Γιατί ορισμένοι άνθρωποι δημιουργούν θετικές εντυπώσεις όταν τους γνωρίζουμε, ενώ άλλοι μας απωθούν; Η απάντηση είναι μία: επίγνωση. Αν δεν έχουμε επίγνωση των συμπεριφορών που απωθούν τους άλλους, δημιουργούμε αρνητική εντύπωση.
Στο άρθρο, αναλύονται 10 συνηθισμένα λάθη που δημιουργούν άσχημη εντύπωση στους ανθρώπους, έτσι ώστε να έχετε την ευκαιρία να δώσετε τη σωστή, σε μια πρώτη γνωριμία μαζί τους.
Οι 10 συμπεριφορές που απομακρύνουν αμέσως τους ανθρώπους, όταν τους γνωρίζετε για πρώτη φορά
- Μονοπωλείτε τη συζήτηση
- Κοιτάτε διαρκώς το κινητό σας
- Αρνητικότητα και διαρκή παράπονα
- Παραβίαση του προσωπικού χώρου
- Διακόπτετε διαρκώς τους άλλους
- Υποτιμάτε τη γνώμη των άλλων
- Αποφεύγετε την επαφή με τα μάτια
- Προσπαθείτε πολύ να τους εντυπωσιάσετε
- Έλλειψη ενθουσιασμού
- Δεν είστε παρόντες
Μονοπωλείτε τη συζήτηση
Η μονοπώληση της κουβέντας, είναι ένας από τους πιο γρήγορους και σίγουρους τρόπους για να προκαλέσετε την αντιπάθεια κάποιου. Η νευρικότητα και η ένταση μιας πρώτης γνωριμίας, μπορεί να μας παρασύρουν και να καταλήξουμε να μιλάμε όλη την ώρα για τον εαυτό μας.
Λογικό είναι να θέλετε να μοιραστείτε τις εμπειρίες σας αλλά μην ξεχνάτε ότι σε μια συζήτηση πρέπει να συμμετέχουν όλοι.
Αν διακόπτετε τον άλλον διαρκώς, θα δώσετε την εντύπωση του εγωκεντρικού, αδιάφορου ανθρώπου.
Διατηρήστε την ισορροπία στη συζήτηση. Κάντε ερωτήσεις, δείξτε το ενδιαφέρον σας σε όσα λένε, δημιουργήστε το περιθώριο να εκφραστούν ελεύθερα.
Κοιτάτε διαρκώς το κινητό σας
Αν, στην πρώτη σας γνωριμία με κάποιον, είστε κολλημένοι με το κινητό σας, η εντύπωση που θα δημιουργήσετε, θα είναι μάλλον αρνητική.
Αν η προσοχή σας είναι διαρκώς αλλού, τελικά ο άλλος θα νιώσει ότι δεν είστε παρών και θα τον απωθήσετε. Μπορεί να νιώσει πως δεν τον θεωρείτε αρκετά σημαντικό και σας ενδιαφέρει περισσότερο το κινητό σας.
Δώστε την προσοχή σας στον άνθρωπο που γνωρίζετε για πρώτη φορά. Η αμέριστη προσοχή είναι ένδειξη σεβασμού, ο άλλος νιώθει σημαντικός. Τα τηλέφωνα και τα μηνύματα, μπορούν να περιμένουν.
Αρνητικότητα και διαρκή παράπονα
Όλοι έχουμε άσχημες μέρες, όπου όλα μοιάζουν να πηγαίνουν στραβά και δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να παραπονεθούμε. Όταν όμως αρχίζουμε την γκρίνια με το που γνωρίζουμε κάποιον, αυτό δεν προοιωνίζει κάτι θετικό για τη σχέση που θα δημιουργηθεί.
Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Personality and Social Psychology, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, οι άνθρωποι που παραπονιούνται συχνά, είναι πιο απωθητικοί. Λογικό, αφού τα παράπονα ρίχνουν τη διάθεση των ανθρώπων κάνοντάς τους να νιώθουν άβολα.
Μια θετική στάση μπορεί να ευνοήσει σημαντικά τις πρώτες εντυπώσεις.
Παραβίαση του προσωπικού χώρου
Όλοι θέλουμε τα όριά μας να είναι σεβαστά. Ο προσωπικός χώρος είναι ένας βασικός κοινωνικός άγραφος κοινωνικός κανόνας κάθε αλληλεπίδρασης. Όταν κάποιος παραβιάζει τον χώρο μας, νιώθουμε άβολα ή απειλούμενοι.
Όταν γνωρίζετε κάποιον, είναι πολύ σημαντικό να σέβεστε τον προσωπικό του χώρο. Αυτό σημαίνει, να μην στέκεστε πολύ κοντά, να μην τον αγγίζετε άσκοπα και να μην τον πλησιάζετε πολύ κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του όρια. Καλύτερα στην αρχή να είστε λόγο πιο επιφυλακτικός και να περιμένετε μέχρι να μάθετε το άτομο που μόλις γνωρίσατε λίγο καλύτερα.
Διακόπτετε διαρκώς τους άλλους
Δεν υπάρχει τίποτα πιο ενοχλητικό από το να μην σε αφήνουν να ολοκληρώσεις τη φράση σου. Αν διακόπτετε διαρκώς τους άλλους, τους κάνετε να νιώθουν ότι δεν τους εκτιμάτε και δεν θέλετε ν’ ακουστεί η γνώμη τους. Ακόμη, αν είστε πολύ ενθουσιασμένος ή αν έχετε πάθος με κάτι, μπορεί άθελά σας να τον διακόπτετε.
Να μην ξεχνάτε ότι μια κουβέντα διεξάγεται με τη συμμετοχή όλων. Δείξτε σεβασμό και αφήστε τους άλλους να ολοκληρώνουν αυτά που έχουν να πουν. Θα θέλουν να σας αντιμετωπίσουν με την ίδια ευγένεια.
Υποτιμάτε τη γνώμη των άλλων
Οι γνώμες, οι αντιλήψεις και οι πεποιθήσεις των ανθρώπων, διαφέρουν. Αν όμως, στην πρώτη σας γνωριμία με κάποιον, απορρίψετε ή υποτιμήσετε τη γνώμη του, αυτό δεν θα δημιουργήσει θετική εντύπωση.
Μπορείτε να διαφωνήσετε, αρκεί να δείξετε ότι καταλαβαίνετε τη δική του άποψη. Όλοι βλέπουμε τα πράγματα υπό διαφορετικό πρίσμα, το οποίο έχει διαμορφωθεί από τις προσωπικές μας εμπειρίες.
Προσπαθήστε να διαμορφώσετε ένα περιβάλλον αμοιβαίου σεβασμού, όπου ακούγονται οι απόψεις όλων, ακόμη και αν διαφέρουν.
Όλο και κάτι νέο θα μάθουμε.
Αποφεύγετε την επαφή με τα μάτια
Μερικοί άνθρωποι είναι ντροπαλοί και δυσκολεύονται να διατηρήσουν παρατεταμένη επαφή με τα μάτια. Μπορεί να μην συνειδητοποιούν καν τον αντίκτυπο που έχει αυτή η συνήθεια στις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις και τις εντυπώσεις που αφήνουν.
Η επαφή με τα μάτια είναι κάτι περισσότερο από μια κοινωνική σύμβαση. Είναι μια ισχυρή μορφή μη λεκτικής επικοινωνίας. Δείχνει στον άνθρωπο ότι είστε παρόντες και πως σας ενδιαφέρουν όσα έχει να σας πει.
Αποφεύγοντας την επαφή με τα μάτια, δείχνετε αδιαφορία ή και αγένεια.
Προσπαθήστε να κοιτάτε τους ανθρώπους στα μάτια και θα δείτε πόσο θα βελτιωθεί η εντύπωση που τους αφήνετε.
Προσπαθείτε πολύ να τους εντυπωσιάσετε
Μπορεί να σας ακούγεται λογικό, όταν γνωρίζετε κάποιον να κάνετε ό,τι περνά από το χέρι σας για να δημιουργήσετε μια καλή πρώτη εντύπωση, υπερθεματίζοντας τα κατορθώματα και τις επιτυχίες. Άλλωστε, ποιος δεν θέλει να κάνει μια καλή πρώτη εντύπωση;
Αυτό μπορεί να έχει και τα αντίθετα αποτελέσματα. Οι άνθρωποι εκτιμούν την αυθεντικότητα και όχι την τέλεια εικόνα. Η υπερβολική προσπάθεια να εντυπωσιάσετε, θα δώσει την αίσθηση της αλαζονείας και της υποκρισίας.
Να είστε αυθεντικοί και γνήσιοι. Μιλήστε για τα ενδιαφέροντά σας, μοιραστείτε τις δυσκολίες και τις αποτυχίες σας. Θα δείτε ότι, αυτό ενδιαφέρει τους ανθρώπους πολύ περισσότερο από μια κατασκευασμένη εικόνα.
Έλλειψη ενθουσιασμού
Ο ενθουσιασμός είναι μεταδοτικός. Αντίστοιχα, η απουσία είναι απωθητική για τους άλλους. Αν δείχνετε αδιάφοροι, ή ότι βαριέστε στην πρώτη σας γνωριμία με κάποιον, μπορεί να τον κάνετε να νιώσει ότι δεν τον θεωρείτε αρκετά ενδιαφέροντα.
Ακόμη και αν δεν είστε στα καλύτερά σας, προσπαθήστε να πιάσετε κουβέντα και δείξτε ειλικρινές ενδιαφέρον. Δώστε σημασία στις λεπτομέρειες, όπως τη διατήρηση της επαφής με τα μάτια, τη θετική ανταπόκριση και κάντε σχετικές ερωτήσεις για να εμβαθύνετε τη συζήτηση.
Δεν είστε παρόντες
Στον ψηφιακό κόσμο του σήμερα που όλα τρέχουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, και οι περισπασμοί είναι άπειροι, είναι πολύ δύσκολο να εστιάσουμε την προσοχή μας.
Όταν όμως, γνωρίζετε κάποιον για πρώτη φορά, το πιο σημαντικό που έχετε να κάνετε, είναι να είστε πραγματικά παρόντες.
Έτσι, ακούτε και ανταποκρίνεστε, συνδέεστε ουσιαστικά μαζί τους. Αυτό μαρτυρά σεβασμό και ενδιαφέρον για το άτομο με το οποίο αλληλεπιδράτε.
Μην αφαιρείστε, αφιερώστε την προσοχή σας στον άνθρωπο που έχετε μπροστά σας. Έτσι θα δημιουργήσετε μια ουσιαστική σύνδεση.
Tips: Η αξία του σεβασμού
Η πεμπτουσία των ανθρώπινων σχέσεων είναι η πιο θεμελιακή αρχή: ο σεβασμός.
Όταν σεβόμαστε τους άλλους, όταν ακούμε με προσοχή και σεβόμαστε τη γνώμη τους, όταν τους δείχνουμε ενδιαφέρον, τους δίνουμε και καταλάβουν πως εκτιμούμε τον χρόνο και την παρουσία τους.
Η Maya Angelou, εύστοχα είχε πει πως «Οι άνθρωποι ξεχνούν ό,τι είπες, ξεχνούν όσα έκανες, όμως ποτέ δεν θα ξεχάσουν πώς τους έκανες να νιώσουν».
Η πρώτη γνωριμία με κάποιον, είναι μια μοναδική ευκαιρία να τον κάνουμε να νιώσει ότι κάποιος τον ακούει, τον σέβεται και τον εκτιμά. Αποφύγετε τις παραπάνω απωθητικές συμπεριφορές ώστε να διασφαλίσετε ότι θα κάνετε μια θετική πρώτη εντύπωση που θα έχει διάρκεια.
Να θυμάστε, στις κοινωνικές σας συναναστροφές, πόσο σημαντικό είναι να σέβεστε και να είστε παρόντες. Σημασία άλλωστε δεν έχει να προσπαθήσετε να κάνετε καλή εντύπωση, αλλά να δώσετε προσοχή στον άνθρωπο και να δημιουργήσετε ουσιαστικές σχέσεις.