«Στον αέρα» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας – Σκαραμαγκά

Του Χρήστου Μαζανίτη

Τεράστιος κίνδυνος ελλοχεύει να τιναχθεί στον αέρα το φιλόδοξο εγχείρημα της κυβέρνησης αναγέννησης της ελληνικής βαριάς βιομηχανίας, κάτι που μπορεί να συμπαρασύρει και το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ».

Από τη μια είναι η διγλωσσία κυβερνητικών στελεχών που κάνουν λόγο είτε ότι οι νέες φρεγάτες θα ναυπηγηθούν μόνο στον Σκαραμαγκά είτε μόνο στην Ελευσίνα, είτε – εσχάτως – και στα δυο Ναυπηγεία.

Μόνο που από τη μια τρέχει ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης του Σκαραμαγκά και από την άλλη η διαδικασία εξυγίανσης της Ελευσίνας και οι ερασιτεχνικοί χειρισμοί ορισμένων κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα την οποία απόπειρα επανεκκίνησης.

Ο Σκαραμαγκάς

Μετά τον πρώτο άγονο διαγωνισμό, τον περασμένο Νοέμβριο, στις 7 Ιουλίου πρόκειται να γίνει η επανάληψη για την ανάδειξη του πλειοδότη – υπερθεματιστή που θα αναλάβει να βγάλει από την σκουριά ένα από τα διαμάντια της εγχώριας βιομηχανίας.

Με δελτίο Τύπου, η Ειδική Διαχείριση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μας ενημέρωσε πρόσφατα επί των κρίσιμων ζητημάτων που ενδιαφέρουν γενικά την οικονομική κοινότητα, ότι:

  1. Έχει πλήρως προετοιμάσει και εξασφαλίσει την επόμενη μέρα της λειτουργίας του ναυπηγείου ως οφείλει με βάση τα καθήκοντα του ειδικού διαχειριστή και προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
  2. Επικαιροποίησε την άδεια λειτουργίας του, με αποτύπωση της σύγχρονης μορφής των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου μετά τους διαδοχικούς διαγωνισμούς και λοιπές ανακατατάξεις που έλαβαν χώρα τα προηγούμενα έτη στο ναυπηγείο.
  3. Διατήρησε σε ισχύ την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, η οποία διαρκεί για τουλάχιστον άλλα τρία έτη.
  4. Όλη η οικοπεδική έκταση είναι ενιαία και ιδιόκτητη, όπως και οι εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχουν παραχωρήσεις, πέραν της παραχώρησης χρήσης του αιγιαλού και του έμπροσθεν θαλάσσιου χώρου, ο οποίος είναι ιδιοκτησία της Πολιτείας και γι’ αυτό υπάρχει σχετική, νομοθετικά κατοχυρωμένη, μακροχρόνια μίσθωση.
  5. Αξιοποιείται πλήρως η υπάρχουσα υποδομή του ναυπηγείου στο σύνολο της επισκευής και συντήρησης των υποβρυχίων και των πλοίων επιφανείας του Πολεμικού μας Ναυτικού.
  6. Έχουν ήδη εγκριθεί οι μελέτες πυρασφάλειας και πυροπροστασίας, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε το σχετικό πιστοποιητικό να μπορεί να εκδοθεί, με βάση τις ληφθείσες εγκρίσεις, αμέσως μετά τη μεταβίβαση του ναυπηγείου, προς διευκόλυνση των υποψήφιων επενδυτών.
  7. Ολοκληρώθηκε η τακτοποίηση όλων των αυθαιρέτων, με μόνη την υποχρέωση του επενδυτή να καταβάλει το αναλογούν ποσό τακτοποίησης, όπως προβλέπει σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Μόνο που το ρεπορτάζ του enikos.gr αναδεικνύει κάποια εντελώς διαφορετικά ζητήματα ως προς την πραγματικότητα που περιγράφεται. Ας δούμε το κάθε σημείο ξεχωριστά:

1. Ουδόλως έχει συμβεί αυτό και από πουθενά δεν αποδεικνύεται τούτο. Το ακριβώς αντίθετο αφού ο διαγωνισμός δεν συμπεριλαμβάνει εργαζομένους [Φωτό 1]

2. Λέει η διακήρυξη πως είναι υπό επικαιροποίηση και όχι επικαιροποιημένο [Φωτό 2]

3. Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων είναι στο όνομα της ΕΝΑΕ βασισμένη σε στοιχεία που υπήρχαν. Δεν προκύπτει ωστόσο πως μεταβιβάζεται – εάν και εφόσον είναι κάτι εν ισχύ – και πως θα γίνει αυτό αφού έχουν μεταβληθεί μια σειρά στοιχείων. Το είναι υπό επικαιροποίηση, δεν συνεπάγεται ότι είναι και εν ισχύ και σε κάθε περίπτωση δεν έχει εκδοθεί . [Φωτό 2] Το πιστοποιητικό πυρασφάλειας είναι υπό έκδοση άρα επίσης δεν έχει εκδοθεί. Όλα τα παραπάνω αφορούν εν τέλει την ΕΝΑΕ και όχι τον νέο φορέα και δεν προκύπτει πως μεταβιβάζονται εν ισχύ.

4. Δεν υπάρχει εγγύηση νομιμότητας και ρήτρα από πλευράς πωλητή για τις υπό πώληση οικοπεδικές εκτάσεις ως προς την χρονική, ποιοτική και ολική μεταγραφή τους, απαλλαγμένη από διεκδικήσεις, προβλήματα παρελθόντος και αρτιότητα. Υπάρχει όρος αποδοχής για υποβολή προσφοράς και υπό προστασία εμπιστευτικότητας όπου ο πωλητής δεν φέρει καμία ευθύνη για το αν και ποσά από τα υπό πώληση αντικείμενα θα είναι στην «θέση» τους, καθώς και για την νόμιμοποίηση των σχετικών εκτάσεων κτλ

5. Ακατανόητο τι εννοεί. Αν εννοεί πως το δημόσιο κάνει εργασίες χωρίς τις απαιτούμενες άδειες επειδή μπορεί, τι εγγυήσεις δίνει στον νέο ιδιοκτήτη πως θα συνεχίσει να εργάζεται με το ίδιο καθεστώς; Τι ακριβώς εργασίες γίνονται πχ στην δεξαμενή Νο 4;

6. Στην [φωτό 2] το τεύχος αλλά γράφει. Ίσως θα βοηθούσε στην αποσαφήνιση εάν δίδονταν στην δημοσιότητα οι εγκεκριμένες μελέτες από τις αρμόδιες αρχές, καθώς και σε ποιο φορέα έχουν εγκριθεί, με την σχετική αμετάκλητη απόφαση των φορέων με ρήτρα για άμεση έκδοση σχετικών πιστοποιητικών από τις αρμόδιες αρχές.

7. Η διακήρυξη αποκηρύσσει κάθε ευθύνη του εάν αυτά που θα προκύψουν δεν είναι αυτά που περιγράφει. Αυτό συνεπάγεται ότι μπορεί να δώσει εγγυήσεις για το ποσό και τον χρόνο ολοκλήρωσης της μεταγραφής των υπό πώληση εκτάσεων; Συμπερασματικά, είναι θετικό από τη μια που η αυτοαξιολόγηση του Διαχειριστή αναδεικνύει το επιτυχημένο έργο που έχει συντελεστεί, αλλά από την άλλη η αξιολόγηση της αγοράς δε φαίνεται να συμφωνεί. Ειδικοί μιλούν για 5-7 δύσκολα χρόνια την επόμενη του διαγωνισμού βάζοντας πολλούς αστερίσκους για το αν καταφέρουν μεταβιβαστούν – αδειοδοτηθούν τελικά τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Κάτι που συνεπάγεται και την ταυτόχρονη καθυστέρηση του προγράμματος ναυπήγησης νέων φρεγατών, εάν αυτές αποφασίσει η κυβέρνηση ότι θέλουν να χτιστούν εκεί.

Ταυτόχρονα, την Πέμπτη, η Προεδρος του ΚΙΝΑΛ, Φωφη Γεννήματα, άναψε φωτιές στην διαδικασία, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του enikos.gr.

Η κα Γεννήματα, μετά από συνάντηση που είχε με εργαζόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά κατά τη διάρκεια επίσκεψης της στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων, επιβεβαίωσε ότι η επόμενη του διαγωνισμού βρίσκει τους εργαζόμενους χωρίς δουλειά, αφού στον διαγωνισμό προβλέπεται η μεταβίβαση τους «ελεύθερων βαρών».

«Έτσι όπως γίνεται ο διαγωνισμός, που δεν έβγαλαν κανένα συμπέρασμα από ότι έχει γίνει μέχρι σήμερα για να βελτιώσουν την κατάσταση, δεν εξασφαλίζεται ότι μετά την αγορά θα συνεχίσουν αυτές οι εγκαταστάσεις να λειτουργούν ως ναυπηγική βιομηχανία. Αυτό είναι το πιο κρίσιμο ζήτημα από όλα», υπογράμμισε η κ. Γεννηματά επισημαίνοντας ότι την επαύριο του διαγωνισμού δεν υπάρχει πρόβλεψη για το μέλλον των εργαζομένων.

Η Ελευσίνα

Ο διαγωνισμός των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η διγλωσσία κυβερνητικών στελεχών ως προς την επιλογή των ναυπηγείων για το χτίσιμο των νέων φρεγατών, οδηγούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε επικίνδυνους ατραπούς.

Παράγοντες της αγοράς έλεγαν χαρακτηριστικά στο enikos.gr ότι με τον τρόπο που γίνεται ο χειρισμός και των δυο ναυπηγείων κινδυνεύουν να τιναχθούν όλες οι προσπάθειες, που με κόπο χτίστηκαν, εν μια νυκτί στον αέρα. Κι εξηγούν ότι εάν υποθετικά ο διαγωνισμός του Σκαραμαγκά αναδείξει εν τέλει πλειοδότη σε μια τιμή πχ 50 εκατ. ποιος ο λόγος να συνεχίσουν οι προσπάθειες εξυγίανσης της Ελευσίνας που δεν θα είναι «ελεύθερων βαρών» όπως ο Σκαραμαγκάς αλλά με χρέη 400 εκατ. και ταυτόχρονα με την μισή δυναμική;

Πρόκειται για μια δύσκολη εξίσωση στην οποία εμπλεκόμενη είναι η αμερικανική ΟΝΕΧ, η οποία ενεπλάκη στην σωτηρία της Ελευσίνας με την υποστήριξη της κυβέρνησης των ΗΠΑ, έχοντας ως παρακαταθήκη το επιτυχημένο μοντέλο εξυγίανσης των ναυπηγείων Σύρου. Ήταν πέρυσι τέτοια εποχή που έπαιζε ψηλά η είδηση εισόδου των Αμερικανών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και της δυναμικής που αναπτυσσόταν.

Οι εξελίξεις φαίνεται να δικαιώνουν όσους υποστήριζαν την ενοποίηση των ναυπηγείων, όπως έχει γίνει σε Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Κίνα ακόμη και τις ΗΠΑ.

Στον αντίποδα, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται 600 εργαζόμενοι, που βλέπουν να γίνονται «μπαλάκι» ανάμεσα στα συμφέροντα που προκρίνει ο κάθε συνομιλητής από την κυβέρνηση με τον οποίο έρχονται σε επαφή.

Το ποτήρι της υπομονής φαίνεται ότι ξεχείλισε και προαναγγέλλουν κλείσιμο των διοδίων της Ελευσίνας την Δευτέρα και πορεία στο Μέγαρο Μαξίμου την Τρίτη.

Μάλιστα, το απόγευμα της Παρασκευής με επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, ζητούν συνάντηση μαζί του αναφέροντας μεταξύ άλλων:

«Έχει βρεθεί επενδυτής ο όποιος αναλαμβάνει τα χρέη μέσω του άρθρου 106 β & δ του Πτωχευτικού Κώδικα, στο δικαστήριο, όμως θα πρέπει να καταθέσει ένα bussines plan (σχέδιο βιωσιμότητας),λογικό που για να γίνει αποδεκτό από τον δικαστή θα πρέπει να υπάρχει ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης. Μόνο μέσω του εξοπλιστικού προγράμματος του Π.Ν, εξασφαλίζεται η πληρωμή των χρεών και γίνεται δυνατή η εξυγίανση του ναυπηγείου.

Όλη αυτή η στασιμότητα και η ατολμία της κυβέρνησης στο να μη δίνει επιτέλους λύση στο μακροχρόνιο πρόβλημά μας έχει δημιουργήσει δικαιολογημένα μεγάλη ανησυχία η οποία επιδεινώνεται από τις τελευταίες εξελίξεις που δεν υπάρχουν.»

Και η επιστολή των εργαζομένων καταλήγει:

«Η υπομονή μας πλέον έχει εξαντληθεί και ο εκνευρισμός μας από τις συνεχείς καθυστερήσεις και την έλλειψη πολιτικής πρωτοβουλίας είναι ιδιαίτερα έντονος. Οποιαδήποτε λύση η οποία μπορεί να οδηγήσει στο να χάσουμε τα λεφτά μας, τις θέσεις εργασίας και την δουλειά μας δεν είναι αποδεκτή, και θα μας βρει απέναντι. Θεωρούμε ότι αυτό δεν είναι η πρόθεση η δική σας και της κυβέρνησης , μένει όμως και να αποδειχτεί με πράξεις».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ