Το ιταλικό “Ievoli Relume” συνεχίζει τις έρευνές του στην θαλάσσια περιοχή νότια της Κάσου και της Καρπάθου με τους Τούρκους να αλλάζουν την υπέργηρη φρεγάτα που είχαν στείλει με μία άλλη, εξίσου γερασμένη, ενώ επιμένουν να προχωρούν σε παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας του FIR Αθηνών στη συγκεκριμένη περιοχή.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Ωμή αμφισβήτηση του FIR Αθηνών από την Τουρκία στο Αιγαίο, που εδώ και έναν μήνα προχωρά σε συστηματικές παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) στο Αιγαίο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 9 Αυγούστου έως και χθες, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία προχώρησε σε συνολικά 37 παραβάσεις το Αιγαίο, χρησιμοποιώντας συνολικά 22 διαφόρων τύπων αεροσκάφη και drones, όλα κατασκοπευτικά.
Στο στόχαστρό τους βρίσκεται η θαλάσσια περιοχή στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, νότια της Κάσου και της Καρπάθου, εκεί όπου δραστηριοποιείται το ιταλικό ερευνητικό “Ievoli Relume”. Το ιταλικό πλοίο προχωρά σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες με σκοπό τη χαρτογράφηση του βυθού όπου θα διέλθει το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα και το Ισραήλ.
Οι Τούρκοι, με αυτή την ενέργεια όχι μόνο αμφισβητούν το FIR Αθηνών αλλά θέτουν σε πλήρη εφαρμογή τόσο το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο όσο και το ανυπόστατο και αλυτρωτικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας», που πλέον εκτός από επίσημη γραμμή της εξωτερικής της πολιτικής, διδάσκεται και στα σχολεία βάσει νόμου.
Το συγκεκριμένο σημείο στο οποίο στέλνονται τα κατασκοπευτικά αεροπλάνα το ένα μετά το άλλο βρίσκεται στον 26ο μεσημβρινό, που αποτελεί μέρος της μερικής ανακήρυξης ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, με τη συμφωνία της 27ης Αυγούστου 2020, που υπέγραψαν Νίκος Δένδιας και Σάμεχ Σούκρι στο Κάιρο. Είναι η συμφωνία που ακυρώνει ουσιαστικά το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο και φέρνει την Ελλάδα σε πλεονεκτική γεωστρατηγική θέση.
Σύμφωνα με την υπ. Αριθμ. 918/24 NAVTEX που εξέδωσε ο υδρογραφικός σταθμός Ηρακλείου Κρήτης, το “Ievoli Relume” θα προχωρήσει σε νέες έρευνες στην γραμμή νότια της Κάσου και της Καρπάθου, με την οδηγία προς ναυτιλομένους να αναφέρει ότι θα πρέπει να τηρείται απόσταση άνω του 1 ναυτικού μιλίου από αυτό.
Και φρεγάτες
Η Τουρκία επιμένει στο ανυπόστατο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου στέλνοντας μέχρι το βράδυ της Δευτέρας την 48χρονη φρεγάτα GOCOVA νότια της Κάσου και της Καρπάθου.
Από χθες τα ξημερώματα στην περιοχή έχει κάνει την εμφάνισή της η επίσης υπέργηρη τουρκική φρεγάτα «GELİBOLU», κλάσης O.H. Perry.
Θεωρητικά πραγματοποιεί πλεύση σε διεθνή ύδατα, όμως, βρίσκεται 15 ναυτικά μίλια νότια του ιταλικού “ievoli relume” που πραγματοποιεί για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής σύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ. Δίπλα στο ερευνητικό βρίσκεται κανονιοφόρος εναλλάξ με Πυραυλάκατο του Πολεμικού Ναυτικού ενώ σε μεγαλύτερη απόσταση κι εντός εμβέλειας βρίσκεται φρεγάτα.
Πηγές από το «Ελληνικό Πεντάγωνο» εξομολογούνταν τον προβληματισμό τους σχετικά με τις προθέσεις της Τουρκίας το επόμενο χρονικό διάστημα που το πλοίο θα κινηθεί ανατολικότερα, εντός FIR Αθηνών και δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ, όπου οι Τούρκοι θα ζητήσουν – ήδη το κάνουν για το νοτιοανατολικό Αιγαίο – από τους Ιταλούς να εκδώσουν σχετική άδεια υπό τον υδρογραφικό σταθμό Αττάλειας.
Θα πρέπει να επισημανθεί ωστόσο ότι η πόντιση καλωδίου δεν παράγει κανένα νομικό δικαίωμα επί της υφαλοκρηπίδας, βάσει της UNCLOS.
Όπως καταγράφεται και ανακοινώνεται από το ΓΕΕΘΑ, οι Τούρκοι σχεδόν κάθε μέρα προχωρούν σε τουλάχιστον μία παράβαση των ΚΕΚ, χρησιμοποιώντας 3 διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών. Κυρίως στέλνει UAV τύπου Aksungur – γνωστό κι ως Anka-2, το οποίο εκτός από κατασκοπευτικές δυνατότητες μπορεί να φέρει και οπλισμό, γι’ αυτό και αναφέρεται ως Μη Επανδρωμένο Αερόχημα Μάχης – unmanned combat aerial vehicle (UCAV).
Συνολικά τα Aksungur έχουν εμφανιστεί 14 φορές στο Αιγαίο, προχωρώντας σε συνολικά 20 παραβάσεις των ΚΕΚ στο ελληνικό FIR. Δεύτερο έρχεται το αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας τύπου ATR-72, που χρησιμοποιεί το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό για ρόλους αναγνώρισης. Έχουν πετάξει 7 φορές στο Αιγαίο, προχωρώντας σε 14 παραβάσεις, καταγράφοντας δύο κατά μέσο όρο.
Τέλος, την εμφάνισή του έχει κάνει 2 φορές το κατασκοπευτικό αεροπλάνο τύπου CN-235, που έχει προχωρήσει σε 5 παραβάσεις. Ο συγκεκριμένος τύπου αεροπλάνου χρησιμοποιείτο κατά κόρον την περίοδο 2019 – 2023, που η τουρκική προκλητικότητα βρισκόταν σε έξαρση, κόβοντας στην ευθεία τα σύνορα Ελλάδας – Τουρκίας στα μικρασιατικά παράλια, με κύριο ρόλο την κατασκοπεία των στρατιωτικών κινήσεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Με τον όρο παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας, όπως αναφέρει το ΓΕΕΘΑ στην επίσημη ιστοσελίδα του, ορίζεται «όταν αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσεως, ήτοι κατά παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας έχουν θεσπισθεί από τις εντεταλμένες από τον ICAO ελληνικές αρχές εναέριας κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών με βάση τις προβλέψεις και τις σχετικές συστάσεις του ICAO (International Civil Aviation Organization), καθώς και τη διεθνή πρακτική και αποσκοπούν στην εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών πτήσεως σε όλον τον εναέριο χώρο του FIR (Flight Information Region ) Αθηνών».
Η Τουρκία διατείνεται τα τελευταία χρόνια ότι η Σύμβαση του Σικάγου του 1944 και οι κανόνες και συστάσεις του ICAO δεν εφαρμόζονται έναντι των κρατικών αεροσκαφών, παραβλέποντας την υποχρέωση των κρατών να εξασφαλίζουν ότι τα αεροσκάφη τους σέβονται τις βασικές αρχές και τους κανόνες που είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.
Ο συντονισμός των πτήσεων, τόσο των πολιτικών όσο και των στρατιωτικών αεροσκαφών, σε διεθνή εναέριο χώρο είναι απαραίτητος για ασφαλή διεξαγωγή της εναέριας κυκλοφορίας και συνίσταται στην ανταλλαγή κάθε πληροφορίας περί των πτήσεων σε μία περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προβλεπόμενη από τον ICAO υποβολή των πληροφοριών πτήσεων υπό τη μορφή του σχεδίου πτήσης (Flight Plan).