Αγκάθα Κρίστι: Όταν εξαφανίστηκε η “βασίλισσα του εγκλήματος” – Το μυστήριο των… 11 ημερών

Τέλος Οκτωβρίου έρχεται στη μεγάλη οθόνη η νέα κινηματογραφική μεταφορά ενός από τα πιο επιτυχημένα αστυνομικά μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι “Έγκλημα στον Νείλο”. Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό καλείται να ανακαλύψει τον δολοφόνο ενώ απολαμβάνει τις διακοπές του στην Αίγυπτο, πάνω σε ένα πολυτελές ατμόπλοιο. Το μυθιστόρημα αυτό εκδόθηκε στη Βρετανία την 1η Νοεμβρίου του 1937 ενώ η πρώτη του κινηματογραφική μεταφορά στον κινηματογράφο έγινε το 1978 με πρωταγωνιστή τον αξεπέραστο Πίτερ Ουστίνοφ.

Η Αγκάθα Κρίστι, χάρη στους διάσημους πρωταγωνιστές της, τον Βέλγο ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό και την ηλικιωμένη γεροντοκόρη Μις Τζέιν Μαρπλ, κατέχει τον τίτλο της «βασίλισσας του εγκλήματος» ενώ είναι μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς στην εξέλιξη του λογοτεχνικού αυτού ρεύματος. Για την ιστορία αναφέρουμε ότι έγραψε επίσης ρομαντικά μυθιστορήματα με το ψευδώνυμο Μαίρη Γουέστμακοτ και 15 συλλογές διηγημάτων, αλλά είναι γνωστή κυρίως για τα 80 αστυνομικά της μυθιστορήματα. Εκτιμάται ότι τα βιβλία της έχουν πουλήσει 1 δισεκατομμύριο αντίτυπα στα αγγλικά, και άλλο ένα δισεκατομμύριο σε 103 γλώσσες.

Πριν ασχοληθεί με τη συγγραφή βιβλίων, εργάστηκε ως βοηθός φαρμακοποιού στην αεροπορία, την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου. Ίσως και γι’ αυτό σε πολλά μυθιστορήματά της, τα δηλητήρια είχαν και εξέχουσα θέση στην πλοκή.

Κι ενώ είχε κερδίσει τον θαυμασμό και την αναγνωρισιμότητα με τα εξαιρετικά αστυνομικά μυθιστορήματά της, ήταν το μυστήριο γύρω από την προσωπική της ζωή που προσέλκυσε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 1926, η “βασίλισσα του εγκλήματος” εξαφανίστηκε μυστηριωδώς από το σπίτι της στο Μπερκσάιρ. Ήταν η τέλεια ιστορία για τα ταμπλόιντ της εποχής καθώς περιείχε όλα τα στοιχεία που συνέθεταν συνήθως τα δικά της βιβλία: σασπένς και αγωνία ενώ κυρίαρχο ήταν το ερώτημα “ποιος το έκανε”. Η εξαφάνιση της Κρίστι διήρκεσε 11 ημέρες. Σ’ αυτό το διάστημα στήθηκε επιχείρηση εντοπισμού της, όπου 1.000 αστυνομικοί αναζητούσαν τη διάσημη συγγραφέα ενώ το έργο της αστυνομίας συνέδραμαν διάσημοι συνάδελφοι της συγγραφέως, την εποχή εκείνη, όπως ο Άρθουρ Κόναν Μπόιλ, “πατέρας” του Σέρλοκ Χολμς και η Ντόροθι Σάγιερς, δημιουργός του Λόρδου Πίτερ Γουίμσεϊ. Στην επιχείρηση συμμετείχαν 15.000 εθελοντές, με αεροπλάνα και λαγωνικά. Έρευνες έγιναν και σε λίμνες και σε ποτάμια. Ο υπουργός Εσωτερικών Γουίλιαμ Τζόινσον Χικς πίεσε την αστυνομία να για γρήγορη επίλυση του μυστηρίου. Το θέμα έγινε πρωτοσέλιδο στον εθνικό Τύπο με τους περισσότερους τίτλους να μιλούν για μυστηριώδη εξαφάνιση της συγγραφέως. Βασικός ύποπτος για την εξαφάνισή της θεωρήθηκε ο σύζυγός της, ο συνταγματάρχης Άρτσι Κρίστι.Σ ύμφωνα με τον διηγηματογράφο και συγγραφέα Τσιλς Μίλτον, η Κρίστι, στις 3 Δεκεμβρίου το 1926, σηκώθηκε από την πολυθρόνα της, ανέβηκε τις σκάλες στο σπίτι της στο Μπερκσαϊρ, πήγε στο υπνοδωμάτιο της τότε 7χρονης κόρης της, Ρόζαλιντ, της έδωσε ένα φιλί για “καληνύχτα” και μετά κατέβηκε και πάλι κάτω. Πήρε το αυτοκίνητό της Morris Cowley και εξαφανίστηκε μέσα στη νύχτα. Η αστυνομία δεν άργησε να βρει το αυτοκίνητό της. Ήταν εγκαταλελειμμένο σε μια απότομη πλαγιά στο Νιούλαντς Κόρνερ κοντά στο Γκίλφορντ αλλά δεν υπήρχε ίχνος της συγγραφέως ούτε υπήρχε κάποια απόδειξη ότι είχε εμπλακεί σε ατύχημα.

Όπως επισημαίνει ο Μίλτον, όσο οι μέρες περνούσαν και δεν έβρισκαν κάποιο σημάδι από εκείνη, άρχισαν να συσσωρεύονται οι εικασίες για την τύχη της. Ο Τύπος βρήκε πρόσφορο έδαφος να “γεννήσει” άπειρες θεωρίες για το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί στη διάσημη συγγραφέα. Κοντά στο σημείο όπου άφησε το αυτοκίνητό της υπήρχε μία φυσική πηγή γνωστή ως Silent Pool, όπου δύο μικρά παιδιά λεγόταν ότι είχαν πεθάνει. Κάποιοι δημοσιογράφοι έγραψαν ότι η Κρίστι είχε αυτοκτονήσει επιλέγοντας τον πνιγμό. Ωστόσο, οι θεωρίες τους δεν έστεκαν αφού δεν υπήρχε πτώμα και η αυτοκτονία είχε κατά έναν τρόπο αποκλειστεί, καθώς η Κρίστι σημείωνε τρομερή επιτυχία με το έκτο μυθιστόρημά της “Η δολοφονία του Ρότζερ Ακρόιντ”, το οποίο πουλούσε σαν τρελό και η ίδια κέρδιζε ολοένα και μεγαλύτερη διασημότητα.

Άλλοι είπαν ότι ήταν διαφημιστικό κόλπο, ένα έξυπνο κόλπο για να προωθήσει το νέο της βιβλίο. Άλλοι πάλι σκέφτηκαν ένα πιο… μακάβριο σενάριο θεωρώντας ότι η Κρίστι ήταν θύμα δολοφονίας από τον σύζυγό της, πρώην πιλότο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και γυναικά. Ήταν γνωστό άλλωστε ότι είχε ερωμένη. Ο Άρθουρ Κόναν Ντόιλ αναζητώντας απαντήσεις, πήγε σε μέντιουμ με γάντι της Αγκάθα, ενώ η Ντόροθι Σάγιερς βρέθηκε στο σημείο εξαφάνισης της συναδέλφου της διερευνώντας για στοιχεία. Τη δεύτερη εβδομάδα της εξαφάνισης η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου ενώ έγινε πρωτοσέλιδο και στους New York Times.

Έντεκα ολόκληρες ημέρες διήρκεσε το θρίλερ. Η Κρίστι εντοπίστηκε σώα και αβλαβής στις 14 Δεκεμβρίου σε ξενοδοχείο στο Χάρογκεϊτ, αλλά οι συνθήκες εντοπισμού της ήταν τόσο περίεργες που προκάλεσαν ακόμη περισσότερα ερωτήματα απ’ ό,τι η εξαφάνισή της. Η ίδια δεν ήταν σε θέση να παρέχει οποιοδήποτε στοιχείο για το τι είχε συμβεί. Δεν θυμόταν απολύτως κάτι. Η αστυνομία προσπάθησε να ενώσει τα κομμάτια του παζλ ώστε να αντιληφθεί τι είχε συμβεί ακριβώς. Τελικά, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η Αγκάθα Κρίστι έφυγε από το σπίτι και ταξίδεψε μέχρι το Λονδίνο, ενώ χάλασε το αυτοκίνητό της καθ’ οδόν. Επιβιβάστηκε σε τρένο για το Χάρογκεϊτ. Όταν έφθασε στο σπα, έκανε check-in στο ξενοδοχείο Swan ενώ δεν είχε αποσκευές. Αυτό που εγείρει ερωτήματα είναι ότι η Κρίστι ενεγράφη στο πελατολόγιο του ξενοδοχείου υπό το όνομα Τερέζα Νέιλε, χρησιμοποιώντας δηλαδή το επώνυμο της ερωμένης του συζύγου της.

Το Χάρογκεϊτ ήταν η αφρόκρεμα στη δεκαετία του ’20 και η επιτομή του μοντερνισμού. Η Αγκάθα συμμετείχε στις εκδηλώσεις, πηγαίνοντας σε χορούς και πάρτι. Την αναγνώρισε ένας από τους μουσικούς που έπαιζε μπάντζο στην ορχήστρα του ξενοδοχείου, ο Μπομπ Τάπιν και ήταν αυτός που ειδοποίησε την αστυνομία. Ενημέρωσαν τον σύζυγό της συνταγματάρχη Κρίστι που έφθασε να παραλάβει τη γυναίκα του αμέσως. Αλλά εκείνη δεν βιαζόταν να αποχωρήσει. Τον έβαλε να περιμένει στον προθάλαμο του ξενοδοχείου ενώ εκείνη άλλαζε στο δωμάτιό της, φορώντας ένα απογευματινό φόρεμα. Η Αγκάθα Κρίστι ποτέ δεν μίλησε για τις 11 μέρες της εξαφάνισής της και στη διάρκεια των χρόνων υπήρχαν όλο και περισσότερες εικασίες για το τι πραγματικά είχε συμβεί από τις 3-14 Δεκεμβρίου 1926. Ο σύζυγός της είπε ότι έπαθε αμνησία ως συνέπεια του τροχαίου ατυχήματος που είχε, αλλά σύμφωνα με τον βιογράφο της Άντριου Νόρμαν, η συγγραφέας βρέθηκε σε κατάσταση “φούγκας” (φυγή) ή πιο τεχνικά σε μία ψυχογενή έκσταση, μία σπάνια πάθηση κατά την οποία παθαίνει κάποιος ψυχογενή αμνησία, που προκαλείται από τραύμα ή κατάθλιψη. Ο Νόρμαν έγραψε ότι θεωρούσε πως η Κρίστι είχε αυτοκτονική διάθεση. “Ήταν πολύ κακή η κατάσταση του μυαλού τους και γράφει γι’ αυτό αργότερα μέσω της ηρωίδας της Σίλια στο αυτοβιογραφικό της μυθιστόρημα “Unfinished Portrait”. Γρήγορα ανέρρωσε και συνέχισε να συγγράφει. Πλέον όμως δεν ήταν διατεθειμένη να ανεχτεί άλλο τις απιστίες του συζύγου της και έτσι πήρε διαζύγιο το 1928. Το 1930 παντρεύτηκε τον εξέχοντα αρχαιολόγο σερ Μαξ Μαλόουαν και μαζί του ταξίδεψε στη Μέση Ανατολή.

Το μυστήριο των 11 αυτών ημερών θα παραμείνει άλυτο. Γεννήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 1890 και πέθανε στις 12 Ιανουαρίου 1976, σε ηλικία 85 ετών.

Με πληροφορίες από το historyextra.com, οι φωτό από τη wikidata

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ