Ο προεκλογικός πόλεμος της αφίσας
Η Γερμανία εισήλθε ημερολογιακά στον τελευταίο μήνα προεκλογικής εκστρατείας. Λιγότερες από 30 ημέρες απομένουν μέχρι τις ομοσπονδιακές κάλπες της 22ας Σεπτεμβρίου, και τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, χριστιανοδημοκράτες εναντίον σοσιαλδημοκρατών, εφορμούν πλέον στην προεκλογική μάχη με όλα τους τα (οπτικοακουστικά) όπλα, βομβαρδίζοντας τους ψηφοφόρους με υποσχέσεις, δεσμεύσεις, μηνύματα αλλά και… πρόσωπα. Οι στρατηγικές τους ωστόσο, ειδικά αναφορικά με τα πρόσωπα, διαφέρουν.
Τουλάχιστον αυτό φάνηκε από τις πολιτικές διαφημίσεις που άρχισαν να προβάλλονται την περασμένη Πέμπτη στη Γερμανία.
Οι χριστιανοδημοκράτες (CDU), από την πλευρά τους, ρίχνουν όλο το βάρος στην ίδια τη μορφή της «μητερούλας» Ανγκελα Μέρκελ, η οποία κυριαρχεί ως φιγούρα στις αφίσες και στα τηλεοπτικά σποτ του κόμματος. Η υψηλότατη δημοφιλία (κοντά στο 60%) της 59χρονης ηγέτιδας προφανώς την καθιστά το ισχυρότερο χαρτί των χριστιανοδημοκρατών στη μάχη της κάλπης.
Επικρίσεις
Μάλιστα, η εμμονή με τη Μέρκελ και τα «προσωποκεντρικά» χαρακτηριστικά της εκστρατείας του CDU έχουν δώσει τροφή και σε επικρίσεις, καθώς κάποιοι αναλυτές υποστηρίζουν πως οι χριστιανοδημοκράτες επέλεξαν σχεδόν να αγνοήσουν το υπόλοιπο κόμμα.
Οι σοσιαλδημοκράτες (SPD) από την άλλη ακολουθούν μια τελείως διαφορετική στρατηγική. Σχεδόν… κρύβουν τον υποψήφιό τους για την καγκελαρία, Πέερ Στάινμπρουκ, και λανσάρουν ως κεντρικά πρόσωπα της εκστρατείας τους απλούς καθημερινούς ανθρώπους: ηλικιωμένα ζευγάρια, μητέρες με μικρά παιδιά, οικογένειες κ.ά.
Οι απανωτές γκάφες στις οποίες υπέπεσε τους προηγούμενους μήνες ο σοσιαλδημοκράτης Στάινμπρουκ και τα χαμηλά ποσοστά δημοφιλίας του (κοντά στο 25%) προφανώς τον καθιστούν ακατάλληλο να εκπροσωπήσει την παράταξη ως κεντρικός πρωταγωνιστής στις πολιτικές της διαφημίσεις.
Τα ίδια βέβαια τα στελέχη του SPD ερμηνεύουν τη στρατηγική τους με άλλο τρόπο, πολύ πιο κολακευτικό για τον Στάινμπρουκ. «Ο υποψήφιός μας, Πέερ Στάινμπρουκ, δεν επιθυμούσε να είναι ο ίδιος το επίκεντρο των διαφημιστικών σποτ. Ηθελε οι εν λόγω διαφημίσεις να προβάλλουν συνηθισμένους ανθρώπους και τις αγνές τους ανησυχίες. Ολα τα πρόσωπα στις διαφημίσεις μας είναι πραγματικά», εξηγεί, υπερασπιζόμενη πλήρως τη στρατηγική του SPD, η γενική γραμματέας του κόμματος, Αντρεα Μαρία Νάλες.
Πάντως, από όποια πολιτική γωνία και να προσεγγίσει κανείς την κατάσταση, οι γερμανικές εκλογές περιστρέφονται γύρω από ένα πρόσωπο και αυτό είναι το πρόσωπο της Μέρκελ.
Είναι ενδεικτικό άλλωστε πως η σιδηρά Γερμανίδα βρίσκεται παντού, όχι μόνο στις διαφημίσεις του δικού της κόμματος αλλά και σε αυτές του αντίπαλου SPD (στις δεύτερες βέβαια ως αρνητική πρωταγωνίστρια και πηγή όλων των δεινών).
Πολιτικά μηνύματα
Οσο για τα συγκεκριμένα πολιτικά μηνύματα που επιχειρούν να στείλουν τα δύο στρατόπεδα, κι αυτά φυσικά διαφέρουν.
Η Μέρκελ εστιάζει στην καλή οικονομική κατάσταση της Γερμανίας, η οποία έχει καταφέρει να βγει αλώβητη (μόνο αυτή) από την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. «Η Γερμανία είναι ισχυρή», «Η Γερμανία είναι σε καλή κατάσταση», «Δεν πρόκειται να αυξήσουμε τους φόρους»… αυτά είναι κάποια από τα μηνύματα που στέλνει το CDU καθώς προτάσσει τις «μεγάλες επιτυχίες» του πρόσφατου παρελθόντος. Υπενθυμίζεται άλλωστε πως η ίδια η Μέρκελ είχε δηλώσει προ εβδομάδων πως η τελευταία κυβέρνηση CDU/CSU-FDP είναι η καλύτερη που είχε η Γερμανία μετά την επανένωση.
Αντιθέτως, όντας στην αντιπολίτευση, το SPD δεν μπορεί παρά να επιτεθεί στα όποια αρνητικά του αντιπάλου. Επιτίθεται στη Μέρκελ συγκεκριμένα για το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων και υπόσχεται στους απλούς πολίτες μεγαλύτερες κοινωνικές παροχές, φθηνότερα ενοίκια κ.ά.
Τα ποσοστά και οι συμμαχίες
Ξεκάθαρη νίκη Μέρκελ αλλά οριακή νίκη της Κεντροδεξιάς. Αν και φαινομενικά αντιφατικό, αυτό είναι το μήνυμα που στέλνουν οι δημοσκοπήσεις εν όψει των εκλογών της 22ας Σεπτεμβρίου.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσκόπηση τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν την Παρασκευή (Forschungsgruppe Wahlen), οι χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ (μαζί με τους «αδελφούς» τους, χριστιανοκοινωνιστές του CSU) κυριαρχούν με 41%. Οι σοσιαλδημοκράτες του SPD ακολουθούν αρκετές μονάδες πίσω, με 25% (μόλις λίγο πάνω από το απογοητευτικό 24% που είχαν λάβει στις εκλογές του 2009). Οι Πράσινοι παραμένουν σταθεροί στο 13%.
Η Αριστερά ακολουθεί με 8%, και οι φιλελεύθεροι του FDP (οι εταίροι της Μέρκελ στον κυβερνητικό συνασπισμό) τελικώς δείχνουν να μπαίνουν στη Βουλή με 6%. Σε επίπεδο πιθανών κυβερνητικών συνεργασιών ωστόσο (δεδομένου ότι η αυτοδυναμία αποκλείεται ως σενάριο), τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα.
Ολη μαζί η Κεντροδεξιά (χριστιανοδημοκράτες/χριστιανοκοινωνιστές – φιλελεύθεροι) έρχεται πρώτη με 47%. Από την άλλη ωστόσο, εάν η Κεντροαριστερά ενωθεί (σοσιαλδημοκράτες, Πράσινοι, Linke) έρχεται οριακά δεύτερη, μόλις μία ποσοστιαία μονάδα πίσω, με 46%.
Σοσιαλδημοκράτες
Οι σοσιαλδημοκράτες του SPD αποκλείουν (μέχρι στιγμής τουλάχιστον) το ενδεχόμενο συνεργασίας με το αριστερό Linke, και αναγνωρίζουν ως επιθυμητούς εταίρους τους μόνο τους Πράσινους. Οι Πράσινοι αποκλείουν την πιθανότητα συγκυβέρνησης με τους χριστιανοδημοκράτες και οι φιλελεύθεροι αποκλείουν το ενδεχόμενο συμμετοχής σε μια κυβέρνηση με SPD και Πράσινους.
Δεδομένων των παραπάνω, τα κυρίαρχα σενάρια είναι δύο: είτε το CDU θα συνεχίσει να κυβερνά με το FDP (εάν βέβαια το τελευταίο ξεπεράσει το απαιτούμενο όριο του 5%), είτε θα έχουμε έναν μεγάλο κυβερνητικό συνασπισμό χριστιανοδημοκρατών-σοσιαλδημοκρατών (όπως την περίοδο 2005-2009).
Το SPD, πάντως, συνεχίζει να ελπίζει σε μια ανάκαμψη της τελευταίας στιγμής, καθώς πασχίζει να κλείσει την ψαλίδα με τους χριστιανοδημοκράτες. Ολα τα βλέμματα στρέφονται πλέον στην πρώτη τηλεμαχία Στάινμπρουκ-Μέρκελ η οποία είναι προγραμματισμένη για την 1η Σεπτεμβρίου.
Πηγή: Έθνος
