Συνέντευξη Μητσοτάκη στον Real Fm για τη διαθεσιμότητα

Συνέντευξη Μητσοτάκη στον Real Fm για τη διαθεσιμότητα

Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, μίλησε στον Real Fm και την Κάτια Μακρή, για την διαθεσιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων και τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα.

«Δεν μιλάμε για άγνωστα δεδομένα. Η χώρα είχε την υποχρέωση να βάλει 12.500 δημόσιους υπαλλήλους στο πρόγραμμα κινητικότητας και εγώ όταν ανέλαβα δεν βρήκα κανέναν», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας: «Με βάση τη συμφωνία που υπάρχει με την τρόικα, για κάθε απόλυση θα υπάρχει και μια πρόσληψη».

Όπως σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, «στο πρώτο κύμα της διαθεσιμότητας έπεσε ένα μεγάλο κομμάτι στους δήμους, είναι δεδομένο όμως ότι όλο το δημόσιο θα συνεισφέρει», ενώ ξεκαθάρισε ότι «ο στόχος για την διαθεσιμότητα είναι κοινός στόχος. Δεν μπορώ να τον πετύχω μόνος μου χωρίς τη συνεργασία όλων των δομών».

Σε ερώτηση για το αν φοβάται τις αντιδράσεις του κόσμου, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε:

«Δεν είναι θέμα φόβου η απειλών. Σε αυτή τη δουλεία είμαστε εξοικειωμένοι. Αν αυτά τα πράγματα είχαν γίνει πριν από 3 χρόνια, δεν θα είχαμε φτάσει μέχρι εδώ. Φτάσαμε εδώ, γιατί αργήσαμε πάρα πολύ να αντιμετωπίσουμε ένα υπερτροφικό πελατειακό κράτος, το οποίο ήταν η πηγή του κακού».

 

Η συνέντευξη αναλυτικά:

Κ. ΜΑΚΡΗ: REAL FM 97,8, Κάτια Μακρή στο μικρόφωνο του σταθμού κι όλοι εσείς μαζί μας με τα μηνύματά σας και σας το λέω για να στέλνετε κι εσείς τις ερωτήσεις τις απορίες αλλά και τις παρατηρήσεις σας, για να τις μοιραστούμε όλοι μαζί με τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον οποίο έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή και τον καλωσορίζουμε και τον καλημερίζουμε. Καλημέρα κ. Υπουργέ, τι κάνετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καλό μεσημέρι κα Μακρή σε σας και τους ακροατές σας.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Λοιπόν, είστε στο μάτι του κυκλώνα και αναμένεται να είστε για πολύ καιρό από δω και πέρα και θέλω να ξεκινήσω, κατ΄ αρχήν αν καταλάβαμε σωστά από το χτεσινό Eurogroup ότι η δική σας αρμοδιότητα, οι απολύσεις δηλαδή και οι διαθεσιμότητες, είναι πια prior action, είναι προτεραιότητα για την εκταμίευση των δόσεων.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς να αποσαφηνίσουμε ότι η κατάσταση την οποία εγώ εκλήθην να διαχειριστώ έχει συμφωνηθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση εδώ και πάρα πολύ καιρό, δε μιλάμε δηλαδή για άγνωστα δεδομένα.

Το γεγονός ότι έπρεπε να βάλουμε 25 χιλιάδες υπαλλήλους εκτός κινητικότητας και από αυτή τη δεξαμενή και από άλλες ενδεχομένως παρεμβάσεις έπρεπε να προκύψουν 15 χιλιάδες υποχρεωτικές αναγκαστικές έξοδοι από το δημόσιο, είναι κάτι το οποίο είναι γνωστό εδώ και παραπάνω από ένα χρόνο και το λέω γιατί δε θέλω να δοθεί η εντύπωση ότι αυτά είναι πράγματα τα οποία συμφωνήθηκαν τώρα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Σωστά!

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Η πραγματικότητα είναι ότι η χώρα είχε υποχρέωση να βάλει 12.500 υπαλλήλους σε καθεστώς κινητικότητας στις 30 Ιουνίου, όταν εγώ ήρθα στο Υπουργείο δε βρήκα κανέναν.

Το οποίο σημαίνει ότι έπρεπε να γίνει μία γρήγορη αν θέλετε αναπροσαρμογή ως προς τη στρατηγική διαπραγμάτευσης με την τρόικα, προκειμένου να κερδηθεί έστω και ο ελάχιστος χρόνος και να πείσουμε για την αξιοπιστία των όσων λέμε, προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση.

Αυτή εξασφαλίστηκε μέσα από μία ανακατανομή των στόχων της κινητικότητας, σε μία πρώτη δόση η οποία θα γίνει στα τέλη Ιουλίου, μια δεύτερη που θα γίνει στα τέλη Σεπτεμβρίου και μια τρίτη η οποία πηγαίνει στο τέλος του χρόνου και μέχρι τις αρχές του 2014.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Λοιπόν για να τα πάρουμε ένα-ένα και να ξαναγυρίσω στο αρχικό μου ερώτημα. Κατ΄ αρχήν αυτό πια είναι προτεραιότητα για την εκταμίευση των δόσεων..

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ναι και δεν είναι η μόνη, είναι κι άλλες προτεραιότητες, αλλά είναι ένα από τα πράγματα τα οποία θα πρέπει να έχουν γίνει, να έχει ψηφιστεί δηλαδή μέσα στο πολυνομοσχέδιο και μια σειρά από διατάξεις όχι μόνο δικές μας αλλά και του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ανοίγω μια παρένθεση, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κα Μακρή, έχει επιτελικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία, το οποίο σημαίνει ότι συντονίζει όλα τα υπόλοιπα Υπουργεία τα οποία συνεισφέρουν, αν θέλετε μέσα από τη δουλειά που έχουν κάνει, στους εργαζόμενους υπαλλήλους οι οποίοι θα μπουν στο καθεστώς της κινητικότητας.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Με συγχωρείτε αλλά μου τρέχετε κι εγώ θέλω να τα δούμε ένα-ένα. Κατ΄ αρχήν να ξεκινήσουμε με τις απολύσεις. Ο στόχος των 4 χιλιάδων παραμένει για το 2013;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Παραμένει, παρότι δεχθήκαμε ασφυκτικές πιέσεις και θέλω να το πω αυτό και να αυξηθεί ο συνολικός στόχος των απολύσεων για τα έτη 2013 – 2014 να ξεπεράσει δηλαδή τις 15 χιλιάδες και να υπάρξει μία ανακατανομή των απολύσεων πιο εμπροσθοβαρής. Αυτό δεν αλλάζει, ο στόχος παραμένει ο συμφωνημένος εδώ και ένα χρόνο, 4 χιλιάδες απολύσεις για το 2013 και 11 χιλιάδες υποχρεωτικές απομακρύνσεις για το 2014.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Ωραία, άρα λοιπόν που θα βρεθούν αυτές οι 4 χιλιάδες, ποια είναι η φετινή δεξαμενή;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Προτιμώ να μη χρησιμοποιούμε την ορολογία δεξαμενή όταν μιλάμε για εργαζόμενους.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Εγώ δημοσιογραφικά λοιπόν θα το κάνω κι εσείς θα μου πείτε τη δική σας εκδοχή, αλλά που θα βρεθούν αυτές οι 4 χιλιάδες απολύσεις; Γιατί είτε το πούμε, είτε δεν το πούμε, οι απολύσεις είναι απολύσεις κ. Μητσοτάκη.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ναι, λοιπόν όπως ξέρετε ο στόχος για τον Ιούνιο έχει υπερκαλυφθεί από την…

Κ. ΜΑΚΡΗ: Από την ΕΡΤ;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Από την ΕΡΤ. Υπάρχει μία διαρκής διαδικασία..

Κ. ΜΑΚΡΗ: Είναι αληθές ότι θα επαναπροσληφθούν 600 μόνο στην τελική μορφή της ΕΡΤ, δηλαδή στην επόμενη μορφή της δημόσιας τηλεόρασης και οι 2 χιλιάδες είναι απολυμένοι;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν το ξέρω, δεν είμαι αρμόδιος επ΄ αυτού, αλ��ά εικάζω ότι η τελική ΕΡΤ θα είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με την αρχική ως προς το μόνιμο προσωπικό.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Εσείς πόσες απολύσεις υπολογίσατε από την ΕΡΤ, γιατί αυτό το ξέρετε.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ο αριθμός των απολυμένων από την ΕΡΤ είναι 2662 ακριβώς. Τονίζω ότι με βάση τη συμφωνία η οποία υπάρχει από την τρόικα, ότι για κάθε υποχρεωτική απομάκρυνση θα υπάρχει και μία πρόσληψη, το οποίο σημαίνει ότι έχουμε δύο ισοζύγια στην ουσία, ένα ισοζύγιο απομακρύνσεων κι ένα ισοζύγιο προσλήψεων.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Άρα λοιπόν οι υπόλοιποι που θα βρεθούν, θα είναι συμβασιούχοι με βάση τη διάταξη που προωθεί ο κ. Αθανασίου για την ταχύτατη εκδίκαση των υποθέσεων; Θα είναι από τα ελληνικά αμυντικά συστήματα, όπως έχουμε ακούσει; Από πού θα είναι;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν είμαι σε θέση να πω τίποτα για τα ελληνικά αμυντικά συστήματα, καθώς δεν είναι της δικιάς μου αρμοδιότητας. Τονίζω κα Μακρή: Δεν είμαι ο κεντρικός υπεύθυνος για αποφάσεις οι οποίες λαμβάνονται σε άλλα Υπουργεία. Τα ελληνικά αμυντικά συστήματα, μιας και μου το αναφέρατε, είναι απόλυτη αρμοδιότητα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Οικονομικών. Δεν έχω καμία αρμοδιότητα εγώ ως Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης στα θέματα αυτά.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Εσείς αρμοδιότητα δεν έχετε, για να αποφασίσετε ποιες απολύσεις θα γίνουν και ποιοι θα απολυθούν, αλλά σίγουρα ξέρετε τις πηγές που μπορείτε να βρείτε αυτές τις απολύσεις.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ακριβώς, εκεί λοιπόν η μία πηγή για την οποία εγώ μπορώ να μιλήσω με απόλυτη βεβαιότητα, που είναι στη δικιά μου αρμοδιότητα είναι οι οριστικές αν θέλετε καταλήξεις και απομακρύνσεις ως αποτέλεσμα εκδίκασης πειθαρχικών περιστατικών. Αυτό είναι δικιά μου αρμοδιότητα και γι΄ αυτό μπορώ να μιλήσω.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Για τους περίφημους επίορκους συζητάτε τώρα.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ναι, προτιμώ τον όρο πειθαρχικά ελεγχόμενοι, υπάρχει μια πολύ σημαντική επιτάχυνση σε αυτή τη διαδικασία των πειθαρχικών ελέγχων των υπαλλήλων αυτών. Ενδεικτικά αναφέρω ότι πριν από μία εβδομάδα επιτέλους βγήκε στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό η απόφαση για την οριστική απομάκρυνση των περίφημων δολοφόνων του Δημάρχου του Παγγαίου, οι οποίοι ήταν στη φυλακή αλλά εξακολουθούσαν να πληρώνονται από το δημόσιο, ιστορίες δηλαδή οι οποίες..

Κ. ΜΑΚΡΗ: Για αγρίους.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Οι οποίες δεν περιποιούν τιμή στη χώρα μας, επομένως θα υπάρχει μία σημαντική επιτάχυνση στην εκδίκαση αυτών των υποθέσεων και σίγουρα αυτές οι υποθέσεις θα τροφοδοτήσουν τη δεξαμενή αυτή.

Υπάρχει και μια άλλη δεξαμενή, μια άλλη μάλλον για να μην χρησιμοποιώ κι εγώ τον όρο δεξαμενή, μια άλλη ομάδα αν θέλετε ενδεχόμενη από την οποία μπορούν να προέλθουν υπάλληλοι πάλι προς απομάκρυνση κι αυτή είναι η περίπτωση των πλαστών δικαιολογητικών, κα Μακρή.

Τονίζω ότι για οποιονδήποτε υπάλληλο εισέλθει στο καθεστώς της κινητικότητας σε πρώτη φάση, που θα το κάνουμε και για πολύ περισσότερους στη συνέχεια, θα υπάρξει ένας έλεγχος της εγκυρότητας των δικαιολογητικών με τα οποία προσελήφθησαν στο δημόσιο, όταν μπήκαν στο δημόσιο. Έχω την εκτίμηση ότι και από εκεί θα προκύψουν κάποιες περιπτώσεις.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Χωρίς όμως να ξέρετε βεβαίως, ούτε στις μεν υποθέσεις των πειθαρχικών, πόσες από αυτές θα τελεσιδικήσουν αρνητικά ως προς τους υπαλλήλους.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι, δεν μπορώ να το ξέρω, δεν μπορώ να προδικάσω.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Ούτε στα πλαστά δικαιολογητικά. Ο αριθμός όμως παραμένει ανελαστικός των 4 χιλιάδες κι εγώ σας ρωτώ ευθέως, θα ξαναδούμε, υπάρχει πιθανότητα να ξαναδούμε κρούσμα ΕΡΤ; Δηλαδή δε σας βγαίνουν οι αριθμοί, κλείνετε έναν οργανισμό;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω, ξεπερνάει τη δική μου αρμοδιότητα. Ήμουνα απολύτως σαφής σε αυτό το οποίο σας λέω, εγώ σας είπα για το τι μπορώ να συνεισφέρω εγώ.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Είναι στη δικιά σας αρμοδιότητα το να διαβεβαιώσετε ή όχι ότι δε θα ξαναδούμε ένα οριζόντιο μέτρο όπως είναι «κλείνω την ΕΡΤ».

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι, δεν είναι στη δικιά μου αρμοδιότητα. Το αν εξεταστούν ας πούμε άλλες περιπτώσεις νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, εάν η παρουσία τους είναι απαραίτητη ή δεν είναι, αυτή ενδεχομένως να είναι μια συνεχόμενη άσκηση η οποία γίνεται και η οποία μπορεί να εξακολουθεί να γίνεται και στο μέλλον και στο 2013 ενδεχομένως και στο 2014.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Πάμε τώρα στις διαθεσιμότητες, γιατί προς το παρόν κινείστε με την οριζόντια λογική. Ενώ η Κυβέρνηση πολλές φορές έχει διαβεβαιώσει ότι δε θα πάρει άλλα οριζόντια μέτρα κινείται με την οριζόντια λογική ότι βάζω όλους τους σχολικούς φύλακες, όλους τους δημοτικούς αστυνομικούς, για να βγάλω τουλάχιστον στην αρχή αυτές τις 5 χιλιάδες διαθεσιμότητες.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αυτό είναι κατά το ήμισυ ακριβές κα Μακρή και είναι κατά το ήμισυ ακριβές διότι οι υπόλοιποι που θα προέλθουν από το πρώτο κύμα της διαθεσιμότητας προέρχονται από το Υπουργείο Παιδείας και είναι πλεονάζον προσωπικό το οποίο προέκυψε μέσα από τη σωστή διαδικασία αξιολόγησης δομών και εντοπισμού πλεονάζοντος προσωπικού. Το Υπουργείο Παιδείας έκανε αυτή τη δουλειά, άρα είχε νούμερα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Μόνο το Υπουργείο Παιδείας έκανε αυτή τη δουλειά κ. Μητσοτάκη;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Το Υπουργείο Παιδείας την έκανε και άλλα Υπουργεία έχουν κάνει αυτή τη δουλειά και θα συνεισφέρουν στη δεξαμενή του Σεπτεμβρίου, στην ομάδα που…

Κ. ΜΑΚΡΗ: Τώρα, για να καταλάβουμε όλοι μας, για παράδειγμα όταν κάποιος μπαίνει σε διαθεσιμότητα η οποία μειώθηκε και από τους 12 στους 8 μήνες αν δεν κάνω λάθος..

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Σωστό είναι αυτό.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Όταν λοιπόν μπει κάποιος σε διαθεσιμότητα και παίρνει το 75% του μισθού του, πως θα γίνει η αξιολόγηση για το αν θα πάει σε άλλη θέση του δημοσίου ή αν θα απολυθεί στο τέλος;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Υπάρχουν μια σειρά από κριτήρια κι αυτό το οποίο έχω πει και στο οποίο επιμένω και το οποίο νομίζω ότι το αντιλαμβάνονται και οι ακροατές ως ένα κριτήριο το οποίο είναι βασικά δίκαιο, θα συνυπολογιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό ο τρόπος με τον οποίον μπήκαν αυτοί οι υπάλληλοι στο δημόσιο, αν μπήκαν δηλαδή με σκληρές διαδικασίες ΑΣΕΠ, αξιολογικές και αξιοκρατικές διαδικασίες ή αν μπήκαν με άλλους τρόπους μονιμοποίησης όταν η πρώτη επιλογή τους δεν είχε γίνει με αξιοκρατικές διαδικασίες.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Για παράδειγμα, για τη δημοτική αστυνομία αυτό ήταν μία ιδέα που προϋπήρχε κι εσείς τη βγάλατε από τη συρτάρι πιεζόμενοι ή ήταν μία ιδέα την οποία τη σκεφτήκατε την περασμένη εβδομάδα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς το γεγονός ότι η δημοτική αστυνομία δεν επιτελεί πλήρως το καθήκον της και το έργο της είναι κάτι το οποίο είναι λίγο-πολύ γνωστό και το ζήτημα της ενσωμάτωσης της δημοτικής αστυνομίας στην ΕΛ.ΑΣ. έχει συζητηθεί κι άλλες φορές, άσχετα από την όλη διαδικασία της κινητικότητας.

Η δημοτική αστυνομία έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, όπως παραδείγματος χάρη την πάταξη του παραεμπορίου, τις οποίες με τα μέσα της αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να φέρει εις πέρας. Όταν σχεδιάστηκε η δημοτική αστυνομία το παραεμπόριο ήταν μία παρονυχίδα, σήμερα είναι οργανωμένο έγκλημα και η δημοτική αστυνομία δεν μπορεί να το φέρει εις πέρας.

Θεωρώ λοιπόν ότι επειδή τα στελέχη της δημοτικής αστυνομίας σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι πολύ άξια νέα παιδιά, έχουν μπει με ΑΣΕΠ, έχουν περάσει εξετάσεις, έχουν περάσει εκπαίδευση, έχουν προσόντα, θ’ αξιοποιηθούν πλήρως και πολύ καλύτερα από την Ελληνική Αστυνομία απ’ ό,τι μπορούν ν’ αξιοποιηθούν σήμερα από τους Δήμους στα πλαίσια της Δημοτικής Αστυνομίας.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Οι σχολικοί φύλακες για παράδειγμα ήταν κάτι το οποίο κρίνατε εσείς ότι δεν αποδίδει ως κλάδος εργαζομένων και αποφασίσατε να τους εντάξετε όλους μαζί στην κινητικότητα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ναι, θεωρώ ότι δυστυχώς -και λυπάμαι που το λέω- έπρεπε υπό την πίεση των ασφυκτικών χρονικών προθεσμιών, να καταλήξουμε και σε ένα οριζόντιο μέτρο, η απόφαση συνολικά της κυβέρνησης ήταν ότι οι σχολικοί φύλακες είναι μια κατηγορία που επιτελεί κάποιο έργο όχι όμως τόσο σημαντικό ώστε να τους καθιστά αναντικατάστατους.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Πάντως υπάρχει το εξής: Βλέποντας και έχοντας πληροφορίες για το τι πρόκειται και ποιοι πρόκειται να ενταχθούν στη διαθεσιμότητα, για παράδειγμα μαθαίνω ότι προβλέπονται 1.000 από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας στο επόμενο κομμάτι στη διαθεσιμότητα του Σεπτεμβρίου. Πού θα βρεθούν αυτοί οι 1.000; Πότε θ’ αξιολογηθούν, πώς θ’ αξιολογηθούν;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν ξέρω από πού το έχετε αυτό το νούμερο γιατί εγώ δεν το έχω, αλλά αυτό το οποίο θέλω να σας πω είναι ότι κάποια Υπουργεία έχουν καταρτίσει σχέδια συγκεκριμένα, οργανογράμματα από τα οποία προκύπτει πλεονάζον προσωπικό, κάποια άλλα δεν το έχουν κάνει κι εγώ αυτό το οποίο θα ζητήσω είναι μια κεντρική δέσμευση όλων των Υπουργείων, το τονίζω, να συνεισφέρουν σε αυτή τη διαδικασία. Δε θα υπάρξουν δηλαδή πατρίκιοι και πληβείοι.

Αυτή τη στιγμή η πραγματικότητα είναι ότι στο πρώτο βάρος, στο πρώτο κύμα αν θέλετε της διαθεσιμότητας έπεσε ένα μεγάλο κομμάτι στους Δήμους, αυτό είναι σωστό αν θέλετε κι έχουν δίκιο οι Δήμοι να το επισημαίνουν, είναι δεδομένο όμως ότι όλο το Δημόσιο θα συνεισφέρει σ’ αυτή την προσπάθεια, πρέπει να συνεισφέρει κατά το ποσοστό του. Δε θα υπάρχουν δηλαδή εξαιρέσεις, δε θα υπάρχουν προνομιούχοι…

Κ. ΜΑΚΡΗ: Και ο κ. Μανιτάκης περίπου τα ίδια έλεγε ότι «εγώ θέλω αλλά δε συνεργάζονται οι Υπουργοί, δε μου δίνουν τα οργανογράμματα, δε μου δίνουν τα περιγράμματα των θέσεων εργασίας δηλαδή, δεν προχωράνε». Εσείς πώς θα διασφαλίσετε ότι οι υπόλοιποι Υπουργοί θα συνεργάζονται;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Με πολιτική πίεση και με ξεκάθαρη δέσμευση όλων των Υπουργών. Ο στόχος για τη διαθεσιμότητα είναι κοινός στόχος. Το λέω δημόσια με απόλυτη σαφήνεια. Είναι κοινός στόχος, δε μπορώ να τον πετύχω μόνος μου χωρίς τη συνεργασία όλων των δομών.

Είμαι απολύτως ξεκάθαρος και γι’ αυτό και το λέω δημόσια, γι’ αυτό και θα υπάρχει πιστεύω μετά από δική μου εισήγηση και μια δέσμευση όλων των Υπουργών στο κεντρικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης για τη συνεισφορά την οποία θα προσφέρουν στη διαθεσιμότητα. Δε μπορεί να γίνει αλλιώς αυτή η άσκηση, πρέπει όλοι να κάνουν το καθήκον τους σε αυτή την κατεύθυνση.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Να ρωτήσω και να επιμείνω λίγο σ’ αυτό γιατί βλέπω και ερωτήματα φίλων ακροατών αλλά και Βουλευτών οι οποίοι μου στέλνουν και με ρωτάνε το εξής: Όταν κάποιος μπει στη διαθεσιμότητα δε θα εργάζεται. Πώς θα γίνει η αξιολόγηση; Θα υπάρχει άνθρωπος του ΑΣΕΠ; Θα υπάρχει ο Διευθυντής Προσωπικού του Υπουργείου; Γιατί στην Ελλάδα ζούμε κ. Μητσοτάκη, η καχυποψία καταλαβαίνετε ποια είναι.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Προφανώς υπάρχει καχυποψία, υπάρχουν όμως και αντικειμενικά κριτήρια και προβλέπεται ξεκάθαρα από το νόμο ποια θα είναι η διαδικασία της αξιολόγησης και με ποιον τρόπο ο φορέας αν θέλετε ο οποίος ζητά τους υπαλλήλους, μπορεί να τους αξιολογήσει.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Θα βγουν καθηγητές Πληροφορικής στη διαθεσιμότητα από το πρώτο κύμα της Υπουργείου Παιδείας. Θα είναι περιζήτητοι αυτοί, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα είναι περιζήτητη.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Και αν κάποιος δεν είναι περιζήτητος θα εξαντλήσει δηλαδή το 8μηνο, τώρα δε μιλάμε για καθηγητή Πληροφορικής που μου αναφέρετε μια σχετικά εύκολη περίπτωση, γιατί όντως είναι εύκολα απορροφήσιμοι, αλλά αν κάποιος δεν είναι περιζήτητος, για παράδειγμα ο σχολικός φύλακας, θα κάνει τους 8 μήνες και μετά θ’ απολυθεί.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω ότι στον πρώτο κύκλο της διαθεσιμότητας, γιατί υπήρχε κι ένας πρώτος κύκλος 2.000 εργαζομένων, απορροφήθηκαν όλοι πρακτικά. Επομένως να μην προεξοφλούμε πράγματα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Έχει γίνει οποιαδήποτε άλλη προεργασία, οργανογράμματα, να ξέρετε ποιο είναι το πλεονάζον προσωπικό ώστε να μπούμε κατευθείαν στην αξιολόγηση προσώπων;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θα σας απαντήσω ευθέως, έχει γίνει για 360.000 υπαλλήλους από τους 600.000. Μας λείπουν τα υπόλοιπα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Θα προλάβετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Είναι δέσμευσή μου να προλάβω και να συντονίσω το έργο των υπολοίπων Υπουργείων ώστε να προλάβω. Αυτή τη δέσμευση έχω αναλάβει εγώ ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Δεν τα κάνω τα οργανογράμματα, δεν τα σχεδιάζω εγώ, οι Υπουργοί τα σχεδιάζουν. Άρα θα είναι πάρα πολύ ξεκάθαρο ότι όλοι θα δουλεύουμε, όχι μόνο εγώ, αλλά και τα υπόλοιπα Υπουργεία, υπό αρκετά αυστηρά χρονοδιαγράμματα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Σας φοβίζουν οι αντιδράσεις; Γιατί ήδη είδαμε τον ξυλοδαρμό του κ. Καμίνη για παράδειγμα, άκουσα έναν σχολικό φύλακα να λέει ότι θα χυθεί αίμα όταν θα επιχειρήσετε να τους εντάξετε όλους στη διαθεσιμότητα, βλέπουμε τις απεργίες στους Δήμους και στην ΠΟΕ-ΟΤΑ.. Σας φοβίζουν αυτές οι αντιδράσεις;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν είναι θέμα φόβου ή απειλών, γιατί προφανώς σ’ αυτή τη δουλειά είμαστε συνηθισμένοι κι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους πρακτικές και προφανώς όταν κανείς κάνει μια σκληρή ας το πούμε παρέμβαση, δεν έχω καμία αμφιβολία, γιατί το γεγονός είναι ότι αυτές είναι δύσκολες παρεμβάσεις, θα υπάρχουν και αντιδράσεις.

Θέλω να πω όμως κάτι ευρύτερο: Αν αυτά τα πράγματα είχαν γίνει πριν από 3 χρόνια ή πριν από 5 ή πριν από 10 χρόνια, να πάω και πιο πίσω, πάω στα 3 γιατί τότε ξεκίνησε ο σχεδιασμός του 1ου μνημονίου, δε θα είχαμε φτάσει μέχρι εδώ, δε θα είχαμε 1,5 εκατομμύριο ανέργους στον ιδιωτικό τομέα και δε θα είχαμε ψαλιδισμένες συντάξεις.

Φτάσαμε εδώ πέρα διότι αργήσαμε πάρα πολύ ν’ ακουμπήσουμε ουσιαστικά ένα υπερτροφικό πελατειακό κράτος το οποίο ήταν η πηγή του κακού. Αναγκαζόμαστε τώρα υπό μεγάλη πίεση να το κάνουμε έστω και την τελευταία στιγμή είναι ορισμένα πράγματα τα οποία…

Κ. ΜΑΚΡΗ: Αυτό ξέρετε είναι και μια μεγάλη επιφύλαξη αν θα μπορέσετε να το κάνετε, εσείς οι ίδιοι δηλαδή και την έχετε ακούσει την επίκριση δεκάδες φορές, δεν περιμένετε εμένα, που έχετε δημιουργήσει αυτό το πελατειακό κράτος, το υπερτροφικό όπως το λέτε, να το ακουμπήσετε τώρα και να το αλλάξετε όχι σε κατεύθυνση «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι» αλλά πραγματικά με βάση τις ανάγκες που έχει η χώρα, ένα σύγχρονο, μοντέρνο, μικρό Δημόσιο.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αυτό το λέτε είναι σωστό και δυστυχώς δεν εστιαζόμαστε ποτέ σε μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες τις οποίες προσπαθούμε να πάρουμε και να δρομολογήσουμε για το πώς θα κάνουμε το Δημόσιο πιο ουσιαστικό, πώς θ’ αξιολογήσουμε το προσωπικό, πώς θα προχωράει το προσωπικό στην επετηρίδα, πώς θα εκπαιδεύεται το προσωπικό, πώς θα βάλουμε αρχές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης γιατί δυστυχώς η συζήτηση εστιάζεται πάντα και το καταλαβαίνω γιατί, στους σκληρούς μνημονιακούς στόχους.

Δε μπορεί όμως αυτή να είναι η μόνη πλευρά της δουλειάς μας. Καταλαβαίνω γιατί αυτή έρχεται στη δημοσιότητα και γιατί αυτά τα ερωτήματα πρέπει ν’ απαντηθούν, αλλά από κει και πέρα υπάρχει κι ένα άλλο κομμάτι της δουλειάς το οποίο πρέπει να γίνει σε αυτή τη βάση και το οποίο δυστυχώς σχεδόν ποτέ δεν έχει γίνει. Δεν έχω τη φιλοδοξία μόνος μου ν’ αλλάξω το Δημόσιο και πρακτικές που μπορεί να πηγαίνουν πίσω 200 χρόνια. Γιατί περί τούτου συζητάμε, και ως προς τις πελατειακές λογικές.

Θέλω να βάλω ένα λιθαράκι στη σωστή κατεύθυνση ώστε τουλάχιστον ν’ αρχίσουμε ν’ αντιλαμβανόμαστε την ουσία των πραγμάτων, ν’ αλλάξει έστω και η ρητορική και από ένα σημείο και πέρα να πούμε ότι κι εμείς –και είναι κάτι που το έχω επανειλημμένως πει και πριν γίνω Υπουργός και θα ήμουν ασυνεπής αν δεν το επαναλάμβανα, ότι τα κόμματα τα οποία αν θέλετε οικοδόμησαν το πελατειακό κράτος θα πρέπει να έχουν το θάρρος με σχέδιο, με οργάνωση, ορισμένες ψηφίδες του να έχουν την τόλμη να το ξηλώσουν. Διότι δε μπορούμε να πορευθούμε στο μέλλον μ’ ένα τέτοιο πελατειακό κράτος.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Σας ακούω αισιόδοξο αλλά δε μπορώ να καταλάβω γιατί αυτό που δεν πέτυχε ο κ. Ρέππας, ο κ. Ραγκούσης, ο κ. Μανιτάκης, ή οι προκάτοχοί τους, ο κ. Παυλόπουλος, θα το πετύχετε εσείς.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Τι θέλετε να σας πω δηλαδή; Ότι ήρθα εδώ πέρα για ν’ αποτύχω; Δεν καταλαβαίνω τι ερώτηση είναι αυτή κα Μακρή. Τότε δε θα ερχόμουν εδώ πέρα, έτσι δεν είναι;

Κ. ΜΑΚΡΗ: Όχι, λέω για την αισιοδοξία σας ότι θ’ αλλάξει και η δημοσιοϋπαλληλία και οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών αλλά και των συναδέλφων σας Υπουργών.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Εγώ ήρθα εδώ πέρα να κάνω τη δουλειά μου. Θέλω να την κάνω με ήσυχη τη συνείδηση, όσο το δυνατόν καλύτερα μπορώ, με κάποιους βασικούς κανόνες δικαιοσύνης και αξιοκρατίας. Και αυτό το οποίο Γι’ αυτό σας λέω ότι δε μπορεί να είναι ίδια η αντιμετώπιση αυτού που μπήκε από τη μπροστά πόρτα με αυτού που μπήκε από την πίσω, νομίζω ότι το καταλαβαίνουν όλοι οι καλόπιστοι που μας ακούν αυτή τη στιγμή.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Θέλω να ρωτήσω και κάτι τελευταίο γιατί παρά το γεγονός ότι δώσαμε όλες τις διαβεβαιώσεις, ότι αναγκαστήκατε να πάρετε οριζόντια μέτρα, ότι θα είναι πολύ σκληροί οι μήνες που ακολουθούν, πάλι χτες είχαμε το μαρτύριο της σταγόνας του Eurogroup, δηλαδή «πάρτε τώρα τα 4 δις και αν τα κάνετε όλα αυτά θα πάρετε και άλλο ένα και μετά θα πάρετε άλλο μισό» και οι Γερμανοί να κάνουν και λίγο τις εκλογές τους.. Μήπως οι απαιτήσεις πια της τρόικας είναι υπερβολικές; Μήπως μας πιέζουν υπερβολικά;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αυτό είναι ένα ευρύτερο θέμα το οποίο δε θα ήθελα να σχολιάσω, το μόνο το οποίο θέλω να επισημάνω είναι ότι η χώρα τις δεσμεύσεις που αφορούσαν στην κινητικότητα και στις υποχρεωτικές απομακρύνσεις τις έχει υπογράψει εδώ και παραπάνω από ένα χρόνο. Καλώς ή κακώς τις υπέγραψε και τις ψήφισε.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Άρα λέτε ότι αργήσαμε κι εμείς πολύ και δώσαμε δικαιώματα.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Προφανώς αργήσαμε κι εμείς. Δώσαμε πατήματα. Κι όταν έρχεται η τρόικα στον καινούργιο Υπουργό και λέει «πόσους έχεις βάλει σε διαθεσιμότητα, έπρεπε να έχεις βάλει 12.500, έχεις βάλει μηδέν», προφανώς δίνουμε κι εμείς πατήματα.

Ας είμαστε εμείς εντάξει σ’ αυτά τα οποία θα πρέπει να κάνουμε ούτως ή άλλως, γιατί το να βάλουμε σε τάξη το Δημόσιο και να το εξορθολογήσουμε δε θα έπρεπε να είναι μνημονιακή υποχρέωση, δική μας δουλειά θα πρέπει να είναι. Και μετά θα δείτε πώς θα μπορούμε να διαπραγματευθούμε καλύτερα με την τρόικα.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Είναι αληθείς αυτοί οι διάλογοι που είδαν το φως της δημοσιότητας και λένε ότι «ωραία αυτά που μας λέτε, αλλά μας τα λέτε 3 χρόνια»;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Πολλά ακούστηκαν και πολλά ειπώθηκαν, δε θα μπω σε λεπτομέρειες, δεν ήταν μια καθόλου εύκολη συζήτηση. Αλλά νομίζω ότι μπορέσαμε και παρουσιάσαμε ένα αξιόπιστο σχέδιο, πιστεύω πραγματικά ότι αν δεν έκλεινε το μέτωπο της Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα ήταν πολύ δύσκολο για το Eurogroup να εγκρίνει τη δόση.

Κ. ΜΑΚΡΗ: Για να δούμε τώρα πώς θα πάει το Σεπτέμβριο πια, που είναι ο επόμενος μεγάλος σταθμός. Να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ. Καλό μεσημέρι.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ.

 

Ακούστε το ηχητικό:

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ