Τζέιν Μπίρκιν – Σερζ Γκενσμπούρ: Ένας θυελλώδης και καταδικασμένος έρωτας

Ένας έρωτας παράφορος, θυελλώδης αλλά και καταδικασμένος. Αυτός ήταν ο έρωτας της θρυλικής Τζέιν Μπίρκιν για τον Σερζ Γκενσμπούρ. Ήταν 18 χρόνια μεγαλύτερός της και μπορούσε να μην κάνει μπάνιο για μήνες, αλλά εκείνη τον αγαπούσε τόσο παθιασμένα που έφθασε στο σημείο να πέσει και στον Σηκουάνα για χάρη του προκειμένου να τραβήξει την προσοχή του.

Οι νεότεροι θα αναρωτηθούν ποια είναι η Τζέιν Μπίρκιν. Εκτός του θρυλικού γαλλικού τραγουδιού “Je T’Aime . . . Moi Non Plus” που έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα πιο σέξι τραγούδια, ισάξιο μίας ταινίας της “Εμμανουέλλας” όπως θεωρείται, το όνομά της έχει τιμήσει ο οίκος Hermès χαρίζοντάς το στην πιο διάσημη τσάντα του, που η αγορά της ισούται με την αξία ενός μικρού αυτοκινήτου, ενώ ακόμη και να μπει κάποια στη λίστα αναμονής θεωρείται πρόκληση.

Η Μπίρκιν αποτελεί σύμβολο αισθησιασμού αλλά και μόδας που ταρακούνησε τη δεκαετία του ’60. Για τη Γαλλία όπου έζησε τα τελευταία πενήντα χρόνια είναι εθνικός θησαυρός, βραβευμένη ηθοποιός και τραγουδίστρια και “αιώνια” τροφή για τα κουτσομπολίστικα περιοδικά.Γεννήθηκε στο Λονδίνο και ήταν ένα ντροπαλό και συνεσταλμένο παιδί. Στα 17 της ανακάλυψε το μέικ απ και τα στενά τζιν και από άχαρη έφηβη μέσα σε μία νύχτα μεταμορφώθηκε σε καλλονή με μακριά πόδια, μεταξένια μαλλιά και ακαταμάχητο χαρακτηριστικό χαμόγελο, αφού έχει ένα μικρό κενό στα μπροστινά της δόντια. Ο πρώτος της ρόλος ήρθε όταν γνώρισε τον Τζον Μπάρι, τον μουσικοσυνθέτη στις ταινίες Τζέιμς Μποντ “Από τη Ρωσία με Αγάπη” και “Χρυσοδάκτυλος”. “Στην αυτοβιογραφία της η Μπίρκιν γράφει: “Ήταν ο σπουδαιότερος μουσικοσυνθέτης της εποχής του και απίστευτα γοητευτικός”. Τον παντρεύτηκε προς φρίκη των γονιών της λίγο μετά τα 18α γενέθλιά της. Ο σύζυγός της ήταν 14 χρόνια μεγαλύτερός της και ο γάμος τους ήταν μια καταστροφή. Ήταν ψυχρός και απόμακρος, ήταν προσκολλημένη και ανασφαλής. Μετά τη γέννηση της κόρης τους Κέιτ, η Τζέιν τον εγκατέλειψε. Το 1968 μετά τη φήμη που απέκτησε από τη συμμετοχή της στην κλασική ταινία του Αντονιόνι “Μπλόου Απ”, της προτάθηκε ρόλος στη γαλλική ταινία “Σλόγκαν” όπου πρωταγωνιστής ήταν ο Σερζ Γκενσμπούρ. Γνωρίστηκαν και ερωτεύτηκαν σχεδόν αμέσως. Αντίθετα από τον Μπάρι, ο Γκενσμούρ ήταν αθεράπευτα ρομαντικός. Τη νύχτα ποτού εκείνη επιστρέψει στο Λονδίνο αυτός έκλαιγε σιωπηλά μπροστά από το φως ενός κεριού. Ευτυχώς για αυτούς σύντομα της προσφέρθηκε κι άλλος ρόλος στη Γαλλία και εκείνη με την κόρη της μετακόμισαν μόνιμα στο Παρίσι. Η γοητεία του Γκενσμπούρ παρέμενε ένα μυστήριο για τους Βρετανούς αλλά στη Γαλλία θεωρείτο σουπερστάρ κι ένας από τους πιο επιδραστικούς μουσικούς της εποχής του.

Έγινε ο μέντοράς της, ήταν 18 χρόνια μεγαλύτερός της και η Τζέιν καταγοητεύτηκε από αυτόν. “Έχει περίεργο παρουσιαστικό αλλά τον αγαπώ, είναι τόσο διαφορετικός απ’ όλους όσους ξέρω, και μάλλον έκφυλος, αλλά αγνός ταυτόχρονα” έγραψε η Μπίρκιν στο ημερολόγιο -αυτοβιογραφία της Munkey Diaries. Μαζί ηχογράφησαν το “Je T’aime . . . Moi Non Plus” το οποίο αρχικά ο Γκενσμπούρ είχε γράψει για την ερωμένη του Μπριζίτ Μπαρντό. Εκείνη την εποχή οι ερωτικές κραυγές θεωρήθηκαν σοκαριστικές και το τραγούδι απαγορεύθηκε από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς σε ολόκληρη την Ευρώπη και τη Μεγάλη Βρετανία ενώ αποκηρύχθηκε και από το Βατικανό. Το ζευγάρι απέκτησε μία κόρη τη Σαρλότ. Ήταν το ζευγάρι της χρονιάς, έγραφε ευτυχισμένη το 1970 και όταν δεν εργάζονταν έβγαιναν για χορό και ποτό όλο το βράδυ ενώ επέστρεφαν εγκαίρως σπίτι για να ξυπνήσουν τα παιδιά και να τα παραδώσουν στην νταντά, προτού εκείνοι πέσουν για ύπνο. Αλλά τα πράγματα δεν ήταν πάντα ειδυλλιακά. Ο Γκενσμπούρ ήταν τόσο κυριαρχικός που όταν η Σαρλότ μεγάλωσε και δεν χώραγε στην κούνια της, απαγόρευσε στην Μπίρκιν να αγοράσει καινούργια λέγοντας στην Μπίρκιν να φορέσει στο μωρό κάλτσες. Επίσης, είχαν φοβερές σκηνές ζηλοτυπίας και μια φορά η Μπίρκιν έπεσε στον Σηκουάνα αφού είχε επιβεβαιώσει ότι ο Σερζ θα ήταν μπροστά για να δει την απόπειρα αυτοκτονίας. Άλλες φορές γράφει: “Αγαπώ τα μαλλιά του, τα χέρια του, τη ζεστασιά του. Θέλω να τον φιλήσω και να τον κρατήσω μέχρι να κλάψω από αγάπη γι’ αυτόν”.

Οι Γάλλοι λάτρεψαν την Μπίρκιν και η καριέρα της εκτοξεύτηκε. Έως τα μέσα των ’70s είχε κάνει οκτώ ταινίες σε δύο χρόνια και ηχογράφησε αναρίθμητα άλμπουμ που πωλούσαν σαν τρελά, αλλά εκτός Γαλλίας δεν είχε επιτυχία. Πήγε στην Αίγυπτο για να συμμετέχει στο θρυλικό “Έγκλημα στον Νείλο” με τους Πίτερ Ουστίνοφ, Μπέτι Ντέιβις, Μία Φάροου και Μάγκι Σμιθ και παραδέχτηκε: “Οι νύχτες στο μπαρ ήταν πιο αξιομνημόνευτες από το ίδιο το φιλμ”. Η σχέση της με τον Γκενσμπούρ γινόταν ολοένα και πιο έντονη. Έπιναν πολύ και μάλωναν διαρκώς. Κάποιες φορές είναι ο γλυκός Σερζ ο πιο πιστός άνθρωπος και άλλες φορές ξεσπά στο ημερολόγιό της για το πόσο βρώμικος είναι “δεν έχει κάνει μπάνιο εδώ και τέσσερις μήνες και έχει μαύρες πατούσες”. Ο Σερζ φαίνεται πως άνοιγε τα γράμματά της και ανακάτευε τα πράγματά της και η Τζέιν γράφει: “Δεν ανήκω πραγματικά πουθενά στο σπίτι”. Το 1979 συμφώνησε να κάνει ταινία με σκηνοθέτη τον Ζακ Ντουαγιόν και εκείνη εξεπλάγη όταν ανακάλυψε ότι δεν ήταν ένας γέρος, όπως περίμενε, αλλά ένα απίστευτα όμορφο αγόρι. Αν και δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να ευτυχήσει χωρίς τον Σερζ, άρχισε να έλκεται έντονα από τον Ντουαγιόν. “Είμαι 33 και σύντομα θα είμαι γριά και να τώρα κάποιος τόσο ερωτευμένος μαζί μου που δύσκολα μπορώ να αντισταθώ ξέροντας πώς είναι να αγαπιέσαι τόσο πολύ” γράφει στο ημερολόγιό της. Έπειτα από μήνες αβεβαιότητας αποφάσισε ότι ήθελε ένα σπίτι γεμάτο ηλιαχτίδα, παιδιά να παίζουν στον κήπο, τίποτα απαγορευμένο και όχι άλλες εντολές. Και έτσι εγκατέλειψε τον Γκενσμπούρ.

“Ό,τι ήμουν στα 12 είμαι και σήμερα. Η έλλειψη αυτοπεποίθησης, η ζήλια, να θέλω να ευχαριστήσω τους πάντες”. Αυτή η συγκινητική εξομολόγηση τελειώνει το 1982 όταν περίμενε το τρίτο της παιδί με τον Ντουαγιόν. Παρά το γεγονός ότι απέκτησε την ήρεμη ζωή που επιθυμούσε με τον Ντουαγιόν, παραμένει απογοητευμένη που εγκατέλειψε τον Σερζ που κυριάρχησε στη ζωή της για 13 χρόνια. “Κανείς δεν μπορεί, ούτε ποτέ θα μπορέσει να πάρει τη θέση του”.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ