Με «Άριστα» η Πιστοποίηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής – Συνέντευξη στο enikos.gr της Ευσταθίας Παπαγεωργίου, Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων 

Με χαρακτηρισμό «Άριστα» το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έλαβε τον Δεκέμβριο του 2020, με την συμπλήρωση δύο ετών λειτουργίας του το Πιστοποιητικό Πιστοποίησης και στη συνέχεια ξεκίνησε η διαδικασία πιστοποίησης των Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου. “Η πιστοποίηση είναι βαρύνουσας σημασίας, καθώς η μη συμμόρφωση με τους δείκτες μπορεί να έχει συνέπειες στη βιωσιμότητα ενός προγράμματος σπουδών”, τονίζει σε συνέντευξή της στο enikos.gr η Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Καθηγήτρια του Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών της Σχολής Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας.

Τι είναι αξιολόγηση, τι είναι πιστοποίηση και ποιες οι διαφορές τους;

Θα ήθελα καταρχάς να διευκρινίσω πως και οι δύο διαδικασίες αφορούσαν και αφορούν στη διασφάλιση και στη βελτίωση της ποιότητας των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, των προσφερόμενων Προγραμμάτων Σπουδών και των τίτλων τους, που έχουν προκριθεί ως θεμελιώδεις στόχοι της ελληνικής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

 Οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας εισήχθησαν στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της ημεδαπής το 2005, με την εφαρμογή της διαδικασίας αξιολόγησης. Η αξιολόγηση αφορούσε στη συστηματική, τεκμηριωμένη και λεπτομερή αποτίμηση, ανάδειξη και καταγραφή του έργου των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης με τη χρήση αντικειμενικών δεικτών. Η διαδικασία συνίστατο σε δύο μέρη. Στην εσωτερική αξιολόγηση, σε μια τακτικά επαναλαμβανόμενη διαδικασία από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα, εν είδει αυτοαξιολόγησης. Στο πλαίσιό της πραγματοποιούνταν η καταγραφή χαρακτηριστικών της ακαδημαϊκής μονάδας, η εξαγωγή σχετικών συμπερασμάτων και η διαδικασία κατέληγε στη σύνταξη έκθεσης εσωτερικής αξιολόγησης. Το δεύτερο μέρος της διαδικασίας αφορούσε στην εξωτερική αξιολόγηση, η οποία πραγματοποιούνταν από ομάδα εμπειρογνωμόνων προερχόμενων εκτός Ιδρύματος και από την οποία προέκυπτε η έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης με τον αντίστοιχο χαρακτηρισμό.

Η εφαρμογή της διαδικασίας πιστοποίησης ξεκίνησε το 2016, παίρνοντας τη σκυτάλη από την αξιολόγηση. Πρόκειται, συνεπώς, για μια νεότερη διαδικασία. Τα κοινά στοιχεία των δύο διαδικασιών περιορίζονται στο ότι αμφότερες αφορούν στη διασφάλιση ποιότητας και στο ότι προβλέπουν σύνταξη εσωτερικής και εξωτερικής έκθεσης.

Οι διαφορές τους προκύπτουν, κυρίως, από το γεγονός πως η πιστοποίηση είναι μια διαδικασία που έρχεται από έξω. Τα κριτήρια τίθενται από την ΕΘΑΑΕ και ακολουθούν προκαθορισμένους ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες, κοινά αποδεκτούς σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Η πιστοποίηση αφορά και εφαρμόζεται σε συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών (προπτυχιακά, μεταπτυχιακά, διά βίου εκπαίδευσης) και όχι σε όλο το φάσμα της ακαδημαϊκής μονάδας, όπως συνέβαινε με την αξιολόγηση. Η πιστοποίηση είναι βαρύνουσας σημασίας, καθώς η μη συμμόρφωση με τους δείκτες μπορεί να έχει συνέπειες στη βιωσιμότητα ενός προγράμματος σπουδών. Δεν πρόκειται, συνεπώς, για μια τυπική διαδικασία, ενταγμένη σε μια προσπάθεια αυτό-βελτίωσης. Η βαρύτητά της έχει προφανώς και θετικές προεκτάσεις, καθώς, αν η διαδικασία οδηγήσει σε ικανοποιητικά αποτελέσματα, προσδίδει επιπλέον αξία και κύρος στα προγράμματα σπουδών και, κατ’ επέκταση, στο ίδιο το Ίδρυμα.

Έγινε πιστοποίηση του Πα.Δ.Α. και πώς αποτιμήθηκε;

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ως νεοιδρυθέν Ίδρυμα, εισήχθη στη διαδικασία πιστοποίησης το 2020, αφού συμπληρώθηκαν δύο έτη λειτουργίας του. Μετά την κατάθεση του φακέλου και τη συμμετοχή στη διαδικασία πιστοποίησης, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έλαβε τον Δεκέμβριο του 2020 το Πιστοποιητικό Πιστοποίησης με χαρακτηρισμό «Άριστα». Στη συνέχεια, ξεκίνησε η διαδικασία πιστοποίησης των Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου μας.

Ποια Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών έχουν ολοκληρώσει την πιστοποίησή τους;

Έως τώρα έχουν ολοκληρώσει την πιστοποίησή τους τα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων: «Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία», «Διοίκησης Επιχειρήσεων», «Διοίκησης Τουρισμού», «Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών», «Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών», «Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής», «Μηχανολόγων Μηχανικών», «Ναυπηγών Μηχανικών», «Νοσηλευτικής», «Πολιτικών Μηχανικών» και «Φυσικοθεραπείας».

Ποιοι είναι οι άξονες που αποτιμώνται στη διαδικασία πιστοποίησης;

Οι άξονες που αποτιμώνται στη διαδικασία πιστοποίησης είναι οι εξής δώδεκα:

  • Στρατηγικός προγραμματισμός, σκοπιμότητα και βιωσιμότητα της ακαδημαϊκής μονάδας.

  • Πολιτική ποιότητας του Ιδρύματος και της ακαδημαϊκής μονάδας.

  • Σχεδιασμός, έγκριση και παρακολούθηση της ποιότητας των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Φοιτητοκεντρική μάθηση στη διδασκαλία και αξιολόγηση των φοιτητών.

  • Εισαγωγή, φοίτηση, αναγνώριση ακαδημαϊκών προσόντων και απονομή τίτλων πτυχίου και βεβαιώσεων δεξιοτήτων των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Διασφάλιση της επάρκειας και της υψηλής ποιότητας διδακτικού προσωπικού των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Μαθησιακοί πόροι και υπηρεσίες φοιτητικής στήριξης των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Συλλογή, ανάλυση και χρήση πληροφοριών για την οργάνωση και λειτουργία των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Δημόσια πληροφόρηση για τα νέα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Περιοδική εσωτερική αξιολόγηση των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Περιοδική εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση των νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

  • Παρακολούθηση της μετάβασης από προηγούμενα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών στα νέα.

Κυρία Παπαγεωργίου, είστε Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, και προφανώς έχετε μεγάλη συνεισφορά σε αυτή τη διαδικασία, όπως άλλωστε αποτιμάται και από τις εξαιρετικές επιδόσεις του Πανεπιστημίου στην πιστοποίηση, αλλά και στις πολύ υψηλές βαθμολογίες των πιστοποιημένων μέχρι τώρα Τμημάτων. Θα συνεχίσετε να ασχολείστε με την Κεντρική Διοίκηση του Πανεπιστημίου και αν ναι, ποιες αρχές θα διέπουν τη δική σας εμπλοκή;

Σας ευχαριστώ πολύ για τη διαπίστωση. Είναι σαφές ότι το πανεπιστήμιό μας έχει να επιδείξει πολύ υψηλούς δείκτες στην πιστοποίηση, όπως και εσείς επισημάνατε.

Αναφορικά με το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι είμαι υποψήφια για το Συμβούλιο Διοίκησης του Πανεπιστημίου. Ξέρετε, οι πιστοποιήσεις είναι πολύ σημαντικές, αλλά ένα πανεπιστήμιο θα πρέπει να διέπεται από τις βασικές αξίες της διαφάνειας και λογοδοσίας. Επομένως, αν εκλεγώ, δεσμεύομαι να τηρήσω τους εξής άξονες που θα προσδώσουν ένα νέο ακαδημαϊκό ήθος στο ίδρυμα:

  1. Θέλουμε ένα Πανεπιστήμιο που να στηρίζεται στο Ανθρώπινο Δυναμικό του, δημιουργώντας σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αναγνωρίζοντας έμπρακτα την ακεραιότητα και την προσφορά του.

  2. Θέλουμε ένα Πανεπιστήμιο που οι απόφοιτοί του να αξιοποιούν τις γνώσεις τους και να παράγουν καινοτομία υλοποιώντας με τόλμη τις ιδέες τους, να επιδιώκουν ένα υγιές επαγγελματικό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει ανάπτυξη και πρόοδο με βάση τις αρχές της επιστημονικής γνώσης και έρευνας.

  3. Ένα Πανεπιστήμιο που να αξιολογεί αμερόληπτα τις επιδόσεις του, να διασφαλίζει την ποιότητα του έργου του, να αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας.

  4. Ένα Πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί λελογισμένα, με διαφάνεια και λογοδοσία, χρησιμοποιώντας τους πόρους του για την εκπλήρωση των 3 προαναφερθέντων αξόνων.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ