Ριζικές αλλαγές στην Ιστορία από το Δημοτικό έως το Λύκειο

Οικογενειακή και τοπική ιστορία του μαθητή στη Δ’ Δημοτικού αντί για τα γεγονότα στην αρχαία Ελλάδα (σ.σ. μετατίθεται η ιστορία της αρχαιότητας στην επόμενη τάξη), περιορισμός των στρατιωτικών γεγονότων της Επανάστασης του 1821 με προβολή κυρίων κοινωνικών ιστορικών γεγονότων και σαρωτική αλλαγή στην Ιστορία της Α’ Λυκείου με στροφή στη σύγχρονη Ιστορία που φθάνει μέχρι τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας και την εισβολή στο Ιράκ.Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, αυτές είναι μερικές από τις βασικότερες αλλαγές που προτείνει το ΙΕΠ στο Σχέδιο Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας από τη Γ’ Δημοτικού έως και την Α’ Λυκείου. Σε γενικό πλαίσιο το ΙΕΠ «πειράζει» λίγο τη ροή της διδασκαλίας της Ιστορίας, προτείνει περισσότερες πηγές και ψηφιακά εργαλεία και προτάσσει τη συσχέτιση της εθνικής και της παγκόσμιας πορείας, εις βάρος βέβαια της εντρύφησης σε ορισμένα ιστορικά γεγονότα (σ.σ. κυρίως της πολιτικής ιστορίας) της Ελλάδος. Τέλος, «κουνάει» και το δάχτυλο στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, σημειώνοντας ότι οι ώρες στη διδασκαλία της Ιστορίας «δεν αρκούν».Το πόρισμα του ΙΕΠ καταδικάζει τις επαναλήψεις των ιστορικών κύκλων, όμως, δεν προχωράει σε μεγάλες τομές πλην δύο τάξεων, της Δ’ Δημοτικού και της Α’ Λυκείου, ούτε αποφεύγει τις ιστορικές επαναλήψεις στην πρότασή τους. Παράλληλα, τραβάει το διδακτικό ενδιαφέρον από στρατιωτικά γεγονότα και το στρέφει σε κοινωνικά, εμμένοντας στο προσφυγικό στοιχείο, ενώ στο πλαίσιο της διδασκαλίας της διεθνούς ιστορίας εμπλουτίζονται τα κεφάλαια με γεγονότα που ξεφεύγουν από την ιστορία του Δυτικού Κόσμου, όπως ο Ψυχρός Πόλεμος και η πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων.Βασικές θέσειςΣχολικό εγχειρίδιο αλλά και θεματικός φάκελος, ο οποίος θα είναι και σε ψηφιακή μορφή.-Προτείνεται αύξηση κατά μία ώρα στη διδασκαλία Ιστορίας σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου (πλην της Γ’ Γυμνασίου), καθώς όπως αναφέρει το πόρισμα «οι δύο ώρες διδασκαλία δεν επαρκούν».-Τέλος στην «επανάληψη» ιστορικών κύκλων, ειδικότερα η αρχαία, μεσαιωνική και νεότερη εποχή, η οποία, όπως σημειώνεται, διδάσκεται τρεις φορές, μία στο Δημοτικό, μία στο Γυμνάσιο και μία στο Λύκειο.-Περιορισμός ιστορικών γεγονότων που αφορούν την πολιτική ιστορία που εστιάζει σε πολιτική, στρατιωτική και διπλωματική δράση των μεγάλων προσωπικοτήτων.-Ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής ιστορίας, ιστορία της τέχνης.-Σύνδεση της διδασκαλίας με επίσκεψη σε μουσεία, ιστορικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους.Οι αλλαγές ανά βαθμίδαΗ μεγαλύτερη αλλαγή που παρατηρείται στις τέσσερις τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκεται η Ιστορία (σ.σ. από τη Γ’ έως και τη ΣΤ’ Δημοτικού) παρατηρείται στη Δ’ τάξη.Ενώ μέχρι και σήμερα οι μαθητές διδάσκονται από την αρχαία ελληνική Ιστορία, άνοδο της Ρώμης, Γεωμετρική Εποχή, Περσικούς Πολέμους, τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή, τον Μέγα Αλέξανδρο, όλα τα παραπάνω βάσει της πρότασης του ΙΕΠ απουσιάζουν πλήρως από αυτή την τάξη. Στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία της οικογενειακής, προφορικής, τοπικής ιστορίας που συνδέεται με το άμεσο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών.Οι μαθητές επανέρχονται στη «ροή» ιστορικών γεγονότων στην Ε’ τάξη, όπου ξεκινούν από την προϊστορία και διδάσκονται μέχρι και την οθωμανική κατάκτηση.Κόφτης σε αναλυτική παρουσίαση των στρατιωτικών γεγονότων της Επανάστασης του 1821 προτείνεται για τη διδασκαλία της Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού. Το ΙΕΠ προτείνει να διδάσκονται οι μαθητές από το 15ο αιώνα έως και τη σύγχρονη εποχή (όπως συμβαίνει και σήμερα), όμως στη διδακτική ενότητα για την ελληνική επανάσταση προωθεί κυρίως τη διδασκαλία σε βασικά κοινωνικά χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας όπως ο εκσυγχρονισμός και η εκβιομηχάνιση. Για τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης προτείνει θεματικό φάκελο με θέμα: «Επώνυµοι και «ανώνυµοι» πρωταγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης. Η καθημερινή ζωή των επαναστατημένων. Συνήθειες και πρακτικές.Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ