Όταν κοιτάζεις παλιές φωτογραφίες της Αθήνας καταλαβαίνεις πόσο έχει αλλάξει η πρωτεύουσα. Μιλάμε για ολική μεταμόρφωση.
Αν έχεις μεγαλώσει στην Αθήνα και πιστεύεις ότι την γνωρίζεις διαπιστώνεις ότι ξέρεις τελικά πολύ λίγα για το παρελθόν της αγαπημένης σου πόλης.
Μία τέτοια φωτογραφία, όπως η παρακάτω, δίνει μία σπάνια ματιά στην παλιά Αθήνα. Φαίνεται μία πολύ γνωστή διασταύρωση της Αθήνας. Μπορείς να προσπαθήσεις να καταλάβεις σε ποια περιοχή είναι;
Κουίζ για την παλιά Αθήνα: Αναγνωρίζετε την οδό; Είναι βέβαιο ότι έχετε περάσει από το συγκεκριμένο σημείο
- Πέτρου Ράλλη
- Καβάλας
- Χαμοστέρνας
- Πειραιώς

Η απάντηση στο κουίζ για την παλιά Αθήνα
Στην φωτογραφία που έχει τραβηχτεί το 1967 βλέπετε την παλιά λαχαναγορά και το εργοστάσιο του Φωταερίου στο Γκάζι. Σε πρώτο πλάνο η οδός Πειραιώς στη διασταύρωση με την Ιερά Οδό.
Συγκεκριμένα, από την Πειραιώς από την πλευρά του Αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού βλέπουμε δεξιά την Ιερά οδό. Η λαχαναγορά έχει ήδη σταματήσει να λειτουργεί από τα τέλη του 1950, και έχει μεταφερθεί στου Ρέντη.
Η λήψη είναι από το καμπαναριό της Αγίας Τριάδας, έργο του Τσίλλερ. Σπάνια απεικόνιση του κτιρίου που υπήρχε στη Πειραιώς 98.
Φωτογράφος: Γεώργιος Μπακούρος ©/Αρχείο Γεωργίου Μπακούρου. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στη σελίδα «Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ» και στην σελίδα Liza’s Photographic Archive of Greece – Φωτογραφικά άλμπουμ της Ελλάδας.
Η οδός Πειραιώς
Ο δρόμος κατασκευάστηκε την εποχή της βασιλείας του Όθωνα, και ουσιαστικά κάλυπτε την ανάγκη σύνδεσης της Αθήνας με το λιμάνι του Πειραιά. Η κατασκευή της οδού ξεκίνησε το 1834 και ολοκληρώθηκε το 1836. Σύμφωνα με πηγές, η κατασκευή του κόστισε περίπου 126.700 δραχμές. Η οδός ήταν λιθόστρωτη αρχικά, γεγονός που, συνδυασμένο με κακοτεχνίες, καθιστούσε δύσκολο το περπάτημα των Αθηναίων επί της οδού. Αρχικά, η οδός είχε σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για χρήση από άλογα και καμήλες, ενώ στη συνέχεια άρχισαν να χρησιμοποιούν την οδό κάρα και άμαξες. Κατά τη δεκαετία του 1850, η ημερήσια κίνηση αμαξών αυξήθηκε στα 700 άλογα την ημέρα, ενώ από το 1842 η κυβέρνηση είχε επιβάλει διόδια αξίας 5 δραχμών για τη διέλευση κάθε ζώου, για την επισκευή και συντήρηση της οδού. Από τα μέσα του 19ου αιώνα και έκτοτε αναπτύχθηκαν γύρω από την οδό Πειραιώς εργοστάσια, κοινωνικές δομές αλλά και χώροι ψυχαγωγίας και πολιτισμού.