Η φρεγάτα ΥΔΡΑ και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ που πρέπει να τρέξει… χθες

Μπορεί η φρεγάτα ΥΔΡΑ να κατάφερε χθες να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την απειλή δύο drones των φιλοϊρανικών δυνάμεων των Χούθι, όμως ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο την αδήριτη ανάγκη να προχωρήσει η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών της κλάσης, τύπου ΜΕΚΟ… χθες.

του Χρήστου Μαζανίτη

Η χθεσινή επίθεση των Χούθι με 2 drones εναντίον της φρεγάτας ΥΔΡΑ στην Ερυθρά Θάλασσα δεν πρόκειται να είναι η τελευταία. Δυστυχώς, όσο κι αν όλοι το απεύχονται, όλοι γνωρίζουν καλά ότι η φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού επιχειρεί σε μία ζώνη υψηλής επικινδυνότητας, με πολλαπλές και μεταβαλλόμενες απειλές.

Είναι κάτι άλλωστε που είχε τονίσει ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην φρεγάτα ΥΔΡΑ, που βρισκόταν εν πλω στον κόλπο του Άντεν. «Γνωρίζω πάρα πολύ καλά και σας το επαναλαμβάνω ότι η πατρίδα σας έχει στείλει σε ζώνη κινδύνου. Πρέπει όμως να σας πω ότι είσαστε εδώ και το ξέρετε για να υπερασπίσετε τα δικά μας συμφέροντα, τα εθνικά μας συμφέροντα, αυτό το οποίο εξυπηρετεί την Ελληνική Δημοκρατία, την πατρίδα μας και την ελληνική κοινωνία» είχε πει χαρακτηριστικά.

Όπως πρώτο και με αποκλειστικές φωτογραφίες είχε αποκαλύψει το enikos.gr, η ΥΔΡΑ κατέβηκε στην Ερυθρά Θάλασσα αφού προηγουμένως είχε δεχθεί την τοποθέτηση του συστήματος anti-drone ενώ δέχθηκε και μερική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών της.

Παρόλα αυτά, η αλήθεια είναι σκληρή, πρόκειται για ένα πλοίο 30 ετών, το οποίο δεν έχει δεχθεί αναβαθμίσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν… χθες.

Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια αγοράς νέων πλοίων και οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν άμεσα ώστε να μην οδηγηθούν τα πλοία στην επιχειρησιακή απαξίωση. Το πρόγραμμα προβλέπεται να εκτελεστεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα από την κοινοπραξία TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) αλλά και την THALES, που αποτελούν και την κατασκευάστρια κοινοπραξία των πλοίων και γνωρίζει καλά πού «πονάνε» και πού πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή.

Το Πολεμικό Ναυτικό – κι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία – θα έχει πλήρη εμπλοκή στο πρόγραμμα και δεν πρόκειται να παραμείνει απλός θεατής αυτών που οι εταιρείες θα προτείνουν. Στόχος είναι να πάρει όσο το δυνατόν περισσότερα και να κάνει και κάποια επιπλέον πράγματα, ευελπιστώντας ότι θα περισσέψουν κάποια χρήματα.

Η λίστα για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν είναι στις «οπωσδήποτε» και στις «επιπλέον».

Στις «οπωσδήποτε» περιλαμβάνεται η εγκατάσταση νέων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας και αναβάθμιση/επισκευή υπαρχόντων συστημάτων μάχης και πλατφόρμας. Μέσα στις εργασίες περιλαμβάνεται στο σύστημα μάχης – με το TACTICOS να είναι το επικρατέστερο – νέο Radar 3D AESA και integration.

Δεν περιλαμβάνονται μέσα στην τιμή η αναβάθμιση του πυροβόλου των 127mm, η αναβάθμιση των Phalanx όπως και η εισαγωγή του νέου βλήματος ESSM2, στο οποίο το Πολεμικό Ναυτικό συμμετέχει με υποκατασκευαστικό έργο κι έχει δικαιώματα εξαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση γι’ αυτά, κάτι δείχνει ότι τα πλοία πρόκειται να μείνουν για επιπλέον 2 δεκαετίες στην υπηρεσία.

Εάν, μάλιστα, επιτευχθεί η συμπύκνωση του κόστους και περισσέψουν κάποια χρήματα, όπως εκτιμάται, για την εγκατάσταση επιπλέον αμυντικού συστήματος, τότε θα μιλάμε για εντελώς νέα πλοία, που θα μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις σύγχρονες απειλές στο πεδίο.

Δεδομένου ότι έχει περάσει η έγκριση του προγράμματος από τη Βουλή κι εν συνεχεία από το ΚΥΣΕΑ, θα ακολουθήσουν 2 χρόνια μελέτης από την κοινοπραξία, με το ΠΝ να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει σε κάθε στάδιο ξεχωριστά. «Θα μπουν αυτά που θέλουμε και τα συστήματα θα είναι state of art» έχει ειπωθεί χαρακτηριστικά από γνώστες των σχεδίων του Ναυτικού.

Ωστόσο, όπως έχουμε δημοσιεύσει στο enikos.gr πρόσφατα, η διαφαινόμενη προμήθεια των LCS από τις ΗΠΑ και η ένταξη στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Constellation έχει δημιουργήσει πρόσθετες σκέψεις για την αναβάθμιση των 2 ή των 3 εκ των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ, ΥΔΡΑ – ΣΠΕΤΣΑΙ – ΨΑΡΑ – ΣΑΛΑΜΙΣ.

Από πολλούς αυτό κρίνεται ως «μη καλή ιδέα». Κι αυτό γιατί όπως αναλύσαμε πιο πάνω, τα δημοσιονομικά της χώρας αλλά και οι διαθέσιμες επιλογές μεταχειρισμένων πλοίων, δεν αφήνουν την πολυτέλεια επιχειρησιακής απαξίωσης αξιόλογων μονάδων.

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr, η γερμανική κοινοπραξία που έχει επιλεγεί από το ΠΝ για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ έχει δεχθεί πρόταση από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η οποία κοινοποιήθηκε επίσης προς το ΓΕΝ και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης κάνουν λόγο για ανταγωνιστική προσφορά των αμερικανικών ναυπηγείων έναντι της αντίστοιχης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά κατά 40 εκατ. φθηνότερη.

Το ποσό δεν είναι καθόλου αμελητέο αφού με αυτά εξοικονομείται σημαντικό ποσό των χρημάτων που απαιτούνται για την αναβάθμιση όλων των ΜΕΚΟ.

Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι η Ελευσίνα βρίσκεται ήδη εν λειτουργία. Η ΟΝΕΧ ανακοίνωσε ότι σύντομα θα παραλάβει επιπλέον δύο δεξαμενές, μία PANAMAX και μία AFROMAX, ενώ έχουν ξεπεράσει στον ενάμισι χρόνο λειτουργίας τα 45 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις. Επιπλέον, προβλέπεται την επόμενη πενταετία οι επενδύσεις να ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελευσίνα έχουν ναυπηγηθεί τόσο τα τελευταία πλοία που έχει παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό (οι ΤΠΚ Βλαχάκος και Καραθανάσης, κλάσης Ρουσσέν) ενώ εκεί έχει ναυπηγηθεί και το μεγαλύτερο σε εκτόπισμα πλοίο του Στόλου, το ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ με 13.400 τόνους.

Πολεμικό Ναυτικό ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ

Σε ερώτηση του enikos.gr προς την διοίκηση των Ναυπηγείων σχετικά με το πότε μπορούν να ξεκινήσουν οι εργασίες αναβάθμισης, η απάντηση που λάβαμε ήταν «άμεσα. Εμείς περιμένουμε να μας ανάψει το “πράσινο φως” το Πολεμικό Ναυτικό για να ξεκινήσουμε άμεσα να κάνουμε αυτό που ξέρουμε να κάνουμε καλά και καλύτερα από τον καθένα. Και το κυριότερο με προστιθέμενη αξία στην εγχώρια βιομηχανία και την ελληνική οικονομία».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ