Εξελίξεις στο πρόγραμμα των κορβετών – Οι εξηγήσεις που ζητά η ελληνική πλευρά

Το πρόγραμμα ναυπήγησης κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό κάθε άλλο παρά «πεθαμένο» είναι, προς διάψευση ορισμένων κύκλων, με την ελληνική πλευρά να ζητά εγγράφως εγγυήσεις από Γάλλους και Αμερικανο-ιταλούς.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού όχι μόνο δεν έχει «βαλτώσει» αλλά γίνονται επιπλέον ενέργειες ώστε να διασφαλιστεί η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στον μέγιστο βαθμό.

Όπως έχουμε εκτενώς γράψει, επανειλημμένως στο enikos.gr, πρόθεση της Ελλάδας είναι η ναυπήγηση της πρώτης κορβέτας να γίνει στο εξωτερικό με τις υπόλοιπες 2+1 να χτίζονται σε ελληνικά ναυπηγεία.

Οι δύο προτάσεις που υπάρχουν και βρίσκονται σε ώριμο  στάδιο πλέον είναι η γαλλική GOWIND έχοντας αποκτήσει δυναμική από το συμβόλαιο των φρεγατών FDI Belharra και η ιταλική DOHA, που έρχεται με την δυναμική που προτάσσουν Αμερικανοί και Ιταλοί στα ναυπηγεία Ελευσίνας με την σύμπραξη της Fincantieri με την ΟΝΕΧ.

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) έχει αποστείλει προς τους Ιταλούς έγγραφο με το οποίο ζητά δεσμεύσεις για το ακριβές ύψος των επενδύσεων που προτίθεται να προχωρήσουν στα ναυπηγεία Ελευσίνας καθώς και το Tranfer of Technology, δηλαδή την μεταφορά τεχνογνωσίας, που η Ελλάδα θεωρεί ως απαραίτητη προϋπόθεση, μετά την μικρή εγχώρια συμμετοχή που έχει καταγραφεί στο πρόγραμμα των φρεγατών.

Υπενθυμίζεται ότι για το εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων ήδη οι Αμερικανοί μέσω του κρατικού οργανισμού επενδύσεων των ΗΠΑ (DFC) έχει ανακοινώσει μέσω του Κογκρέσου επενδύσεις ύψους 125 εκατ.

Σε ό,τι αφορά την ιταλική συμμετοχή στο πρόγραμμα συμπαραγωγής, μετά την ανανεωμένη πρόταση των Γάλλων, η ελληνική πλευρά θέτει και ως ελάχιστη βάση προσφοράς στους αναδόχους τα 100 εκατ. επιστροφών από το πρόγραμμα των κορβετών για αναβαθμίσεις και λοιπές επενδύσεις στα εγχώρια ναυπηγεία και 55 με 70 εκατ. ευρώ για ΤοΤ (Transfer of Technology), δηλαδή αθροιστικά τα δύο ποσά να είναι ίσα με το 10% του συμβολαίου.

Ταυτόχρονα, παραμένει το “Go” – “no Go” κριτήριο εξολοκλήρου ναυπήγησης των 2+1 κορβετών στην Ελλάδα.

Από την ελληνική πλευρά τονίζουν ότι αν αυτά δεν διασφαλιστούν, στις τελικές προτάσεις των ενδιαφερομένων, θα απορριφθεί σιωπηρά η πρόταση που δεν πληροί τα κριτήρια ή δεν θα προχωρήσει καθόλου το πρόγραμμα των κορβετών ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα σε εναλλακτικές λύσεις για την ενίσχυση του Στόλου.

Πάντως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ίδιος ο Ιταλός υπουργός Άμυνας έχει δεσμευτεί στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη προσωπικά για επενδύσεις στα ελληνικά ναυπηγεία ενώ εκκρεμεί η επίσκεψη στην Ελλάδα της πρωθυπουργού της χώρας Τζώρτζια Μελόνι, η οποία αναβλήθηκε λόγω των πυρκαγιών και φαίνεται να αναζητείται κενό για το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου.

 

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ