Βαλτιμόρη: O τεράστιος γερανός που φτάνει στην γέφυρα Κι για να μεταφέρει τα συντρίμμια – Το επιχειρησιακό σχέδιο για τον καθαρισμό του ποταμού

Ο μεγαλύτερος γερανός στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και ακόμα τρία πλοία ανύψωσης μεγάλων φορτίων σπεύδουν στην γέφυρα Κι στην Βαλτιμόρη που κατέρρευσε μετά την πρόσκρουση του πλοίου μεταφοράς  εμπορευματοκιβωτίων Dali σε έναν από τους δύο βασικούς της πυλώνες.

Η διάνοιξη του θαλάσσιου προς το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, για μια σειρά από λόγους.  Πρόκειται για μια περιοχή με πολύ ισχυρό ρεύμα, με κρύα και θολά νερά. Τώρα μάλιστα η περιοχή είναι γεμάτη από συντρίμμια, μικρά και μεγάλα κομμάτια χάλυβα, τα οποία δεν εύκολα διακριτά μέσα στο νερό.

Γιατί έπεσε η γέφυρα

Η γέφυρα Κι κατέρρευσε σαν πύργος από τραπουλόχαρτα, σχεδόν 4 δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση  του Dali σε αυτήν.  Ήταν μια γέφυρα παλιάς τεχνολογίας με βασικό μειονέκτημα την έλλειψη εφεδρικών ενισχύσεων αντιστηρίξεων, που θα τις επέτρεπαν να αντέξει τις ταλαντώσεις. Ήταν μία από τις πολλές στις ΗΠΑ που θεωρούνται ύποπτες να σπάσουν και να καταρρεύσουν , κυρίως σε περίπτωση σεισμικής δόνησης. Ήταν δηλαδή κατασκευασμένη με τρόπο τέτοιο που αν ένα κομμάτι της, αυτό θα προκαλούσε πιθανότατα την κατάρρευση ενός τμήματος ή ολόκληρης της γέφυρας», γιατί δεν είχε εφεδρείες που θα μπορούσαν να αποσβέσουν τις ταλαντώσεις.

Σήμερα, η ενσωμάτωση τέτοιων ενισχύσεων είναι η προτιμώμενη μέθοδος κατασκευής γεφυρών. Αλλά η γέφυρα Φράνσισ Σκοτ  Κι  είναι  (ήταν) μία από τις 17.468 «κρίσιμες για θραύση»  γέφυρες στις ΗΠΑ, από τις 615.000 συνολικά γέφυρες που υπάρχουν στην χώρα, , σύμφωνα με στοιχεία από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων, που επικαλείται το CNN.

Η τελευταία επιθεώρηση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι έγινε τον Μάιο του 2023 και τότε η γέφυρα κρίθηκε απλώς σε “ικανοποιητική κατάσταση”.

Η επιχείρηση εκκαθάρισης του ποταμού

Μπορεί να χρειαστούν μερικές ημέρες μέχρι να καθαριστούν τα συντρίμμια πάνω και κάτω από το νερό, δήλωσε ο επικεφαλής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της Βαλτιμόρης Τζέιμς Γουάλας στο CNN.

Ο ποταμός Patapsco κάτω από τη γέφυρα Κι είναι γεμάτος κινδύνους – τόσο για τους εργάτες που εξαφανίστηκαν όσο και για τα συνεργεία διάσωσης που προσπάθησαν να τους σώσουν.

Όταν έφτασαν τα συνεργεία το πρωί της Τρίτης, η θερμοκρασία του νερού στην επιφάνεια του ποταμού Patapsco ήταν περίπου 8 βαθμοί Κελσίου. Οποιαδήποτε παρατεταμένη έκθεση σε νερό κάτω των 12 βαθμών μπορεί να αποβεί θανατηφόρα, ανακοίνωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

Και όσο πιο βαθιά μπαίνετε στο ποτάμι, τόσο πιο κρύα και σκοτεινά γίνονται τα νερά – κάνοντας τη δουλειά των δυτών πιο επικίνδυνη, δήλωσε ο Γουάλας .

Υπάρχουν επίσης αιχμηρά συντρίμμια από τη συντριβή που μπορεί να μην είναι ορατά κάτω από το νερό. Και περισσότερα κομμάτια της γέφυρας ή του πλοίου θα μπορούσαν να πέσουν ανά πάσα στιγμή.

Επικίνδυνα υλικά

Ένας ανώτερος ερευνητής του NTSB εντόπισε 56 εμπορευματοκιβώτια με επικίνδυνα υλικά στο πλοίο.  “Πρόκειται για 764 τόνους επικίνδυνων υλικών – κυρίως διαβρωτικά, εύφλεκτα και κάποια διάφορα επικίνδυνα υλικά, επικίνδυνα υλικά κατηγορίας εννέα, τα οποία περιλαμβάνουν μπαταρίες ιόντων λιθίου” και άλλα δήλωσε ο ειδικός ερευνητής.

Είπε ότι ορισμένα από τα εμπορευματοκιβώτια με τα επικίνδυνα υλικά έσπασαν  και ότι παρατηρήθηκαν ιριδισμοί (γυαλάδα) στο υδάτινο ρεύμα.

Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ εντόπισε μια πετρέλαιο στο νερό κοντά στο πλοίο Dali, αλλά η πηγή του καυσίμου δεν είχε προσδιοριστεί, δήλωσε η Υπαξιωματικός Kimberly Reaves της USCG.

Ωστόσο δεν υπάρχει κίνδυνος για το κοινό, όπως δήλωσε ο αντιναύαρχος της ακτοφυλακής Πίτερ Γκοτιέ.

Από τα 4.700 εμπορευματοκιβώτια του πλοίου, μόνο δύο χάθηκαν στη θάλασσα – και κανένα από αυτά δεν περιέχει επικίνδυνα υλικά, δήλωσε ο Gautier. Είπε ότι το πλοίο έχει πάνω από 1,5 εκατομμύριο γαλόνια πετρελαίου ως καύσιμο, αλλά αυτά παραμένουν σταθερά.

Δεν γίνονται υδροληψίες πόσιμου νερού κοντά στο σημείο της συντριβής που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ποιότητα του πόσιμου νερού, δήλωσε ο Shaun Eagan, εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.

Η ακτοφυλακή εξετάζει 13 κατεστραμμένα εμπορευματοκιβώτια – ορισμένα με δυνητικά επικίνδυνα υλικά – που βρίσκονταν στο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με έγγραφο της αμερικανικής κυβέρνησης που περιήλθε στην κατοχή του CNN και ενός Αμερικανού αξιωματούχου που γνωρίζει το θέμα.

Όμως η “πλειοψηφία” αυτών των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά “βρίσκονται πιο κοντά στο πιλοτήριο και δεν επηρεάζονται καθόλου από τη ζημιά στην πλώρη του πλοίου”, δήλωσε ο Γκοτιέ.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας μήνας από την ημερομηνία που θα φτάσει στο σημείο της πρόσκρουσης όλος ο εξοπλισμός, για να ανοίξει  ένας διάδρομος ασφαλής  ώστε να εξασφαλιστεί ο κατάπλους και ο απόπλους στο λιμάνι της Βαλτιμόρης.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ