Τα τρία σημεία της αμυντικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας – Κόμβος τα ναυπηγεία Ελευσίνας

Κοντά στη σύναψη αμυντικής συμφωνίας με την Ιταλία βρίσκεται η Ελλάδα. Ανοίγει ο δρόμος για τη μετατροπή της Ελευσίνας σε κέντρο παραγωγής πλοίων για όλη τη Μεσόγειο.

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ

H ελληνική διπλωματία όχι μόνο δεν επαναπαύεται στις συμφωνίες Αμοιβαίας Στρατηγικής Συνεργασίας με ΗΠΑ, Γαλλία, Αίγυπτο και Σαουδική Αραβία, αλλά βρίσκεται κοντά στη σύναψη ανάλογης συμφωνίας και με την Ιταλία. Μάλιστα, φαίνεται ότι -ειδικά αυτή τη φορά- η νέα επιδιωκόμενη συμφωνία θα επιτευχθεί μετά από προσωπική πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Την Τρίτη βρέθηκε στην Αθήνα ο υπουργός Άμυνας της Ιταλίας Γκουίντο Κροσέτο. Παρουσία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, έγινε δεκτός από τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου είχαν συνάντηση για μία ώρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, ο Γκ. Κροσέτο παρουσίασε στον Πρωθυπουργό τα τρία σημεία που προτείνει η Ιταλία για τη σύναψη της νέας Στρατηγικής Συνεργασίας μεταξύ Αθήνας και Ρώμης. Στο επίκεντρο της πρότασης βρίσκονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Ναυπηγικός κόμβος

Το πρώτο σημείο της πρότασης περιλαμβάνει τη μετατροπή των Ναυπηγείων στον μεγαλύτερο ναυπηγικό κόμβο της Μεσογείου. Στο σχέδιο προβλέπονται επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων στο αμυντικό τμήμα των εγκαταστάσεων, ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν όλα τα πλοία της δύναμης του 6ου Στόλου των ΗΠΑ, αλλά και των υπόλοιπων μονάδων που διατηρεί το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό στη Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή.

Δεύτερον, υπάρχει δέσμευση για τη μεταφορά τεχνογνωσίας και την ανάπτυξη την ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Και αυτό κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι, αφού η αμερικανική ΟΝΕΧ, που έχει αναλάβει πλέον το πηδάλιο της Ελευσίνας, έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri, που διαθέτει 22 ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο.

Το τρίτο σημείο της νέας συμφωνίας θα περιλαμβάνει την πλήρη ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής με τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων για τρίτες χώρες της Μεσογείου. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα προορίζεται να γίνει εξαγωγός χώρα πολεμικών πλοίων, μετά από δεκαετίες ναυπηγικής αδράνειας.

Τα παραπάνω συνοψίζονται υπό την πρόταση του Κροσέτο για την ενίσχυση της νότιας πτέρυγας του ΝΑΤΟ, ταυτόχρονα με τη θωράκιση των ανατολικών συνόρων της Ε.Ε.

Κίνηση-ματ

Αν και ο πρωθυπουργός κράτησε κλειστά τα χαρτιά του ενόψει της συνάντησης που ήταν προγραμματισμένη να γίνει στις Βρυξέλλες με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι, δεν μπόρεσε να κρύψει τη θετική διάθεση από τα νέα που του κόμισε ο Ιταλός υπουργός Άμυνας. Πλέον, φαίνεται πως με τη νέα συμφωνία έχει βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο θα ξεπεραστεί η κρίση που πήγε να δημιουργήσει η ίδια η Μελόνι, μετά τη συμφωνία που υπέγραψε για το φυσικό αέριο της Λιβύης.

Πρόκειται για τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της Ιταλίας και της υπηρεσιακής κυβέρνησης της Λιβύης στις 28 Ιανουαρίου, παρότι το ίδιο το Ευρωκοινοβούλιο έχει τονίσει ότι η κυβέρνηση της Τρίπολης δεν έχει δικαίωμα υπογραφής συμφωνιών.

Ωστόσο, φαίνεται ότι η Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας που κυοφορείται, εκτός από την ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας, φέρνει και τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις άμεσης αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που η χώρα βρεθεί υπό καθεστώς απειλής από τρίτη χώρα, ακυρώνοντας εν τοις πράγμασι το τουρκολιβυκό μνημόνιο.

Σημαντικό ρόλο στο να ξεπεραστούν οι δυσκολίες φαίνεται να έχει παίξει και ο Γκ. Κροσέτο. Ο υπουργός Άμυνας της Ιταλίας είναι ο συνιδρυτής του κόμματος της Μελόνι «Αδέλφια της Ιταλίας», ενώ έχει διατελέσει και πάλι υπουργός Άμυνας στην κυβέρνηση Μπερλουσκόνι. Είναι ο άνθρωπος που κόντραρε στα ίσια την κατασκευάστρια εταιρεία των F-35 προκειμένου να πετύχει περισσότερα ανταλλάγματα, όπως και έγινε, απειλώντας με ακύρωση της παραγγελίας των 90 μαχητικών 5ης γενιάς. Σημειώνεται ότι το εργοστάσιο συναρμολόγησης των F-35 στην Ευρώπη βρίσκεται στην Ιταλία.

Συνεπώς, κάθε άλλο παρά τυχαίο πρόσωπο της ιταλικής κυβέρνησης είναι, εξ ου και η συνάντηση που είχε με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, κάτι που δεν συνηθίζεται.

Οι κορβέτες

Η συμφωνία της Τζ. Μελόνι με τον υπηρεσιακό πρωθυπουργό της Λιβύης, Ντμπεϊμπά, για το φυσικό αέριο της Λιβύης αποτέλεσε αγκάθι στις σχέσεις Ελλάδας και Ιταλίας, με αποτέλεσμα να φρενάρει ακόμη και το πρόγραμμα επιλογής των κορβετών, που έδειχνε μέχρι τότε να γέρνει υπέρ της αμερικανοϊταλικής πρότασης των ONEX – Fincantieri.

Με την πρόταση των τριών σημείων που κόμισαν οι Ιταλοί, όλα δείχνουν πώς ξεπερνιέται αυτός ο σκόπελος και εξετάζεται η πρόταση προς το Πολεμικό Ναυτικό, ταυτόχρονα με τη γαλλική Gowind. Όπως έχει ήδη αποκαλύψει η «R», η προτεινόμενη κορβέτα FCX-30 ή DOHA, όπως είναι ευρέως γνωστή, περιλαμβάνει οπλισμό που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει μια φρεγάτα. Υπάρχει δέσμευση για ναυπήγηση των τριών από τις τέσσερις νέες κορβέτες στην Ελευσίνα. Ταυτόχρονα, υπάρχουν συζητήσεις με ελληνικές εταιρείες για συμπαραγωγή και των οπλικών συστημάτων.

Η ιταλική Fincantieri έχει ως θυγατρική τη US Fincantieri με έδρα το Ουισκόνσιν στις ΗΠΑ. Εκεί ναυπηγούνται οι νέες φρεγάτες του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, κλάσης Constellation.

Πρόκειται για ένα πλοίο για το οποίο έχει δείξει ενδιαφέρον η Ελλάδα, διερευνώντας συμμετοχή στη συμπαραγωγή του.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ