Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον ΤΑΡ

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον ΤΑΡ

 

Επικρίσεις κατά της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού προσωπικά, για τη διαχείριση της υπόθεσης του αγωγού ΤΑΡ διατυπώνει σε εκτενή ανάλυσή του το Τμήμα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο σημειώνει ότι «οι σημερινοί πανηγυρισμοί του Πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται, για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, κινούνται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής και το μόνο στο οποίο στοχεύουν είναι να εξαπατήσουν τον λαό».

Ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι η Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement) που υπογράφηκε πρόσφατα, κρατήθηκε μακριά από τη δημοσιότητα. Η συμφωνία περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού. Κατά συνέπεια, τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, «η μη δημοσιοποίηση των όρων της συμφωνίας και η αόριστη επίκληση γενικών και αόριστων ωφελειών, συνηγορεί για λεόντεια σύμβαση υπέρ των ξένων συμφερόντων».

Σύμφωνα με την ανάλυση του ΣΥΡΙΖΑ, κανένας δεν ξέρει αν η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική και προσθέτει ότι «η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί, ενώ η κυβέρνηση, τηρώντας στάση παρατηρητή, προσανατολίζεται κάθε φορά προς τα κατά καιρούς επικρατούντα συμφέροντα». Αναφέρει, ωστόσο, ότι «η επιλογή του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον συγκεκριμένο αγωγό».

Για τον ΣΥΡΙΖΑ, η διαμόρφωση δημοκρατικού ενεργειακού σχεδιασμού αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση μεγάλων ενεργειακών σχεδίων, όπως οι αγωγοί. Υπό το πρίσμα αυτό, η αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμά ότι οι αγωγοί θα έπρεπε να εξυπηρετούν και υλοποιούν τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας μας, που δυστυχώς δεν υπάρχει. Η συγκεκριμένη επιλογή, σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της χώρας μας, «αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση συμφερόντων α��ό μέρους του κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz ΙΙ και TAP και δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία, που η κυβέρνηση οφείλει να αποσαφηνίσει».

Η επιλογή του TAP, σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, έχει σχέση με την ακόμα μεγαλύτερη πρόσδεση της χώρας μας στα αμερικανικά συμφέροντα, τα οποία επιδιώκουν τη μείωση της επιρροής της Ρωσίας στους ενεργειακούς διαδρόμους.

Σε μακρά αναφορά του στα τεχνικά στοιχεία σχετικά με τον αγωγό, ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει: «Εντύπωση προκαλεί η εκτίμηση της κυβέρνησης για επενδύσεις 1,5 δισ. δολαρίων από τον TAP (αγωγός 547 χλμ υψηλής πίεσης επί ελληνικού εδάφους), όταν ξεπουλάει το 66% του υπάρχοντος δικτύου αγωγών υψηλής πίεσης 512 χλμ, των 779 χλμ των κλάδων μεταφοράς και τις εγκαταστάσεις του υγροποιημένου Φ.Α της Ρεβυθούσας για 400 εκατ. δολάρια, ή 606 εκατ. δολάρια για το 100%. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά αποκαλύπτουν αφενός, το μέγεθος του ξεπουλήματος του ΔΕΣΦΑ και αφετέρου την ανευθυνότητα της κυβέρνησης, που παραδίδει τον ΔΕΣΦΑ στην κρατική αζέρικη Socar, με γνωστές τις ιδιαίτερες σχέσεις της με τις κρατικές εταιρείες της Τουρκίας, BOTAS και TPAO.

Ο TAP (EGL 42,5%,STATOIL 42,5%, EON 15%), μήκους 847 χλμ θα μεταφέρει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τα σύνορά μας με την Τουρκία ως την Ιταλία, μέσω Αλβανίας. Τα επιμέρους τμήματα είναι: Ελλάδα 547 χλμ, Αλβανία 211 χλμ, υποθαλάσσιο τμήμα 104 χλμ, Ιταλία 5 χλμ. Το κονσόρτσιουμ των εταιρειών προβλέπεται ν’ αλλάξει, με την εισδοχή και των εταιρειών του Shah Deniz ΙΙ, σύμφωνα με δέσμευση του TAP. Η Ελλάδα δεν προβλέπεται να απορροφήσει κάποια ποσότητα φυσικού αερίου. Επισημαίνεται ότι ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP μήκους 2.000 χλμ ( 80% SOCAR, 15% BOTAS, 5% TPAO , όλες κρατικές εταιρείες) που θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στα σύνορά μας, με προοπτική υλοποίησης ως το 2018».

Επίσης, η αξιωματική αντιπολίτευση επισημαίνει ότι στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική ελληνική συμμετοχή, αντίθετα θα υπάρχει τουρκική και μάλιστα κρατική, μέσω της TPAO. Επίσης, αναφέρει ότι από τη σύμβαση προβλέπεται η θέσπιση ειδικού νομικού καθεστώτος για τη συγκεκριμένη εταιρεία- επενδυτή. O φορέας του έργου θα μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου, επικαλούμενος το άρθρο 5 της σύμβασης, προνόμιο που κανείς άλλος ημεδαπός ή αλλοδαπός δεν απολαμβάνει στη χώρα. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Υλοποίησης είναι υπεράνω κάθε εσωτερικής νομοθεσίας. Για 25 έτη, δεν θα επιβάλλεται οιαδήποτε νέα φορολογία, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι εθνικής σημασίας.

Καταλήγοντας, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι «σήμερα ως αντιπολίτευση και αύριο ως κυβέρνηση, θ’ αντιμετωπίσει τα θέματα των αγωγών με ευθύνη, αξιοποιώντας τη γεωπολιτική θέση της χώρας και θα ασκήσει πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική, ενεργητική και όχι παθητική, όπως μέχρι σήμερα, που θα βάζει πάνω από όλα τα συμφέροντα της χώρας και θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον και όχι την μεγιστοποίηση των κερδών των πολυεθνικών».

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ