To Πολεμικό Ναυτικό εκπέμπει «SOS»

Η απόφαση για την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα και οι προκλήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος επί του πεδίου αναδεικνύουν την αδήριτη ανάγκη ανανέωσης του Στόλου με νέες μεγάλες μονάδες επιφανείας, εάν όντως η Ελλάδα θέλει πραγματικά να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο και την Αραβική Χερσόνησο.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Τρεις FDI Belharra δεν φέρνουν την άνοιξη και σίγουρα δεν μπορούν να φέρουν την Ελλάδα στην θέση που ευελπιστεί να διαδραματίσει ως πυλώνας σταθερότητας και εγγυητής του διεθνούς δικαίου. Η επιχείρηση “Prosperity Guardian” ανέδειξε με εμφατικό τρόπο το γεγονός ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει στη ναυπήγηση πραγματικά μεγάλων μονάδων επιφανείας, άνω των 6.000 τόνων, εάν θέλει πραγματικά να αναδειχθεί σε σοβαρό περιφερειακό παίκτη.

Η επιχείρηση στην Ερυθρά ήρθε ενώ η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αποφάσισε την επανεξέταση δρομολογημένων προγραμμάτων πατώντας φρένο σε σειρά θεμάτων, που ορισμένα εκ των οποίων αποτελούσαν ύψιστη προτεραιότητα.

Το Πολεμικό Ναυτικό φέρεται να δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα, αφού η μερίδα του λέοντος αφορά προγράμματα που βρίσκονταν σε ύψιστη προτεραιότητα για την ανανέωση του Στόλου ή για την αναβάθμιση των υποδομών.

Πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας διευκρινίζουν ωστόσο στο enikos.gr ότι ο στόχος δεν είναι να φρενάρει κανένα εξοπλιστικό πρόγραμμα, μέχρι να υπάρξει μία ξεκάθαρη απάντηση από την ΕΕ επί του ελληνικού αιτήματος για εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τους υπολογισμούς του ελλείμματος, όπως τους κάνει η Ευρώπη, για να μην κινηθούν διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος.

Μέχρι να γίνει αυτό, η ηγεσία του υπουργείου προσανατολίζεται στην προτεραιοποίηση των εξαγγελθέντων προγραμμάτων. Όπως μάλιστα διευκρίνιζαν στο enikos.gr οι ίδιες πηγές, η απόφαση δεν επηρεάζει τα ήδη δρομολογημένα προγράμματα, ωστόσο βάζει μία προτεραιότητα στα υπόλοιπα μέχρι να φανεί τι γίνεται με τα δημοσιονομικά.

Ο Στόλος

Το Πολεμικό Ναυτικό δέχεται πλήγμα σε βασικά προγράμματα ενίσχυσης του Στόλου με νέες μονάδες.

Όπως είχε εξαγγείλει πριν από 2 χρόνια ο Πρωθυπουργός, δεσμεύτηκαν 5,5 δισ. για την ενίσχυση του Στόλου. Από αυτά τα 3,2 πήγαν για τη ναυπήγηση των τριών νέων φρεγατών FDI – Belharra, τα 600 εκατ. για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ και τα υπόλοιπα 1,7 προορίζονταν για την ναυπήγηση νέων κορβετών.

Μόνο που το πρόγραμμα των νέων κορβετών φαίνεται να «παγώνει» και τα 1,7 δισ. θεωρητικά να λιμνάζουν.

Η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού προσπαθεί να φέρει την πολυπόθητη ανανέωση φέρνοντας 4 μονάδες από τις προσφάτως αποσυρθείσες φρεγατο-κορβέτες LCS των ΗΠΑ. Όμως το Ναυτικό τις θέλει με τις εξής προϋποθέσεις: Να έχουν λυμένο το πρόβλημα στο σύστημα μετάδοσης, να φέρουν ισχυρό οπλισμό και η προμήθειά τους να γίνει με Hot Transfer εντός του 2024. Στον αντίποδα, αμερικανικές πηγές λένε ότι ίσως είναι διαθέσιμα τα καράβια το 2027 κάτι που δείχνει σαφώς ότι χρειάζεται πολιτική πίεση σε ανώτατο βαθμό ενώ συγχρόνως προκαλεί πονοκέφαλο για το μέλλον του Στόλου.

Εάν τελικά δοθούν τα LCS – έναντι συμβολικού ποσού, περίπου τα 500 εκατ. € – υπάρχει η σκέψη τα χρήματα που περισσεύουν από τα 1,7 τα 1,2 δισ. να διοχετευθούν για συμμετοχή στην φρεγάτα Constellation των ΗΠΑ, με την πρώτη να έρχεται στην Ελλάδα περίπου το ’30-’32.

Όμως, από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας διαμηνύεται ότι η Ελλάδα θα πάψει να είναι καταναλωτής ξένων οπλικών συστημάτων αλλά παραγωγός, που θα καλύπτει τις ανάγκες της και θα έχει και εξαγωγικό προσανατολισμό. Μία προσέγγιση που η πλειοψηφία των Ελλήνων ζητά εδώ και δεκαετίες.

Παρόλα αυτά, αυτή η κατά γενική ομολογία ορθή απόφαση δημιουργεί αντιφάσεις εν σχέσει με τις προθέσεις. Διότι πώς είναι δυνατόν να «κόβεται» ή να υπάρχει θολό τοπίο στην καλύτερη για το μέλλον του προγράμματος ναυπήγησης νέων κορβετών, που θα χτιστούν σε ελληνικά ναυπηγεία, μεταφέροντας τεχνογνωσία και πολύτιμη οικονομική ενίσχυση και από την άλλη να υπάρχουν σκέψεις για την προμήθεια νέων πλοίων με μηδενικό ποσοστό εμπλοκής της εγχώριας βιομηχανίας;

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ