Ναυπηγεία Ελευσίνας: Γιατί οι εργαζόμενοι «βράζουν» με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Στα «κάγκελα» βρίσκονται οι εργαζόμενοι από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που ετοιμάζονται για πορεία στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Ενώ εκτός από την αμερικανική ONEX στο σχήμα εξυγίανσης έχει μπει και ο ιταλικός κολοσσός Fincantieri και με την σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Ανάπτυξης έχει κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης, σειρά καθυστερήσεων απειλούν να τινάξουν μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Ελλάδα στον «αέρα». Μία επένδυση, που μαζί με την κάλυψη των χρεών, θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει σχεδόν 2.000 νέες θέσεις εργασίας.

Όπως έχει κάνει γνωστό το σχήμα Onex Elefsis Shipyards, Fincantieri, DFC (ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός επενδύσεων), στόχος τους είναι η δημιουργία του πιο σύγχρονου ναυπηγείου όλης της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

Το σχέδιο που έχουν καταθέσει προβλέπει την ανάληψη χρεών ύψους 210-230 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονες επενδύσεις πάνω από 150 εκατ. ευρώ – ίσως και 200 – σε βάθος δεκαετίας.

Τα οφέλη όπως έχουμε γράψει σε παλαιότερο άρθρο μας στο enikos.gr θα είναι άμεσα για την οικονομία. Συγκεκριμένα, τα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο στο συγκεκριμένο διάστημα αναμένεται να περάσουν τα 500 εκατ. ευρώ και τα 300 εκατ. ευρώ για τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) κατά μισή μονάδα.

Σχέδιο εξυγίανσης για τα Ναυπηγεία

Το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων, το οποίο πρέπει να κατατεθεί στο δικαστήριο για να γίνει αποδεκτό και να ξεκινήσει η νέα εποχή για την ελληνική βιομηχανία περιλαμβάνει 3 φάσεις.

Η πρώτη είναι να γίνει αποδεκτό από τους εργαζόμενους. Σε σχετική ψηφοφορία που έγινε υπερψηφίστηκε από το 99%.

Το δεύτερο είναι να γίνει αποδεκτό από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η ρύθμιση που προτείνεται αποτελεί μεγάλη λύση για το ταμείο του Πολεμικού Ναυτικού, στο οποίο οφείλονται από την προηγούμενη ιδιοκτησία 150 εκατ. ευρώ. Έτσι λοιπόν, πρέπει να υπογραφεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κι εν συνεχεία να προχωρήσει η διαδικασία στην Τρίτη φάση που είναι οι πιστωτές – κυρίως οι τράπεζες – ο εκπρόσωπος των οποίων έχει ήδη απαντήσει προφορικά ότι κάνουν το σχέδιο αποδεκτό.

Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, με αυτή την πρόταση το Πολεμικό Ναυτικό βγαίνει πολλαπλά κερδισμένο. Από τη μία είναι το προφανές, με την ναυπήγηση πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα. Επιπλέον πετυχαίνει να εισπράξει συνολικά 150 εκατ. ευρώ, που αποτελούν οφειλές της προηγούμενης ιδιοκτησίας. Έτσι, με την συνέχιση ύπαρξης αμυντικού ναυπηγείου, το ΠΝ θα λάβει ένα γενναίο ποσό – που αποτελεί τον προϋπολογισμό εξόδων για 2 έτη – το οποίο σε διαφορετική περίπτωση θα έχανε οριστικά.

«Βράζουν» οι εργαζόμενοι

Παρά το γεγονός ότι στην πρόσφατη ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών του υπουργείου, ο υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος έστειλε το μήνυμα πλήρους ευθυγράμμισης και συντονισμού με το σχέδιο εξυγίανσης που προκρίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, ο φάκελος των ναυπηγείων δεν έχει φτάσει ακόμη στα χέρια του για να υπογραφεί.

Στο υπουργείο – κατά ορισμένους κύκλους – επικρατούν αντίρροπες δυνάμεις, οι οποίες έχουν διαφορετικές απόψεις από την κεντρική κυβερνητική γραμμή, με αποτέλεσμα να έχει κολλήσει η διαδικασία.

Οι εργαζόμενοι από την μεριά τους «βράζουν», θεωρώντας ότι συγκεκριμένοι κύκλοι βάζουν τρικλοποδιές στο σχέδιο εξυγίανσης, εξυπηρετώντας προσωπικά συμφέροντα.

Την Πέμπτη απέστειλαν χθες επιστολή προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, με κοινοποίηση στο Γραφείο του Πρωθυπουργού Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Σπυρίδων Άδωνη Γεωργιάδη, τον αντιπρόεδρο της βουλής των Ελλήνων Αθανάσιο Μπούρα, τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης Γεώργιο Κώτσηρα και τον βουλευτή Δυτικής Αττικής Ευάγγελο Λιάκο.

Η επιστολή απεστάλη, όπως αναφέρεται σε αυτήν, «ως μια τελευταία, απέλπιδα αλλά και κραυγαλέα φωνή απόγνωσης» για τη διάσωση των ναυπηγείων αλλά και των θέσεων εργασίας τους. Θέτει δε τα εξής ερωτήματα:

«Ποιοι και για ποιο λόγο δεν προχωρούν τη διαδικασία εξυγίανσης που εμείς έχουμε ήδη εγκρίνει και αναμένουμε εδώ και χρόνια;

Ποτέ θα εγκριθεί και θα προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης;

Γνωρίζετε αν κάποιοι έχουν πάρει απόφαση να κλείσουν το ναυπηγείο μας παρόλο που υπάρχει η πλέον αξιόπιστη λύση με συμμετοχή και υποστήριξη κορυφαίων οργανισμών παγκοσμίως; Έχετε πάρει εσείς τέτοια απόφαση; Θέλετε να κλείσουμε;

Ισχύει η δημόσια δέσμευσή σας για κατασκευή των 3 από τις 4 κορβέτες σε ελληνικά ναυπηγεία; Έχετε πρόβλημα εσείς ή οι επιτελείς σας να γίνει αυτό στα ναυπηγεία Ελευσίνας;»

Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν μεταξύ άλλων πως «ενώ ο ειδικός εμπειρογνώμονας Ernst & Young εκ μέρους του νέου επενδυτή έπραξε αυτό που και εσείς ο ίδιος μας είχατε πει πως έπρεπε να γίνει, δηλαδή να σας υποβάλει το βιώσιμο σχέδιο εξυγίανσης, για τη συγκατάθεσή σας σε αυτά που σας αφορούν, και τη μετέπειτα υποβολή του στα ελληνικά δικαστήρια για επικύρωση, αυτό από τις 23 Δεκεμβρίου 2021 λιμνάζει σε γραφεία αρμοδίων του ΠΝ και του Υπουργείου αντί να έχει ήδη υπογράφει και επαναπροωθηθεί στην Ernst & Young για να προχωρήσει η διαδικασία».

Ταυτόχρονα προανήγγειλαν δυναμική διαμαρτυρία την Τρίτη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ζητώντας να υπάρξει λύση στην αδράνεια που δυναμιτίζει την ανάσταση της ελληνικής βιομηχανίας.

Όπως έγινε γνωστό, μαζί με τους εργαζόμενους θα βρίσκεται και ο δήμαρχος Ελευσίνας, κος Οικονόμου.

Καταλήγοντας στην επιστολή τους, οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας καλούν τον υπουργό Εθνικής Άμυνας να παραμερίσει όπως λένε χαρακτηριστικά «τους διαπλεκόμενους που ρήμαξαν το ναυπηγείο μας και οι οποίοι σήμερα εμφανίζονται ως υπέρμαχοι της «λύσης Σκαραμαγκά και διάλυσης της Ελευσίνας». Παραμερίστε τους και γράψτε ιστορία στον κλάδο ως ο υπουργός που αναγέννησε τα ελληνικά ναυπηγεία και όχι τα γαλλικά».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ