ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ, είναι ΔΗΜΟΣΙΟΣ, ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΣ χώρος που χρησιμοποιείται από όλους τους διερχόμενους.

Δεν είναι τμήμα του οικοπέδου των παρόδιων ιδιοκτητών. Άρα την ευθύνη και το κόστος των πεζοδρομίων αυτών πρέπει να την έχουν, όπως την έχουν για τους δρόμους τους, οι Δήμοι, δηλ. όλοι οι δημότες μέσω των Τελών, ίσως κατά ένα ελάχιστο ποσοστό να επιβαρύνονται περισσότερο οι παρόδιοι ιδιοκτήτες, χωρίς όμως να είναι επιφορτισμένοι με τη βαριά ευθύνη γι’ αυτά, δηλ. την κατασκευή και συντήρησή τους.

Οι παραπάνω νόμοι προβλέπουν, ότι ο δήμος «υποχρεούται» να κάνει αυτό που δεν κάνουν οι παρόδιοι ιδιοκτήτες για τα πεζοδρόμια, ακολουθώντας τους λεπτομερείς κανονισμούς και τις οδηγίες που παρέχουν οι κανονιστικοί νόμοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, του ΤΕΕ, κλπ. Τα αρνητικά πρακτικά αποτελέσματα για μας τους πεζούς από την
μη εφαρμογή όλων αυτών των νόμων είναι:

α) οι παρόδιοι ιδιοκτήτες, ή δεν κατασκευάζουν καθόλου ή κατασκευάζουν τα πεζοδρόμια όπως βολεύει τον καθένα χωριστά! Συνήθως, τα θεωρούν προέκταση του κήπου τους, φυτεύουν δέντρα, ή θάμνους, κατασκευάζουν διάφορες κατασκευές, κλπ. που όλα ακόμα και αποκλείουν την όποια όδευση πεζών, αναπήρων, αμαξιδίων.
β) οι ΟΤΑ κάνουν πως δεν τα βλέπουν, δεν εφαρμόζουν τον νόμο που προβλέπει συγκεκριμένες ευθύνες γι’ αυτούς να κάνουν δηλ. ό, τι δεν κάνουν οι παρόδιοι ιδιοκτήτες και να τους χρεώνουν, και αποδίδουν τα όποια προβλήματα στους παρόδιους ιδιοκτήτες νίπτοντας τας χείρας τους! Μάλιστα, μερικοί ΟΤΑ εκμεταλλεύονται τα πεζοδρόμια ενοικιάζοντάς τα σε παρόδια καταστήματα! Ή τοποθετούν πινακίδες.
γ) το κράτος και στην περίπτωση αυτή, εμφανίζεται ανεύθυνο!
δ) οι δήμοι πχ με ένα 10ετές πρόγραμμα θα μπορούσαν να επιλύσουν εντελώς το πρόβλημα των πεζοδρομίων.
Τα μέλη της Κίνησής μας και εμείς απευθύνουμε προς Εσάς έκκληση να ενδιαφερθείτε για να λυθεί άπαξ
διαπαντός το τεράστιο αυτό πρόβλημα που εκθέτει και διεθνώς τη χώρα μας.

Η έκκλησή μας είναι:

ΑΠΟΔΩΣΤΕ ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΣΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ