Τράβις Κάλανικ: Ο αμφιλεγόμενος συνιδρυτής της Uber – Τα σκάνδαλα και η απομάκρυνσή του από τη θέση του CEO

Το όνομα Τράβις Κάλανικ μπορεί να μην λέει κάτι στο ευρύ κοινό, αλλά στον επιχειρηματικό κόσμο ήταν πασίγνωστο. Πρόκειται για τον πρώτο CEO και συνιδρυτή της Uber, o οποίος όσο ήταν στην εταιρεία ήταν γνωστός ως “υπέρλαμπρος και αμφιλεγόμενος διευθύνων σύμβουλος” και τελικά απομακρύνθηκε από τη θέση του στην Uber έπειτα από έντονη πίεση από μεγάλο αριθμό μετόχων.

Υπό την ηγεσία του, η εταιρεία συνδέθηκε με έναν αρκετά μακρύ κατάλογο σκανδάλων. Καταγγελίες για σεξιστική και τοξική εργασιακή κουλτούρα και έρευνα για εργαλείο λογισμικού που επέτρεπε στους οδηγούς της εταιρείας να αποφεύγουν ελέγχους των Αρχών ήταν μερικές από τις αιτίες που ο Κάλανικ απομακρύνθηκε από τη θέση του, ενώ η ιστορία του θα γίνει θέμα σειράς στο Showtime.

“Super Pumped”

Ο Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ θα είναι ο ηθοποιός που θα υποδυθεί τον Τράβις Κάλανικ, στη νέα σειρά του Showtime με τίτλο “Super Pumped”. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του Μάικ Άιζακ, «Super Pumped: The Battle for Uber» και αναμένεται να διερευνήσει τα γεγονότα που οδήγησαν στην έξοδο του Τράβις Κάλανικ από την εταιρεία παροχής υπηρεσιών μεταφορών και κοινοχρησίας οχημάτων, που φέρνει σε επαφή οδηγούς με επιβάτες για μετακίνηση.

Σύμφωνα με το Variety, η σειρά θα εμβαθύνει σε μια “ιστορία που συντάραξε τον επιχειρηματικό κόσμο στον πυρήνα του και άλλαξε την κουλτούρα”.

Η ‘Ειμι Ισραήλ εκτελεστική αντιπρόεδρος του Showtime δήλωσε: “Ο Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ είναι ένας εξαιρετικά έξυπνος και χαρισματικός ηθοποιός, που ενσωματώνει τη γοητεία και την απρόβλεπτη ευφυΐα. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που θα δούμε τι θα φέρει στον ρόλο του Τράβις Κάλανικ, του υπέρλαμπρου και αμφιλεγόμενου διευθύνοντος συμβούλου, του οποίου η φιλοδοξία και οι απερίσκεπτες κινήσεις απειλούσαν την ίδια την επιχείρηση που ήταν αποφασισμένος να οικοδομήσει”.Τράβις Κάλανικ: Η επιχειρηματική δράση και τα σκάνδαλα που

Γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1976. Στα 44 του χρόνια είναι δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και διευθύνων σύμβουλος της City Storage Systems, ενώ έγινε γνωστός ως συνιδρυτής και πρώην CEO της Uber και ιδρυτής της Red Swoosh, η οποία εξαγοράστηκε από την Akamai Technologies το 2007.

Το 2009 μαζί με τον Γκάρετ Καμπ ίδρυσαν την Uber. Η ιδέα φαίνεται πως ανήκε στον Καμπ. Αυτός λέγεται ότι μαζί με φίλους προσέλαβαν με 800 δολάρια ιδιωτικό οδηγό και τότε άρχισε να σκέφτεται τρόπους πώς να μειώσει το κόστος υπηρεσιών “μαύρων αυτοκινήτων”, δηλαδή των ταξί που αποστέλλονται από κεντρική υπηρεσία αντί να τα βρίσκει ο επιβάτης στον δρόμο. Συνειδητοποίησε ότι η κατανομή του κόστους με το κοινό θα μπορούσε να το καταστήσει προσιτό και η ιδέα του μετατράπηκε σε Uber. “Ο Γκάρετ είναι αυτός που το εφηύρε” είχε πει ο Κάλανικ σε εκδήλωση της Uber στο Σαν Φρανσίσκο. Τον Οκτώβριο του 2010 ο Κάλανικ διαδέχτηκε τον Ράιαν Γκρέιβς ως CEO, θέση την οποία αυτός κατείχε για 10 μήνες.

Στη διάρκεια της ηγεσίας του Κάλανικ η Uber επικρίθηκε από οδηγούς και τον Τύπο για αποτυχία να προσφέρει την επιλογή φιλοδωρήματος στην εφαρμογή της εταιρείας, Το 2016 η εταιρεία ανήρτησε κείμενο στο μπλογκ της εξηγώντας την πολιτική της εταιρείας σχετικά με τα φιλοδωρήματα, όπου ξεκαθαριζόταν πως η Uber δεν υποστήριζε την πρακτική του φιλοδωρήματος. Σύμφωνα με το κείμενο “η σύνδεση μεταξύ του φιλοδωρήματος και της ποιότητας υπηρεσιών μπορεί να είναι αδύναμη. Πολλοί άνθρωποι δίνουν φιλοδώρημα γιατί έτσι είναι το προσδοκώμενο” αναφερόταν ανάμεσα σε άλλες αντιρρήσεις. Ωστόσο οι οδηγοί υποστήριξαν ότι έχαναν χιλιάδες δολάρια σε φιλοδωρήματα.

Η αποτυχία του Κάλανικ να επιτρέψει το φιλοδώρημα θεωρείται ότι βασιζόταν στην προσωπική του αντίθεση στην πρακτική αυτή και σύμφωνα με μία αναφορά την άνοιξη του 2017, φέρεται να “μαύρισε” τη φήμη της Uber. Η Ένωση Ανεξάρτητων Οδηγών της Νέας Υόρκης συγκέντρωσε 11.000 υπογραφές σε μια αίτηση που οδήγησε την Επιτροπή Ταξί και Λιμουζίνας να προτείνει έναν κανόνα σύμφωνα με τον οποίο οι υπηρεσίες ταξί που δέχονται πληρωμές με πιστωτική κάρτα θα έχουν την επιλογή για φιλοδώρημα. Το ζήτημα θα γινόταν αντιληπτό λίγους μήνες μετά όταν ο Κάλανικ παραιτήθηκε και η Uber λάνσαρε εφαρμογή για φιλοδώρημα λίγο καιρό μετά. Στις 13 Ιουνίου 2017 ανακοινώθηκε πως ο Κάλανικ θα έπαιρνε άδεια αορίστου χρόνου από την Uber. Στις 20 Ιουνίου 2017 παραιτήθηκε από τη θέση του CEO αφού πέντε σημαντικοί επενδυτές φέρεται να απαίτησαν την παραίτησή του. Ο Κάλανικ διατήρησε τη θέση του στο διοικητικό συμβούλιο ενώ στις 24 Δεκεμβρίου 2019 ανακοίνωσε την παραίτησή του από την εταιρεία, με το τέλος του χρόνου να τον βρίσκει εκτός της Uber. Παράλληλα, πούλησε όλες του τις μετοχές και έστρεψε την προσοχή του σε ένα νέο εγχείρημα. Ιδρυσε την εταιρεία City Storage Systems, που ασχολείται με “Cloud Κitchen” για τις υπηρεσίες διανομής τροφίμων.

Το στιλ του Κάλανικ μετέτρεψε την Uber σε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών μεταφοράς στον κόσμο, όμως τα… στραβοπατήματά του έφεραν την απομάκρυνσή του: Παράτυπες πιέσεις στους οδηγούς της εταιρείας να δεχθούν μειώσεις, κατηγορίες για κακές συνθήκες εργασίας και κυρίως καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση. Λέγεται ότι ο Κάλανικ είχε γνώση για τις καταγγελίες σχετικά με σεξουαλική παρενόχληση που έγιναν το 2017, αλλά δεν έκανε κάτι γι’ αυτές, ενώ σύμφωνα με το Reuters, είχε τη φήμη του εξισορροπιστή ηγέτη.

Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο του 2017 βίντεο που ήρθε στη δημοσιότητα κατέγραφε τον Κάλανικ ανάμεσα σε δύο γυναίκες σε ένα όχημα UberBLACK, όπου είχε έντονη λογομαχία με τον οδηγό, ο οποίος είπε στον CEO ότι έχουν μειωθεί οι αμοιβές των οδηγών και ότι οι άνθρωποι δεν τον εμπιστεύονταν πλέον. Ο Κάλανικ απάντησε: “Κάποιοι άνθρωποι δεν θέλουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα δικά τους χάλια. Τα ρίχνουν όλα στους άλλους” και του ευχήθηκε “καλή τύχη”. Όταν δημοσιοποιήθηκε το βίντεο ζήτησε συγγνώμη.

Επίσης, τον Μάιο του 2017 η εταιρεία βρέθηκε στο στόχαστρο του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ σχετικά με τη χρήση μυστικού εργαλείου λογισμικού υπό την ονομασία “Greyball”, με το οποίο η Uber φέρεται να απέφευγε τις αστυνομικές Αρχές σε μέρη που η υπηρεσία δεν είχε ακόμη εγκριθεί.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με τις καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση οδήγησαν στον τότε CEO της εταιρείας να δει την πόρτα εξόδου και να αναζητήσει σε νέες αγορές την τύχη του.

H Uber αποκάλυψε χιλιάδες σεξουαλικές επιθέσεις το 2019

Η εταιρεία αποκάλυψε ότι το 2017 και το 2018 καταγγέλθηκαν από πρόσωπα που χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες της, οδηγούς της και τρίτους στις ΗΠΑ σχεδόν 6.000 σεξουαλικές επιθέσεις, με έκθεσή της για ζητήματα ασφάλειας που έδωσε στη δημοσιότητα τον Δεκέμβριο του 2019. Ο όμιλος, που παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων με ιδιωτικά αυτοκίνητα και ταξί κατέγραψε 235 βιασμούς το 2018/

Οι άλλες επιθέσεις σεξουαλικής φύσης μοιράζονταν σε διάφορες κατηγορίες, από σωματικές επαφές ή απόπειρες σωματικών επαφών ή διείσδυσης σε ερωτογενείς ή μη ερωτογενείς περιοχές. Η Uber καταμετρούσε 3.000 «μη συναινετικές σωματικές επαφές με γεννητικά όργανα» τη διετία.

Τα συμβάντα αυτά αφορούσαν “το 0,00002% των διαδρομών”, διαβεβαίωνε η εταιρεία, όμως “μολονότι πολύ σπάνιες, καθεμιά από αυτές τις αναφορές έχει πίσω της ένα πρόσωπο που βίωσε μια πολύ οδυνηρή εμπειρία. Ακόμη και μόνο μία αναφορά θα ήταν μία περισσότερη από όσες θα θέλαμε” να ληφθούν.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ