Εξ όσων ενθυμούμαι, ο Διόνυσος έπινε το κρασί και γινόταν ντίρλα, όχι η Αθηνά – παρά ταύτα, το σχέδιο «Αθηνά» του υπουργείου Παιδείας, εις ό,τι αφορά (και) τον οίνο ου μην και την οινοποίηση, «βαδίζει και παραμιλά», αλλοιώς
τέτοιες ανοησίες δεν δικαιολογούνται, παρά μόνον αν αποδοθούν εις μέθηντινά και κρασοκατάνυξη με τον οίνον άκρατον και τη δίψα για το δώρο αυτό των θεών ακράτητη.
Αςπάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή. Στην απίθανη αυτή χώρα που καλείται ακόμα Ελλάς,
έστω και με τον απαξιωτικό τρόπο των Φράγκων: «δεν είμαστε Ελλάδα», το υπουργείο Παιδείας, όπου, όπως πλειστάκις έχει αποδεχθεί, συνωστίζεται πλήθος καρεκλοκενταύρων, γραφειοκρατών και άμουσων, απεφάσισε και διέταξε την κατάργηση του ΤμήματοςΟινολογίαςκαιΤεχνολογίαςΠοτώντουΤΕΙΑθήνας και την απορρόφησή του στο Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων.
Μετοδιάταγμααυτό, στην πραγματικότητα ο υπουργός Παιδείας κ. ΚώσταςΑρβανιτόπουλοςκαταργεί την ανώτατηοινολογικήεκπαίδευση στην Ελλάδα!
Γιατί;
Τοεπιχείρημα από πλευράς υπουργείου ότι η Σχολή αυτή είναι υπερεξειδικευμένη δεν θα έπρεπε να συνιστά λόγω κατάργησης, αλλά αντιθέτως ενίσχυσης.
Προσέτι, το γνωστικόαντικείμενο του Τμήματος που καταργείται, αμπελουργία, οινολογία, αποσταγματοποιία, ζυθοποιία και τεχνολογία ποτών, χλωμιάζει, χάνεται κι εξαερώνεται μέσα σε ένα Τμήμα με τελείως διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο γενικώς περί τροφίμων…
Τρίτον, στα τριάντα χρόνια που έχει λειτουργήσει το Τμήμα Οινολογίας, έχει αποσπάσει διεθνείςπιστοποιημένεςδιακρίσεις, έχει παράξει επιστήμονες που, ώς την εποχή του, δεν διέθετε η χώρα, κι έχει φανεί πολύτιμοςαρωγός στην προσπάθεια των οινοποιών για την ανάπτυξη του φερώνυμου κλάδου.
ΤισυμβαίνειλοιπόνΦωκά στον Ιππόδρομο, με αποτέλεσμα ώς το τέλος της ημέρας τρεις χιλιάδες πράσινες ψυχές να εκδημήσουν σφαγμένες. Τώρα σφάζεται
η επιστήμη της οινοποίησης στη χώρα.
Γιατί;
Παράτιςδυσκολίες και τη δυσπραγία στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα (με ευθύνη εκείνων που τώρα καταργούν τη σχολή οινοποίησης), παραμένει 12η διεθνώς στην παραγωγήκρασιού.
Μόνοντο2012 η οινική μας παραγωγή συνέλεξε περισσότερα από 300διεθνήβραβείακαιδιακρίσεις, ενώ η χώρα διαθέτει 680οινοποιεία και 40συνεταιρισμούς. Πολλές και καλές ετικέτες εξάγονται και μεταφέρουν το όνομα, το άρωμα και το αίμα της ελληνικής γης στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, σ’ όλην την οικουμένη.
Κι όλα αυτά με αφάνταστες δυσκολίες, με την κρατική γραφειοκρατία απέναντι, με το τραπεζικό σύστημα ναμηνυποστηρίζει τις παραγωγικές προσπάθειες – κι όμως το θαύμα να γίνεται
βασισμένοκυρίως (ή μάλλον μόνον) στο μεράκι και τον έρωτααμπελουργών, γεωπόνων, οινολόγων, οινοποιών – ένας ολόκληρος μικρός μέγας κόσμος. Κι έρχεται τώρα το
σχέδιο«Αθηνά» (τρομάρα μας) να του αφαιρέσειάσοφα την επιστημονικήυποδομή.
Γιατί;
Ολοιξέρουν ότι στην Ελλάδα η πρώτηύλη, η άμπελος, είναι άριστη. Υπάρχουν γηγενείς, αλλά και φερτές ποικιλίες που εδώ ανθούν, απροσμάχητες κατά την ποιότητα και τις δυνατότητέςτους.
Υστερούμε ακόμα στην αξιοποίηση αυτού του όντως χρυσού, κατά την οινοποίηση για ιστορικούς λόγους. Στη νεότερη Ελλάδα, λόγω της τουρκοκρατίας, το κρασί έμενε κυρίως στα βαρέλια, δεν έφθανε στα μπουκάλια, όπως στη Γαλλία ή την Ιταλία, ώστε η επιλογή να ωθήσει την οινοποίηση σε τέχνη κι ύστερα σε επιστήμη.
Τώρα,όμως, τα τελευταίαχρόνια, με πολλούς Ελληνεςοινολόγους σπουδασμένους στην Εσπερία να φέρνουν τα φώτα της και της γνώσεις της οίκαδε, η οινοποίηση στη χώρα μας έχει κάνει άλματα! Γιατί λοιπόν
τοκράτος έρχεται να κόψειεκνέουταπόδια στην ελληνική οινοποίησηδέκα – είκοσι χρόνια θα μπορούσε να συμβεί τοίδιο, έρχονται τα ανδρείκελατηςτρόικας να ανακόψουν την καλή εξέλιξη; Αυτό εννοούν ανάπτυξηπαραγωγικότητα
Απ’ όταν, όπως τραγουδούν οι μύθοι, έφερε ο Ηρακλής την άμπελο απ’ τη Φρυγία και τη φύτεψε παρά τον Αλφειό στην Ηλεία, ο τόπος αυτός, όπως όλοι οι τόποι άλλωστε, τα έχει δει όλα! Ηρωες και μαλάκες, αγίους και προδότες, δόξα και καταισχύνη. Ητανε να το δούμε
κιαυτό, μια μεταρρύθμιση (που είναι μεταρρύθμιση όσον εκσυγχρονισμός ήταν ο «εκσυγχρονισμός») με το όνομα της θεάς της σοφίας να κάνει άλλη μια ανοησία (αν δεν είναι έγκλημα). Ομως, ο τρώσας και ιάσεται. Κι αν δεν διορθώσει το κακό ο κ. Αρβανιτόπουλος, θα το διορθώσει άλλος. Το
καλόκαιτοωφέλιμοθαβρειτονδρόμοτου, το ερώτημα όμως ποιος πάει να ωφεληθεί με το κακόκαιτοανώφελο θα παραμείνει, ώσπου να απαντηθεί.
Καιθααπαντηθεί. Και αυτό.
ΥΓ.: Καλλιεργούσα κι εγώ για δώδεκα χρόνια ένα αμπέλι και γνωρίζω από πρώτο χέρι τα βάσανα, τις χάρες και τις χαρές του αθλήματος. Αναγκάστηκα να το ξεριζώσω (ευτυχώς στη θέση του έβαλα καστανίτσες), αλλά την αμαρτία της πράξης μου την παραδίδω (και την αποδίδω) στους καρεκλοκένταυρους των Δυνατών· που δεν αφήνουν τίποτα να ευδοκιμήσει, αν δεν πίνουν λίγο ή περισσότερο (αναλόγως) απ’ το αίμα του, ωσάν κοινοί νταβατζήδες…