Πολεμική Αεροπορία: Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα πιλοτάρει τα μαχητικά… μόνη της

Χρήστος Μαζανίτης
Δημοσιογράφος

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι εδώ, εξελίσσεται ραγδαία και μπορεί να διαμορφώσει τις ισορροπίες στο σύγχρονο γεωπολιτικό περιβάλλον. Πόσο έτοιμη είναι η Πολεμική Αεροπορία και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις;

Του Χρήστου Μαζανίτη

Στις αρχές του περασμένου Μαΐου ένα διθέσιο εκπαιδευτικό μαχητικό F-16 πραγματοποίησε πτήση για περισσότερες από 17 ώρες χωρίς την εμπλοκή ανθρώπινου παράγοντα. Η δοκιμή έγινε με το σκάφος VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft), το οποίο μπορεί να μιμηθεί στον αέρα χαρακτηριστικά άλλων αεροσκαφών. Η πτήση έγινε από τη βάση Έντουαρντς της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια.

Το VISTA είναι μια τροποποιημένη έκδοση του αεροσκάφους F-16D Block 30 Peace Marble II με αναβαθμισμένα εξαρτήματα του Block 40.

Είναι η πρώτη φορά που η τεχνητή νοημοσύνη πέταξε μόνη της ένα μαχητικό αεροσκάφος και μάλιστα για 17 συνεχόμενες ώρες.

Την Πέμπτη 27 και την Παρασκευή 28 Απριλίου, διεξήχθησαν, στο Αμφιθέατρο της Σχολής Ικάρων «Υποσμηναγός (Ι) Νικόλαος Σιαλμάς», στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, στο Τατόι, οι εργασίες του 8ου Συνεδρίου Αεροπορικής Ισχύος, με θέμα «New Trends – Old Threats, Air Power Opportunities and Challenges».

Στην ατζέντα των εργασιών το θέμα της Τεχνητής Νοημοσύνης ήταν ψηλά και απασχόλησε έντονα τους συμμετέχοντες, αφού μπορεί να μεταβάλει πλέον καθοριστικά τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Για να γίνει αντιληπτό πώς μπορεί να επηρεάσει τον ρου της ιστορίας, ας πάρουμε ως παράδειγμα το F-35. Μέχρι πρότινος, η ύπαρξη διθέσιων μαχητικών αποτελούσε ανάγκη για την πραγματοποίηση ιδιαίτερα απαιτητικών αποστολών καθότι χρειάζονταν 2 μυαλά για να μπορέσουν να διαχειριστούν τις προσλαμβάνουσες κι εν συνεχεία να προχωρήσουν στον προσφιλέστερο τρόπο δράσης.

Οι σύγχρονοι υπολογιστές, με τα εξελιγμένα συστήματα αυτοπροστασίας, οι αισθητήρες και τα αποτελεσματικότερα όπλα καταργούν αυτόματα τον δεύτερο πιλότο. Ο πιλότος, ωστόσο, δέχεται υπερπληροφόρηση κι εδώ έρχεται ο ίδιος ο υπολογιστής να προτεραιοποιήσει τις απειλές και τους στόχους, ταυτόχρονα με τον διαμοιρασμό των πληροφοριών με θαλάσσια κι επίγεια συστήματα. Σε δεύτερο χρόνο, το F-35 θα λειτουργεί ως η μάνα σμήνους μη επανδρωμένων, που θα λειτουργούν αυτόνομα βάσει της εξέλιξης της τεχνητής νοημοσύνης.

Την έναρξη του Συνεδρίου κήρυξε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο οποίος αναφέρθηκε στο μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον ασφαλείας, καθώς και στις προκλήσεις και απειλές που αντιμετωπίζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις στην ευρύτερη περιοχή.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Αναφέρθηκε στις νέες τεχνολογίες που συνδυάζονται με την Αεροπορική Ισχύ, στα πλεονεκτήματα των σύγχρονων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Unmanned Aerial Vehicle), τα οποία αναβαθμίζουν την δυναμική του αεροπορικού όπλου, τόσο με το χαμηλότερο κόστος απόκτησης και συντήρησής τους σε σχέση με τα Επανδρωμένα Αεροσκάφη, όσο και με το χαμηλότερο επιχειρησιακό ρίσκο των αποστολών που εκτελούν και τις δυνατότητες περαιτέρω αναβάθμισής τους με σύγχρονες εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης.

Από τη μεριά του, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε στις προκλήσεις της ασφάλειας και της άμυνας στο σύγχρονο γεωπολιτικό περιβάλλον, στη διαμόρφωση του νέου δόγματος της αεροπορικής ισχύος, στις δυνατότητες – προοπτικές της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς επίσης στη διαμόρφωση του μέλλοντος της αεροπορικής και διαστημικής ισχύος μέσα από το πρίσμα της βιομηχανίας.

Στο συνέδριο αναγνώσθηκε ο χαιρετισμός του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, κ. Νικόλαου Χαρδαλιά. Ομιλητές, μεταξύ άλλων, ήταν οι Υπαρχηγοί των Πολεμικών Αεροποριών της Ιταλίας, Lieutenant General Aurelio Colagrande, της Ισπανίας, Lieutenant General Fernando de la Cruz και της Γαλλίας, Major General Thierry Gouaichault, ο Κοσμήτορας του Mitchell Institute for Aerospace Studies, Lt. General (Ret) David Deptula και ο Καθηγητής John Olsen.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ