Η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (ΜΤΜ) της Πολεμικής Αεροπορίας αποτελούσε την αιχμή σε αποστολές Έρευνας – Διάσωσης, Αεροεφαρμογών, Αεροπυροσβέσεων και Αεροδιακομιδών Υγείας. Στους εορτασμούς των 70 χρόνων, όμως, το έργο της γίνεται με κομμένα φτερά.
του Χρήστου Μαζανίτη
Tην Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου, πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά, η τελετή εορτασμού της επετείου συμπλήρωσης 70 χρόνων από την ίδρυση της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (356ΜΤΜ), της 112 Πτέρυγας Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλάμβανε δοξολογία, ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής από τον Διοικητή της Μοίρας, Αντισμήναρχο (Ι) Αλκιβιάδη Αγγελακόπουλο, ομιλία εν αποστρατεία στελέχους της Μοίρας, στατική έκθεση αεροσκαφών και επίδοση αναμνηστικών σε διατελέσαντες Διοικητές της Μοίρας.
Στην τελετή, όπως αναφέρει το ΓΕΑ στο σχετικό δελτίο τύπου, παραβρέθηκαν o Διοικητής της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης, Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, Ανώτατοι Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, διατελέσαντες Διοικητές και Αρχιμηχανικοί της 356ΜΤΜ καθώς και εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό, το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα.
Ήταν μία γιορτή την οποία, όμως, επισκιάζουν οι χαμηλές διαθεσιμότητες των C-130. Μια κατάσταση στην οποία η ΠΑ σίγουρα έχει ελάχιστο μερίδιο ευθύνης, αφού έχει χρηματοδοτήσει με δεκάδες εκατομμύρια την ΕΑΒ και αεροσκάφη δεν έχει παραλάβει. Απεναντίας, έχει 5 C-130B τα οποία θα πρέπει να θεωρούνται ως χαμένα από την χρόνια έκθεσή τους στα στοιχεία της φύσης.
Άλλωστε στο εκτεταμένο ρεπορτάζ του enikos.gr σχετικά με την κατάσταση των C-130, δημοσιεύσαμε την φωτογραφία – ντοκουμέντο με τα 5 μεταγωγικά να σαπίζουν αναφέραμε τις απόψεις των ειδικών με τους οποίους επικοινωνήσαμε, που μας επεσήμαναν ότι οι ζημιές από την χρόνια έκθεση στα στοιχεία της φύσης είναι μεγάλες – ειδικά στο ριζοπτέρυγο – και θεωρούνται ας ασύμφορα οικονομικά να γίνει απόπειρα επαναφοράς σε πτήσιμη κατάσταση.
Η ιστορία
Η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (ΜΤΜ), έχει ως αποστολή την εκτέλεση τακτικών και επιχειρησιακών αερομεταφορών επ’ ωφελεία της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και την πραγματοποίηση αποστολών Έρευνας – Διάσωσης, Αεροεφαρμογών, Αεροπυροσβέσεων και Αεροδιακομιδών Υγείας.
Όπως αναφέρει το ΓΕΑ στο σχετικό του αφιέρωμα, η 356ΜΤΜ ιδρύθηκε στις 19 Δεκεμβρίου του 1953, με αρχική δύναμη 15 μεταφορικά αεροσκάφη C-47 Dakota σε ρόλο τακτικών μεταφορών. Αρχικά, αν και η έδρα της βρισκόταν στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας, η Μοίρα υπαγόταν στην 113 Πτέρυγα Μάχης, στη Θεσσαλονίκη.
Τον Φεβρουάριο του 1954, η Μοίρα μετακόμισε από την Ελευσίνα στη Θεσσαλονίκη και εγκαταστάθηκε στο αεροδρόμιο του Σέδες.
Κατά τη δεκαετία του 70, για ένα μικρό χρονικό διάστημα, η Μοίρα ανέστειλε τη λειτουργία της με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Τον Οκτώβριο του 1975, η Μοίρα τέθηκε εκ νέου σε λειτουργία με έδρα και πάλι την Αεροπορική Βάση Ελευσίνας, ενώ εντάχθηκαν στη δύναμή της 12 μεταφορικά αεροσκάφη C-130 Hercules. Το πρώτο C-130 προσγειώθηκε στην Ελλάδα στις 29 Σεπτεμβρίου του 1975, με ελληνικά πληρώματα που είχαν εκπαιδευτεί στις ΗΠΑ.
Από τον Νοέμβριο του 1980 μέχρι και τον Ιούνιο του 1982, ο στόλος της Μοίρας αυξήθηκε με 6 αεροσκάφη ΥS-11, με σκοπό τη μεταφορά προσωπικού και τον έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων. Τα αεροσκάφη αυτά αποκτήθηκαν από την τότε Ολυμπιακή Αεροπορία.
Τον Σεπτέμβριο του 1992, η Μοίρα απέκτησε ακόμη 5 αεροσκάφη C-130B.
Στις 14 και 15 Ιουλίου 2007, η 356ΜΤΜ εκπροσώπησε την Πολεμική Αεροπορία, με 1 αεροσκάφος C-130, στην Αεροπορική Έκθεση του ROYAL INTERNATIONAL AIR TATTOO (RIAT 2007), η οποία έλαβε χώρο στην αεροπορική βάση Fairford στο Gloucestershire στην Αγγλία. Το αεροσκάφος της Μοίρας απέσπασε το πρώτο βραβείο Θεματολογίας και Απεικόνισης καλύτερου στατικού θέματος.
Η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, με το σύνθημα «Οπουδήποτε – Οποτεδήποτε», έχει επιτελέσει ένα τεράστιο εθνικό και κοινωνικό έργο εντός και εκτός συνόρων πραγματοποιώντας αποστολές σε 74 και πλέον χώρες του πλανήτη.