Διαχρονικά λάθη και παραλείψεις αποκαλύπτονται στο πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας, που περιλαμβάνει την σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ.
Οι ελεγκτές της Αρχής Διαφάνειας που εξέτασαν την σύμβαση 717 για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, από το 2012 έως το 2021, με το πόρισμά τους, των 190 σελίδων, βάζουν στο κάδρο των ευθυνών τον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και του αναδόχου, κοινοπραξίας ΤΟΜΗ – Alstom.
Ένα έργο που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26/9/2016 και 7 χρόνια μετά ακόμη υπάρχουν τρομερές ελλείψεις και κενά.
Σύμφωνα με το πόρισμα, που μετέδωσε το Mega, η διεύθυνση έργου δεν μερίμνησε ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, αλλά παρέλειψε ακόμη και να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα εγκρίσεων των απαραίτητων μελετών: «Σημαντικές καθυστερήσεις εκτέλεσης εργασιών ‘…κυρίως λόγω μη έγκαιρης παράδοσης χώρων και διάθεσης του απαιτούμενου στελεχιακού προσωπικού από τον ΟΣΕ…’».
«Εγώ έβλεπα έναν τοίχο και είχα στείλει επιστολές στους αρμόδιους. Τα τρένα πηγαίναν στα τυφλά, ήταν ένα έγκλημα, αν λειτουργούσε το σύστημα δεν θα είχε γίνει το κακό», δήλωσε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην πρόεδρος επιτροπής ΕTCS ΕΡΓΟΣΕ.

Το πόρισμα των 190 σελίδων συνεχίζει:
«Στο προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ανεπαρκές ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό», αναφέρεται.
«Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, το λάθος που έκανε ο σταθμάρχης να μη γυρίσει το κλειδί και να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή καθόδου, δεν θα το επέτρεπε η τηλεδιοίκηση, θα το έβλεπε», έχει πει ο Ιωάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισας.
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι εκτεταμένοι βανδαλισμοί και οι κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Δεν καλύπτεται η απαίτηση του άρθρου 57.1 του νόμου περί απρόβλεπτης περίστασης, ενώ περιλαμβάνονται εργασίες βελτίωσης της ποιότητας του έργου (όπως αντικατάσταση λαμπτήρων φωτοσημάτων), οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές».
«Όταν ήρθα στη Λάρισα, το 1994, ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δεν δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοέμβριου του 2022», είχε πει ο Γιώργος Ζήνδρος, σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου.
Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας περιλαμβάνει αναλυτικούς οικονομικούς πίνακες αλλά και φωτογραφίες τεκμηρίωσης του έργου.
Ξεκινούν οι απολογίες των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στα Τέμπη – Ανοίγει ο κύκλος των κατηγορουμένων
Στο μεταξύ, ξεκινούν από αύριο, Δευτέρα (27/3) οι απολογίες των τριών κατηγορουμένων που είχαν πάρει προθεσμία για να παρουσιαστούν ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Πρώτος θα απολογηθεί ο συμβασιούχος σταθμάρχης.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει προφυλακιστεί ο 59χρονος σταθμάρχης, ενώ με βάση τις καταθέσεις που έχουν ήδη δοθεί στον ανακριτή μέχρι τώρα, αναμένεται να ανοίξει ο κύκλος των ερευνών και να μπουν και άλλα πρόσωπα στο «κάδρο».
Σύμφωνα με πληροφορίες του Mega, ο συμβασιούχος σταθμάρχης θα υποστηρίξει στην απολογία του πως δεν αναχώρησε νωρίτερα από τη θέση του, αλλά παρέμεινε σε αυτήν και 15 λεπτά παραπάνω.
«Εργάστηκα επί 8 ώρες. Αναχώρησα στις 22:15, δηλαδή περίμενα ένα τέταρτο επιπλέον. Οι προϊστάμενοί μου, μου είχαν πει ότι 8ωρη εργασία θα προσφέρω και δε δικαιούμαι υπερωρίες. Εργαζόμουν από 1/2/2023 και ολόκληρο τον μήνα αναχωρούσα στις 22:15 παίρνοντας το τελευταίο τρένο για Βόλο, όπως μου είχαν πει οι προϊστάμενοί μου. Όταν αναχώρησα από την εργασία μου ήταν όλα τακτοποιημένα. Δεν υπήρχε κάποια εκκρεμότητα», είχε πει ο συμβασιούχος σταθμάρχης.
Στην απολογία του αναμένεται επίσης να αναφέρει πως εκτελεί πάντα εντολές, δεν άγγιξε τον πίνακα ελέγχου και ότι πάντα στη βάρδια ήταν με έμπειρο συνάδελφο.
Τι θα πουν ο αρχαιότερος σταθμάρχης και ο επιθεωρητής
Ο δεύτερος και αρχαιότερος σταθμάρχης, ο οποίος θα απολογηθεί την Τρίτη 28 Μαρτίου, θα παραδεχθεί ότι έφυγε νωρίτερα κατά μισή ώρα, ενώ είναι βέβαιο ότι θα κληθεί να απαντήσει γιατί έκανε κάτι τέτοιο και ποιος διόρθωσε με μπλάνκο την ώρα στο βιβλίο βαρδιών, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.
Από την πλευρά του, ο επιθεωρητής κυκλοφορίας που τοποθέτησε στις νυχτερινές βάρδιες τον προφυλακισμένο 59χρονο σταθμάρχη, θα βρεθεί ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή στις 30 Μαρτίου.
Ο ίδιος αναμένεται να υποστηρίξει, με υπόμνημα 80 σελίδων, πως το σκηνικό του δυστυχήματος συνθέτουν μια σειρά από λάθη, μεταξύ των οποίων είναι η εγκατάλειψη των θέσεων από τους δύο σταθμάρχες και η μη τήρηση του ωραρίου τους.
Θα τονίσει ότι ευθύνες φέρει τόσο ο μηχανοδηγός που δεν ενημέρωσε για την είσοδο στη γραμμή καθόδου όσο και ο σταθμάρχης που δεν ανέφερε στο τηλεγράφημά του τη γραμμή στην οποία θα κινούνταν η αμαξοστοιχία. Τέλος, θα ισχυριστεί ότι δυστύχημα οφείλεται και στην ολιγωρία για την εγκατάσταση της τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης.
Ο επιθεωρητής αναμένεται να επιρρίψει ευθύνες κατά πάντων και έχει τονίσει ότι θα μιλήσει δημόσια μόλις ολοκληρωθεί η απολογία του.