Το “ατύχημα” με τον πίνακα του Μοντριάν – Τι διαπιστώθηκε κατά τον έλεγχο γνησιότητας των έργων

Ο τέως διευθυντής συντήρησης έργων τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης, Μιχάλης Δουλγερίδης ήταν ο πρώτος μετά τους αστυνομικούς που είδε τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί για να εξετάσει τη γνησιότητά τους. “Μπαίνω στο γραφείο της αξιωματικού, όπου υπήρχαν κι άλλοι αστυνομικοί και αφού χαιρετηθήκαμε, βλέπω πάνω σε ένα τραπεζάκι ένα χαρτόνι. Σηκώνουν το χαρτόνι, βλέπω τους δύο πίνακες και μένω άναυδος. Πάγωσα. Δεν πίστευα ότι θα ξαναέβλεπα αυτούς τους δύο πίνακες. Αυθόρμητα έκανα τον σταυρό μου” τόνισε στην “Καθημερινή” ο κ. Δουλγερίδης.

Στο διάστημα των 38 ετών που υπηρέτησε στην Πινακοθήκη, ο κ. Δουλγερίδης “ζούσε” με τους δύο πίνακες. “Ήταν σαν παιδιά μου. Τα άγγιζα, τα συντηρούσα, τα φρόντιζα και όταν τα βρίσκεις είναι το κάτι άλλο” τονίζει. Ο ίδιος εξέτασε τους πίνακες. Με την πρώτη ματιά ήταν βέβαιος ότι μπροστά του είχε τα αυθεντικά έργα, αλλά μετά προχώρησε και σε πιο λεπτομερή εξέταση ξεκινώντας από τις διαστάσεις τους.

“Φοβόμουν μήπως είχαν αλλοιώσει τις διαστάσεις τους, για να τα πουλήσουν πιο εύκολα, όμως ήταν ακέραια και τα δύο” σημείωσε και μετά έψαξε για τις σφραγίδες των έργων. “Ήταν εκεί η σφραγίδα της Πινακοθήκης και η στρογγυλή σφραγίδα που είχε μπει όταν το έργο δόθηκε από το ελληνικό Δημόσιο στο υπουργείο Πολιτισμού. Υπήρχε επίσης η σφραγίδα που βάζαμε στα εργαστήρια όταν συντηρούσαμε ένα έργο. Είδα τις υπογραφές και όλα τα αρχειακά στοιχεία της Πινακοθήκης, που δεν μπορούν να αλλάξουν” υποστηρίζει και επισημαίνει ότι το χρώμα τους δεν έχει αλλοιωθεί”.

Τα έργα, σύμφωνα με τον κ. Δουλγερίδη είναι σε καλή κατάσταση, δεν υπέστησαν κάποιον βανδαλισμό ή κακοποίηση, αλλά είναι βέβαιος ότι για κάποιο χρονικό διάστημα μετά την κλοπή βρέθηκαν σε περιβάλλον με υγρασία.

“Ο Μοντριάν έχει ορισμένες λευκές θαμπάδες, δηλ. έχει εγκλωβιστεί στο χρώμα υγρασία, αλλά είναι θεραπεύσιμες” υπογραμμίζει. Ο πίνακας όμως μάλλον είχε και ένα… ατύχημα. Πρέπει να έπεσε από κάποιον και πετάχτηκε ένα κομμάτι χρώμα από τις δύο κάτω γωνίες. Το ξύλο στη γωνία πιέστηκε και πετάχτηκε το χρώμα, σύμφωνα με όσα λέει. Ο πίνακας του Πικάσο “από πλευράς χρωστικών ουσιών και ζωγραφικής επιφάνειας δεν έχει καμία αλλοίωση.

Ο Μιχάλης Δουλγερίδης, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, μέσα σε λιγότερο από δύο ώρες επιβεβαίωσε τη γνησιότητα των έργων στις Αρχές και θεωρεί ότι τα έργα μπορούν γρήγορα να παρουσιαστούν στο κοινό έπειτα από έναν καθαρισμό και μια τυπική συντήρηση.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ