Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου αφιερώνει μία έκθεση που εξερευνά τη σχέση θαυμασμού, που έτρεφε ο διάσημος ζωγράφος Ουΐλιαμ Τέρνερ στον παλαιότερο ομότεχνό του, αριστοτέχνη τοπιογράφο, Κλοντ Ζελέ, τον επονομαζόμενο « Κλοντ Λορέν», που είχε γεννηθεί 170 χρόνια νωρίτερα.Όταν ο Τέρνερ ξεκινούσε τον ζωγραφικό του βίο στα 1800, ο Λορέν ήταν τόσο δημοφιλής στην Γηραιά Αλβιόνα, που όλοι αναφέρονταν σ’ αυτόν απλώς με το μικρό του όνομα: ο Κλοντ.Οι εμπνευσμένοι από τα ιταλικά τοπία πίνακές του, λουσμένοι στο φως, έκαναν θραύση στους κύκλους των Βρετανών συλλεκτών, σε μία περίοδος που η Χερσόνησος αποτελούσε προνομιακό προορισμό της αγγλικής αριστοκρατίας.Ο 20άρης τότε Τέρνερ ανακαλύπτει τον Λορέν στο σαλόνι ενός συλλέκτη στο Λονδίνο : αισθάνθηκε, μονομιάς, τέτοια βαθειά συγκίνηση που «αναστατώθηκε, ξέσπασε σε λυγμούς», τονίζει στις αναμνήσεις του ένας σύγχρονός του.«Ο Κλοντ υπήρξε ο πρώτος καλλιτέχνης που τοποθέτησε τον ήλιο ακριβώς στο κέντρο του έργου», τονίζει η επιμελήτρια της έκθεσης Σούζαν Φόιστερ.Ο Τέρνερ εμπνέεται τόσο από τη μελέτη του προγόνου του στο φως, στην όψη των ουρανών και του νερού, που λούζει κι ο ίδιος «τα αγγλικά του τοπία με το φωτοστέφανο του ιταλικού φωτός, που υπάρχει στους πίνακες του Κλοντ», τονίζει η ίδια.Η έκθεση, στην οποία φιλοξενούνται περίπου 15 πίνακες του Κλοντ Λορέν και άλλοι 50 του Τέρνερ, καταδεικνύει επίσης πως και πόσο ο μαθητής είναι δυνατόν να ξεπεράσει τον δάσκαλο, προωθώντας ακόμη μακρύτερα την έρευνα του φωτός, των παλμών του αιθέρα και των αντανακλάσεων στο νερό.
Έκθεση “Ουίλιαμ Τέρνερ”
