Mariana van Zeller: Διακινδυνεύει τη δική της ασφάλεια για να αποκαλύπτει σκοτεινές αλήθειες

Mε τη μοναδική πρόσβαση και διεισδυτική ματιά του National Geographic, η βραβευμένη με Peabody και DuPont δημοσιογράφος  Mariana van Zeller  εισχωρεί  στις πιο επικίνδυνες, παράνομες αγορές του πλανήτη, στην  προσπάθειά  της  να κατανοήσει τις εσωτερικές λειτουργίες της παγκόσμιας παραοικονομίας, με αξία τρισεκατομμύρια δολάρια. Oι δυσκολίες γυρισμάτων εν μέσω πανδημίας ήταν μια μεγάλη πρόκληση για εκείνη, όμως έχει καταφέρει να  εισχωρήσει ακόμα πιο βαθιά και να αποκτήσουμε  ακόμα  μεγαλύτερη  πρόσβαση σε  δίκτυα  του υπόκοσμου  παγκοσμίως. Η  σειρά  έχει  ήδη ανανεωθεί και για 3ο κύκλο, τα γυρίσματα του οποίου θα ξεκινήσουν μέσα στο 2022 .

Συνέντευξη: Έυη Τσολάκη

 Πότε αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη δημοσιογραφία;

Λοιπόν, αποφάσισα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος όταν ήμουν 12 ετών. Συνήθιζα να παρακολουθώ το βραδινό τηλεοπτικό πρόγραμμα ειδήσεων «Nightly News» με την οικογένειά μου, στην Πορτογαλία, όπου μεγάλωσα, και πάντα πίστευα ότι οι παρουσιαστές είναι οι πιο έξυπνοι άνθρωποι στον κόσμο.

Πίστευα ότι… Πώς είναι δυνατόν να γνωρίζουν τόσα πολλά για το τι συμβαίνει σε όλο τον κόσμο; Δεν ήξερα ότι τα διάβαζαν μέσω της οθόνης του Teleprompter, κι όμως τότε ήταν που αποφάσισα ότι ήθελα να γίνω δημοσιογράφος. Και μετά μου πήρε πολύ καιρό μέχρι να το πετύχω. Ήξερα ότι ήθελα να φοιτήσω στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Κολούμπια, στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Κολούμπια, και έκανα αίτηση τρεις φορές. Την πρώτη φορά δεν τα κατάφερα. Τη δεύτερη φορά μπήκα σε λίστα αναμονής, αλλά και πάλι δεν με πήραν.

Την τρίτη φορά πήγα στη Νέα Υόρκη, χτύπησα την πόρτα του πρύτανη και του συστήθηκα. Εκείνη τη χρονιά έγινα δεκτή και έμαθα κάτι πολύτιμο για τη δημοσιογραφία, την επιμονή. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό για κάθε δημοσιογράφο.

Τι ακριβώς προκάλεσε το ενδιαφέρον σας για το θέμα των διακινητών στις μαύρες αγορές ;

Λοιπόν, καλύπτω το θέμα των μαύρων αγορών εδώ και σχεδόν 20 χρόνια, σε όλη μου την καριέρα ως δημοσιογράφος, και νομίζω ότι εν μέρει οφείλεται στο γεγονός ότι αντιλαμβάνομαι πως οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το γνωρίζουν, ενώ σχεδόν το 50% της παγκόσμιας οικονομίας είναι αυτές οι μαύρες και γκρίζες αγορές και παρόλα αυτά γνωρίζουμε τόσο λίγα για αυτές. Παρόλο που ο μισός πληθυσμός παγκοσμίως εργάζεται σε αυτές τις μαύρες ή γκρίζες αγορές. Νομίζω, λοιπόν, ότι πρόκειται για ένα συναρπαστικό και σημαντικό θέμα σε όλον το κόσμο, το οποίο πρέπει να καλυφθεί.

Επίσης, με ελκύουν πολύ αυτές οι σκοτεινές και μυστικές γωνιές του κόσμου. Αυτές οι μαύρες αγορές έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινή μας ζωή, είτε το γνωρίζουμε είτε όχι, και νομίζω ότι είναι σημαντικό να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πώς λειτουργούν και ποιοι είναι οι διακινητές. Ποιοι είναι οι άνθρωποι που κινούν τα νήματα. Οπότε, πάντα με γοήτευε αυτό.

Πώς επιλέγεται  τα θέματά σας;

Νομίζω ότι είναι διάφοροι οι παράγοντες που με οδηγούν στην επιλογή. Πάντα θέλω να καλύπτω τη μαύρη αγορά άμεσα, ώστε να έχει κάποιο είδος παγκόσμιου αντίκτυπου. Η πρόσβαση είναι επίσης το κλειδί.

Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι υπάρχει τρόπος να εισέλθουμε σε αυτές τις αγορές. Αυτό είναι πάντα ένα από τα πιο απαιτητικά κομμάτια της δουλειάς μας, όμως χωρίς πρόσβαση είναι πολύ δύσκολο να διηγηθούμε τις ιστορίες μας. Η σειρά βασίζεται στην πρόσβαση· στην απόκτηση συχνά πρωτοφανούς πρόσβασης σε αυτές τις πολύ μυστικές και σκοτεινές γωνιές του κόσμου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Πόσο καιρό ασχολείστε με την προετοιμασία κάθε εκπομπής και επεισοδίου;

Συνήθως η προετοιμασία για κάθε επεισόδιο, δηλαδή όταν ερευνούμε ένα θέμα και ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους προσπαθώντας να αποκτήσουμε πρόσβαση, διαρκεί περίπου τρεις μήνες, μερικές φορές πολύ περισσότερο από τρεις μήνες, κάποιες φορές ακόμη και χρόνια. Στη συνέχεια, γυρίζουμε κάθε επεισόδιο και χρειαζόμαστε περίπου από τρεις εβδομάδες έως ένα μήνα. Έπειτα, χρειάζονται περίπου τέσσερις μήνες για το μοντάζ κάθε επεισοδίου. Όλα τα επεισόδια της σειράς ετοιμάζονται λίγο πολύ ταυτόχρονα. Κάποια βρίσκονται σε στάδιο προπαραγωγής (pre-production), κάποια σε στάδιο γυρισμάτων (filming) και κάποια σε στάδιο μετεπεξεργασίας (post-production).

Θα μπορούσατε να παρουσιάσετε εν συντομία την ομάδα σας, με την οποία συνεργάζεστε επί της διακίνησης;

Ναι, είμαστε μια μεγάλη ομάδα, απίστευτοι παραγωγοί, απίστευτοι σκηνοθέτες, απίστευτοι άνθρωποι στο γραφείο που χάρη σε αυτούς λειτουργούν όλα αυτά στην πραγματικότητα. Στο πεδίο, όταν γίνονται τα γυρίσματα, είμαι συνήθως εγώ, ένας σκηνοθέτης, ένας παραγωγός και ένας διευθυντής φωτογραφίας, ένας εικονολήπτης, ένας βοηθός εικονολήπτη, αλλά και ηχολήπτες. Είμαστε έξι στο πεδίο, συν το τοπικό συνεργείο. Ένας διαμεσολαβητής, δηλαδή ένας τοπικός δημοσιογράφος παραγωγός, ο οποίος συνήθως μας βοηθάει και είναι πολύ συχνά ο αφανής ήρωας της δουλειάς που κάνουμε. Είναι αυτοί που έχουν ερευνήσει αυτές τις υποθέσεις, ως τοπικοί δημοσιογράφοι, και είναι πρόθυμοι να μας δώσουν τις πηγές και τις γνώσεις τους. Εξαρτόμαστε πολύ από αυτούς για τη δουλειά που κάνουμε.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του να είσαι κινηματογραφιστής και ερευνητής δημοσιογράφος;

Νομίζω ότι είναι κυρίως πλεονεκτήματα. Στην πραγματικότητα, νομίζω ότι το γεγονός ότι είμαι γυναίκα με βοήθησε πάρα πολύ. Νομίζω ότι συχνά θεωρούμαστε λιγότερο απειλητικές ως γυναίκες, οι οποίες πάντα υποτιμούνταν, όμως πιστεύω ότι οι γυναίκες μπορούν να έχουν μια εξαιρετικά αφοπλιστική επίδραση. Μου αρέσει να λέω ότι συνεχώς χρησιμοποιώ την προκατάληψη των φύλων προς όφελός μου και συνήθως αυτό αποδίδει. Αλλά νομίζω, επίσης, ότι οι γυναίκες έχουν ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό, ώστε να μπορούν να διηγούνται τις ιστορίες που λέμε επί της διακίνησης, και είναι αυτό της έντονης ενσυναίσθησης. Η ενσυναίσθηση είναι ένα πολύ γυναικείο χαρακτηριστικό και το χρησιμοποιώ πραγματικά προς όφελός μου. Προς όφελος των ιστοριών που αφηγούμαι. Σε κάθε άνθρωπο που πλησιάζω λέω ότι δεν είμαι εδώ για να τον κρίνω, αλλά από περιέργεια και επειδή πραγματικά θέλω να μάθω όσο το δυνατόν περισσότερα για εκείνον. Θέλω να ακούσω τις ιστορίες του και να προσπαθήσω να τον καταλάβω.

Ποιος είναι ο δικός σας ορισμός της καλής, καθαρής δημοσιογραφίας;

Νομίζω ότι ο ρόλος μας ως δημοσιογράφοι είναι να βρίσκουμε την αλήθεια, να βρίσκουμε τα στοιχεία. Έχοντας τα στοιχεία και την αλήθεια είμαστε σε θέση να ενημερώσουμε τους ανθρώπους. Η πληροφόρηση είναι απίστευτα σημαντική. Χωρίς την αλήθεια, χωρίς αληθινές πληροφορίες οι άνθρωποι δεν είναι ικανοί να πράξουν… Οι άνθρωποι χρειάζονται τις σωστές πληροφορίες για να κάνουν τις σωστές επιλογές, είτε πρόκειται για ένα μεμονωμένο άτομο, είτε για μια κοινωνία στο σύνολό της, είτε για μια κυβέρνηση. Έτσι, η δουλειά ενός δημοσιογράφου είναι να παρέχει αυτή την αλήθεια, να παρέχει αυτές τις πληροφορίες, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να κάνουν τις σωστές επιλογές και αυτό να οδηγήσει σε μια πιο υγιή κοινωνία.

Ο νέος κύκλος της υποψήφιας για Emmy σειράς « Διακίνηση με τη Μariana Van Zeller» προβάλλεται κάθε Παρασκευή 21.50 στο  National Geographic . Για περισσότερες πληροφορίες  https://www.natgeotv.com/gr

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ