Σήμερα εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για την ολική επαναφορά της Ελλάδας στον βιομηχανικό χάρτη και ταυτόχρονα την εγχώρια ναυπήγηση νέων πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Στο enikos.gr έχουμε ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια ασχοληθεί με το θέμα των Ναυπηγείων και πώς η αναγέννησή του μπορεί να οδηγήσει στην ριζική αναδιάρθρωση του Στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο πασχίζει για νέα σκαριά, μετά την 20ετή απραξία σε νέες παραγγελίες.
Χθες ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και άλλες διατάξεις αναπτυξιακού χαρακτήρα» και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και εισάγεται σήμερα στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.
ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν, όπως και στις τρείς προηγούμενες συνεδριάσεις της Επιτροπής, να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 επέμειναν στην καταψήφισή του.
Μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΝΒΕΕ, αλλά και των εργαζομένων στα Ναυπηγεία με σχετικές επιστολές τους προς το Γραφείο Πρωθυπουργού, αλλά και προς όλους του βουλευτές και εκπροσώπους των κομμάτων, με επιστολές τους κατακεραυνώνουν όσους προσπαθούν να πυρπολήσουν τη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου για την εξυγίανση των Ναυπηγείων, ακόμη και την ύστατη στιγμή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, από τις 11.00 το πρωί θα βρίσκονται στην Βουλή οι 587 επί του συνόλου των 597 εργαζομένων των Ναυπηγείων που έχουν εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης, καθώς και επιπλέον 220 συνταξιούχοι που επίσης των υποστηρίζουν.
Όπως επισημαίνουν στις επιστολές τους, διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι και τα δεδουλευμένα τους, ενώ ξαναβάζει στο διεθνές στερέωμα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς και εν γένει την ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.
Ειδικότερα, οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι η λύση της ΟΝΕΧ δίνει εγγυημένη λύση στα εξής:
- αποπληρωμή δεδουλευμένων
- Αποπληρωμή αποζημιώσεων
- 40 εκατομμύρια με έξτρα διμερή συμφωνία ως δικλείδα.
- Διασφάλιση και επαύξηση θέσεων εργασίας & διασφάλιση εργασιακών δικαιωμάτων
- Επενδύσεις 170 εκατομμυρίων ευρώ στο ναυπηγείο
- Αύξηση θέσεων εργασίας
- Ανάπτυξη σχολών μαθητείας και εργασίας για να βρουν τα παιδιά μας δουλειά
- Ψήφιση Νόμου για διασφάλιση της εξυγίανσης και της συμφωνίας
Στην επιστολή της ΝΒΕΕ (Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε.) που υπογράφεται από τον ίδιο τον Πρόεδρο Ιωάννη Στεφάνου με αποδέκτες τον Πρωθυπουργό και τους βουλευτές όλων των κομμάτων, μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:
«Με την παρούσα επιστολή και με εμπειρία μιας ολόκληρης ζωής στα Ναυπηγεία, της καταστροφικής πορείας που ακολούθησε η ιδιοκτησία τους, έχοντας την τιμή να εκπροσωπώ νομίμως το Δ.Σ. των Ναυπηγείων, οφείλω να σας ζητήσω ευγενικά να στηρίξετε μέσω της ψήφισης του Σχεδίου Νόμου την τελευταία ελπίδα διάσωσης των Ναυπηγείων, από τον ίδιο οργανισμό που διέσωσε τα Ναυπηγεία της Σύρου, και μαζί με αυτά και όλους εμάς. Το Νομοσχέδιο της Onex Elefsis.
Σας ενημερώνω, ως το πλέον αρμόδιο όργανο, πως οι διαδικασίες που τηρήσαμε ήταν απόλυτα θεσμικές, νόμιμες ενώ βασιστήκαν σε αποφάσεις που επάρθησαν τηρώντας όλες τις δημοκρατικές διαδικασίες οι οποίες εγκρίθηκαν από τα εταιρικά θεσμικά όργανα Ακολουθήθηκε πιστά ο Πτωχευτικός Νόμος και οι διατάξεις του Εργατικού Δικαίου καθώς και του Δικαίου Ανταγωνισμού».
Στην επιστολή επισημαίνεται γιατί το ΔΣ των Ναυπηγείων τάσσεται υπέρ του σχεδίου εξυγίανσης προτάσσοντας τι προβλέπεται βάσει του Πτωχευτικού Νόμου:
- Διαγωνισμοί δεν προβλέπονται αφού είμαστε ιδιωτική εταιρία και όχι δημόσιο,
- επανειλημμένα «δήθεν επενδυτές» τους εξετάσαμε και τους απορρίψαμε ως απαράδεκτους,
- τον επενδυτή, ΟΝΕΧ, τον επιλέγει η εταιρία που θα εξυγιανθεί και όχι το ελληνικό δημόσιο,
- οι Πιστωτές, όπως Εργαζόμενοι, Ελληνικό Δημόσιο, Τράπεζες, απορρίπτουν ΑΠΛΩΣ το σχέδιο εξυγίανσης,
- δεν υπάρχουν εκ των προτέρων συμφερότεροι όροι. Η φράση είναι μη συμβατή σε νομικούς και λογικούς όρους,
- το γεγονός ότι αναζητούνται οικονομικά στοιχεία από τον δήθεν επενδυτή από την Ελληνική κυβέρνηση, είναι κάτι νομικά και ουσιαστικά άστοχο και αδιανόητο. Τα οικονομικά στοιχεία τα έχει και τα δίνει μόνο η εταιρεία των Ναυπηγείων Ελευσίνας δηλαδή ΕΜΕΙΣ.
Και η επιστολή καταλήγει με την προειδοποίηση σε περίπτωση που δεν ψηφιστεί από την Βουλή σήμερα το νομοσχέδιο:
«Με την παρούσα σας δηλώνουμε ότι επιφυλασσόμαστε για την άσκηση παντός νομίμου δικαιώματός μας απέναντι σε τέτοιου είδους χαμηλού επιπέδου «παιχνίδια» που παίζουν κάποιοι με τις ζωές μας, με τις ζωές των εργαζομένων, με την αξιοπρέπεια μας και το μέλλον των Ναυπηγείων μας».
Επενδύσεις
Όπως έχουμε αποκαλύψει στο enikos.gr με λεπτομέρειες, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το σχέδιο της αμερικανικής ΟΝΕΧ για την εξυγίανση των ναυπηγείων ενώ ταυτόχρονα υπάρχει και σύμπραξη με τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό FINCANTIERI για το στρατιωτικό κομμάτι, που περιλαμβάνει και την πρόταση προς το Πολεμικό Ναυτικό για το πρόγραμμα των κορβετών.
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr, το σχέδιο περιλαμβάνει επενδύσεις περίπου 170 εκατ. ευρώ στο «Εμπορικό» κομμάτι των ναυπηγείων, εκ των οποίων τα 102 εκατ. προέρχονται από τον Κρατικό Αμερικανικό Οργανισμό Επενδύσεων DFC.
Σε πρώτη φάση προβλέπεται η ONEX να επενδύσει άμεσα 15 εκατ. και η DFC επιπλέον 50.
Τα καλά νέα συνεχίζονται και στο «Αμυντικό» κομμάτι, στο οποίο η ιταλικό Fincantieri μέσω της κοινοπραξίας με την ONEX σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 100 εκατ.
Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, η κοινοπραξία θα αναλάβει την εξυπηρέτηση χρεών ύψους 220 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 419 εκατ. που έχουν προκύψει από την προηγούμενη εταιρεία καθώς και ενέργειες του δημοσίου, ενώ αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι το «Αμυντικό» τμήμα των ναυπηγείων αναλαμβάνει να εξυπηρετήσει το χρέος που έχει προκύψει προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 143 εκατ. σε βάθος 30 ετών.
Έτσι, με το νέο σχήμα προκύπτει μεγάλο όφελος για το ελληνικό δημόσιο, αφού σε περίπτωση πτώχευσης και βίαιης ρευστοποίησης των Ναυπηγείων θα λάβει πάνω από 25% επιπλέον των χρημάτων.
Υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ, αφού υπολογίζεται ότι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 300 εκατ. ενώ θα υπάρχουν κι επιπλέον έσοδα από τους φόρους.
Σε αυτά, αν υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση στηρίζουν το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.
Οι κορβέτες
Ήδη έχει καθυστερήσει και μάλιστα κατά πολύ η λήψη απόφασης για τις Κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ανεξάρτητα από την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, που έχει αποφασιστεί ότι θα προχωρήσουν κανονικά.
Άλλωστε, βάσει του σχεδιασμού του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από την σχετική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ το 2021, η δομή δυνάμεων προβλέπει την ύπαρξη 12 Φρεγατών και 6 κορβετών στην δύναμη του Στόλου. Συνεπώς, η ναυπήγηση των κορβετών δεν θα φέρουν αντικατάσταση των παλαιών φρεγατών “S” όπως είχε αφεθεί να εννοηθεί παλαιότερα από στρατιωτικές πηγές.
Οι μνηστήρες είναι πολλοί και γι’ αυτό το πρόγραμμα, με τους Γάλλους να κομίζουν την πρόταση των Gowind, έχοντας την δυναμική που απέκτησαν από το πρόγραμμα των Belharra. Ακολουθούν οι Ολλανδοί με τις Sigma και η Fincantieri – ΟΝΕΧ με την φρεγατο-κορβέτα DOHA.
Ωστόσο, αποτελεί κοινό μυστικό ότι το συνολικό πακέτο της αμερικανο-ιταλικής πρότασης φαίνεται να είναι αδύνατο να προσβληθεί – με τα έως τώρα δεδομένα – από τον ανταγωνισμό.
Όπως έχει ανακοινώσει η κοινοπραξία, προσφέρονται έγγραφες διαβεβαιώσεις για την πιστή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και των απαιτήσεων του ΠΝ, τη στιγμή που το σχέδιο προβλέπει την πρώτη DOHA να παραλαμβάνει σε 36 μήνες και τις υπόλοιπες 3 (που θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα) σε διάστημα 24 έως 12 μηνών (σ.σ. ο χρόνος θα μειώνεται όσο προχωρούν οι επενδύσεις).
Η πρόταση περιλαμβάνει υπηρεσίες υποστήριξης (Follow on Support), από την έναρξη μέχρι το τέλος ζωής του πλοίου, κάτι στο οποίο πάσχουν διαχρονικά όλες οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού.
Επίσης, κι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, η πρόταση έχει την απόλυτη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, που σημαίνει ότι υπάρχουν τράπεζες για την εκταμίευση των απαραίτητων κεφαλαίων και ταυτόχρονα όλα τα δάνεια θα εκταμιευθούν με την εγγύηση του ιταλικού δημοσίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από τα 6 χρόνια περιόδου χάριτος στην αποπληρωμή, μπορεί να δοθούν επιπλέον 12 χρόνια χρηματοδότησης, ανεβάζοντας σε συνολικά 18 χρόνια την αποπληρωμή των δανείων.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν οι 4 κορβέτες, μαζί με την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ κοστίσουν 2,2 δις, η Ελλάδα θα καταβάλει περίπου 122 εκατ. τον χρόνο για την αποπληρωμή τους, έχοντας όμως εξασφαλισμένη την Συνεχή Υποστήριξη των πλοίων.