«Καμπανάκι» στους servicers: Πώς «θωρακίζονται» οι δανειολήπτες απέναντι σε ασύδοτες πρακτικές

«Καμπανάκι» χτύπησε το υπουργείο Οικονομικών στους  servicers. Με επιστολή της, η Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Θεώνη Αλαμπάση «υπενθύμισε» στους διαχειριστές πιστώσεων την υποχρέωσή τους να θέσουν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του μήνα ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών.

Εάν οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (servicers) δεν συμμορφωθούν στα όσα ζητά η ηγεσία του Υπουργείου απειλούνται με χρηματικό πρόστιμο ως 500.000 ευρώ, αλλά και ανάκληση αδείας.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Τα … αυτονόητα επιχειρεί να επιβάλλει το υπουργείο Οικονομικών στους servicers -μετά και την σχετική νομοθετική παρέμβαση- σε μια προσπάθεια να «φρενάρει» τις πρακτικές κάποιων εξ αυτών, οι οποίοι λειτουργούν πέρα από τα όρια της… ασυδοσίας!

Πώς «θωρακίζονται» οι δανειολήπτες έναντι των servicers

Πολύ «κακή» τους συνήθεια το να μην ενημερώνουν καν τον οφειλέτη για το τι ποσό χρωστάει, τι επιτόκιο του έχει επιβληθεί και σε πόσες δόσεις πρέπει να αποπληρώσει την οφειλή! Με άλλα λόγια ζητούν χρήματα χωρίς να ενημερώνουν καν από που προήλθε η οφειλή!

Βάσει του νέου πλαισίου, λοιπόν, οι servicers υποχρεούνται να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη ενημέρωση προς τους οφειλέτες για το σύνολο του χρέους τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες, που μέχρι πρότινος δεν παρείχαν.

Η σχετική νομοθεσία τους υποχρεώνει μάλιστα να θέσουν σε λειτουργία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης έως την 31η Μαρτίου 2024.

Με σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη υποχρέωση, η Γενική Γραμματέας ζήτησε την αποστολή ενημέρωσης για την πρόοδο των εργασιών από το σύνολο των εταιρειών αυτών για τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας στην καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία.

Πάντως, στην εγχώρια αγορά έχει αποδειχτεί πως πολύ σπάνια συνετίζονται οι «κακοί» επαγγελματίες και συνήθως προτιμούν να συνεχίσουν να παρανομούν και να καταβάλλουν πρόστιμα -εάν… πιαστούν- παρά να χάσουν τα όποια κέρδη βγάζουν με αυτές τις μεθόδους.

Ποια στοιχεία θα παρέχει η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επιχειρεί να βάλει σε τάξη την αγορά διαχείρισης-απαίτησης των «κόκκινων δανείων», ξεκινώντας από τους κανόνες στις σχέσεις που θα διέπουν πλέον τους δανειολήπτες και τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων.

Αυτές θα είναι υποχρεωμένες πια να παρέχουν προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις και το επιτόκιο της ρύθμισης. Η ενημέρωση θα γίνεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία οι ενδιαφερόμενοι θα εισέρχονται με χρήση κωδικού, κατ’ αναλογία με το webbanking των τραπεζών και η οποία θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024.

Όπως προβλέπεται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, τα στοιχεία του οποίου θα επικαιροποιούνται κάθε μήνα, οι οφειλέτες θα έχουν άμεση πρόσβαση:

  • Σε πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις και το ισχύον επιτόκιο.
  • Στην περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις σχετικές υποχρεώσεις, οι ποινές για τους παραβάτες περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης ή ακόμη και ανάκληση της άδειας λειτουργίας τους.

Πότε θα πρέπει να τηλεφωνούν στους δανειολήπτες οι servicers

Με τους κανόνες που έχουν τεθεί, επιβάλλεται στις Εταιρείες Διαχείρισης να τηρούν τα όσα ισχύουν για τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλών σε ό,τι αφορά τον τρόπο επικοινωνίας με τους δανειολήπτες.

Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι η τηλεφωνική επικοινωνία στον χώρο εργασίας του οφειλέτη γίνεται μόνον εφόσον ο συγκεκριμένος τηλεφωνικός αριθμός έχει δηλωθεί ως μοναδικός αριθμός επικοινωνίας.

Αντίστοιχα, η τηλεφωνική επικοινωνία από την εταιρεία για την ενημέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσμη απαίτηση επιτρέπεται να πραγματοποιείται μετά την πάροδο 10 ημερών από την ημέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη (από τις 9 π.μ. έως 8 μ.μ.) και μόνο τις εργάσιμες ημέρες.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ