Κορονοϊός: Επιστήμονες προειδοποιούν για μετάλλαξη του ιού που εξαπλώνεται στην Ευρώπη

Μία μετάλλαξη του κορονοϊού, που εντοπίστηκε αρχικά σε Ισπανούς αγρότες, εξαπλώνεται γρήγορα στην Ευρώπη, από το περασμένο καλοκαίρι, και πλέον ευθύνεται για τις περισσότερες νέες μολύνσεις από Covid-19 σε πολλές χώρες και στο 80% των περιπτώσεων στη Βρετανία.

Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε μία διεθνής ομάδα επιστημόνων, που παρακολουθεί τις γενετικές μεταλλάξεις του ιού, σημειώνοντας πως πρόκειται για “αξιοσημείωτη εξάπλωση του νέου στελέχους”, το οποίο ονομάζεται 20A.EU1, όπως μεταδίδουν οι Financial Times.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, οι άνθρωποι που επέστρεψαν από διακοπές στην Ισπανία έπαιξαν ρόλο “κλειδί’ στην εξάπλωση του ιού στην Ευρώπη, εγείροντας ερωτήματα για το αν το δεύτερο κύμα της πανδημίας που σαρώνει τη γηραιά ήπειρο θα μπορούσε να περιοριστεί, μέσω πιο βελτιωμένων ελέγχων στα αεροδρόμια και σε άλλους μεταφορικούς κόμβους.

Δεδομένου του ότι κάθε παραλλαγή του ιού έχει τη δική της γενετική “υπογραφή”, μπορεί επομένως να ιχνηλατηθεί η προέλευσή της. “Από την εξάπλωση του 20A.EU1 φαίνεται ξεκάθαρα πως τα μέτρα αποτροπής του ιού που εφαρμόζονταν, συχνά, δεν ήταν αποτελεσματικά ώστε να σταματήσουν την περαιτέρω μετάδοση ποικιλομορφιών αυτό το καλοκαίρι” δήλωσε η Emma Hodcroft, εξελικτική γενετίστρια στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας και επικεφαλής της μελέτης.

Οι ερευνητικές ομάδες σε Ελβετία και Ισπανία σπεύδουν τώρα να εξετάσουν τη συμπεριφορά του στελέχους προκειμένου να διαπιστώσουν αν ο μεταλλαγμένος ιός είναι πιο θανατηφόρος ή πιο μολυσματικός από άλλα στελέχη.

Η Hodcroft τόνισε πάντως πως “δεν υπάρχουν αποδείξεις πως η ταχεία εξάπλωση της παραλλαγής οφείλεται σε μετάλλαξη που αυξάνει τη μετάδοση ή επηρεάζει το κλινικό αποτέλεσμα”. Τόνισε όμως επίσης πως ο 20A.EU1 δεν μοιάζει με καμία εκδοχή του Sars-Cov-2 – που έχει συναντήσει μέχρι στιγμής. “Δεν έχω δει άλλο στέλεχος με αυτού του είδους τη δυναμική, όσο καιρό εξετάζω γονιδιωματικές ακολουθίες του κορονοϊού στην Ευρώπη”, πρόσθεσε.

Η νέα μετάλλαξη, που διαφέρει από άλλες σε έξι σημεία του γονιδιώματος που έχουν υποστεί μεταλλάξεις, πρωτοεμφανίστηκε σε αγρότες γης στη βορειοανατολική Ισπανία τον Ιούνιο και εξαπλώθηκε γρήγορα στον τοπικό πληθυσμό, σύμφωνα με τη μελέτη.

Οι ερευνητές συμπεραίνουν πως η “ριψοκίνδυνη συμπεριφορά” των Ισπανών τουριστών -όπως το να αγνοούν τις οδηγίες για τήρηση αποστάσεων- βοήθησε στην εξάπλωση του νέου στελέχους.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το εν λόγω στέλεχος αντιστοιχεί σε περισσότερα από οκτώ στα 10 κρούσματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο 80% των κρουσμάτων στην Ισπανία, στο 60% στην Ιρλανδία και έως 40% στην Ελβετία και τη Γαλλία.