Η κυβέρνηση των ΗΠΑ απήγγειλε κατηγορίες την Τετάρτη κατά στελεχών του ρωσικού δημόσιου τηλεοπτικού δικτύου RT, ενώ κατέσχεσε περισσότερα από 30 διαδικτυακά domain που χρησιμοποιήθηκαν σε εκστρατεία επιρροής στις αμερικανικές εκλογές. Ωστόσο, όπως αποκάλυψε το Politico, τα έγγραφα που κατέθεσε το FBI στο δικαστήριο περιέχουν και μια σημαντική νέα πληροφορία: μια οργανωμένη ρωσική επιχείρηση χειραγώγησης πολιτικών, επιχειρηματιών, δημοσιογράφων και άλλων επιδραστικών προσώπων στην Γερμανία, την Γαλλία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Σύμφωνα με το Politico, ο στόχος αυτής της εκστρατείας από την Μόσχα ήταν να προκαλέσει διχασμό στην Ευρώπη, να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη προς τις ΗΠΑ και να αποδυναμώσει τη στήριξη προς την Ουκρανία. Τα έγγραφα που υποβλήθηκαν από το FBI στο δικαστήριο περιλαμβάνουν ρωσικά έγγραφα, σημειώσεις και πρακτικά συναντήσεων για επιχειρήσεις ψυχολογικού πολέμου (psyops), τα οποία αποκαλύπτουν λεπτομέρειες αυτής της ρωσικής στρατηγικής. Ο φάκελος, ο οποίος περιλαμβάνει 277 σελίδες, περιγράφει τα σχέδια της Ρωσίας για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης στην Ευρώπη, με απώτερο σκοπό να επηρεαστεί η στάση απέναντι στις ΗΠΑ και την Ουκρανία.
Ένα από τα έγγραφα που παρουσιάστηκε στο δικαστήριο αναφέρει ότι η ρωσική εκστρατεία περιλάμβανε την ανάρτηση σχολίων και δημοσιεύσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή η τακτική επιτρέπει στη Ρωσία να προσεγγίζει ευρωπαίους πολίτες και να επηρεάζει τη γνώμη τους πιο αποτελεσματικά, χωρίς να γίνεται αντιληπτή.
Το σχέδιο αυτό, όπως αναφέρει το Politico, εκπονήθηκε από τον οργανισμό «Social Design Agency» (Οργανισμός Κοινωνικού Σχεδιασμού), ο οποίος λειτουργεί υπό τις οδηγίες του Σεργκέι Κιριγιένκο, αναπληρωτή αρχηγού προσωπικού του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Το έγγραφο της Ρωσίας που αποκαλύφθηκε από το FBI αναφέρει χαρακτηριστικά ότι στόχος της εκστρατείας ήταν να προκαλέσει στους πολίτες «λογικές αντιδράσεις», όπως «γιατί να βοηθάμε εμείς την Ουκρανία;», αλλά και πιο συναισθηματικές αντιδράσεις, όπως «οι Αμερικανοί είναι καθάρματα!».
Εκτός από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η ρωσική επιχείρηση περιλάμβανε επίσης τη δημιουργία κλώνων γνωστών ειδησεογραφικών ιστοσελίδων, γνωστών ως «doppelganger domain», για να διαδίδονται ψευδείς ειδήσεις και παραποιημένα άρθρα που φαινόταν να προέρχονται από μεγάλα ΜΜΕ της Δύσης. Οι ψεύτικοι αυτοί ιστότοποι περιλάμβαναν απομιμήσεις γνωστών μέσων, όπως: Reuters, Der Spiegel, Bild, Le Monde, Le Parisien, καθώς και άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών μέσων, σύμφωνα με την κατάθεση του FBI. Επιπλέον, για τη χρηματοδότηση αυτών των δραστηριοτήτων χρησιμοποιήθηκαν κρυπτονομίσματα, όπως το bitcoin.
Όπως αναφέρει το Politico, η Ρωσία θεωρεί τη Γερμανία ιδιαίτερα «ευάλωτη» στη ρωσική επιρροή. Σε ένα από τα ρωσικά έγγραφα, γίνεται αναφορά στη γερμανική εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και τις εξαγωγές, με το κείμενο να υπογραμμίζει ότι «οι Γερμανοί είναι πιο εξαρτημένοι από τους Γάλλους». Το έγγραφο προτείνει τη χειραγώγηση της γερμανικής κοινής γνώμης για να αμφισβητήσει τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και να ενισχύσει την αντίθεση στις πολιτικές των ΗΠΑ, της Μεγάλης Βρετανίας και του ΝΑΤΟ. Το Politico σημειώνει ότι η εκστρατεία αυτή αποσκοπούσε στο να πείσει τους Γερμανούς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας ήταν αναποτελεσματικές.
Μια επιπλέον στρατηγική που αποκαλύπτεται στα έγγραφα αφορά τη δημιουργία εσωτερικών εντάσεων στη Γαλλία και τη Γερμανία. Σύμφωνα με το Politico, η «Social Design Agency» είχε εκπονήσει σχέδιο με την ονομασία «Διεθνής Υποκίνηση Συγκρούσεων», το οποίο είχε ως στόχο να αυξήσει τις εσωτερικές εντάσεις και να προωθήσει τα συμφέροντα της Ρωσίας μέσω της δημιουργίας και εκμετάλλευσης πραγματικών και τεχνητών συγκρούσεων. Η εκστρατεία περιλάμβανε, και σε αυτή την περίπτωση, τη δημοσίευση ψευδών άρθρων, τη χρήση ινφλουένσερ στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τη διασπορά παραποιημένων ειδήσεων.
Το Politico επισημαίνει επίσης ότι οι Ρώσοι είχαν ως στόχο να «αποσταθεροποιήσουν την κοινωνική κατάσταση» στη Γαλλία και τη Γερμανία με την εξάπλωση ψευδών αφηγημάτων, ψευδών βίντεο, εγγράφων και ηχογραφήσεων τηλεφωνικών συνομιλιών, όπως επίσης και μέσω σχολίων στα social media και τη χρήση τόσο ψεύτικων όσο και αληθινών δηλώσεων από επιδραστικά πρόσωπα. Στόχος αυτής της στρατηγικής ήταν η προώθηση των ρωσικών συμφερόντων και η αποσταθεροποίηση των ευρωπαϊκών ισορροπιών, κυρίως απέναντι στη στήριξη προς την Ουκρανία και τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας.