Αναλαμβάνει θέση-κλειδί

Αναλαμβάνει θέση-κλειδί

Βρυξέλλες: Του Θάνου Αθανασίου

Σοβαρό πρόβλημα συντονισμού της περίφημης task force (TFGR) του κ. Χόρστ Ράιχενμπαχ και της κλασικής ομάδας της Κομισιόν στην τρόικα των ελεγκτών έχει διαγνώσει από τα τέλη του περασμένου καλοκαιριού το κολέγιο των επιτρόπων. 

Πηγή με άμεση γνώση των συζητήσεων στο κολέγιο, ενημέρωσε έγκαιρα το Real.gr πως στις Βρυξέλλες επικρατούσε έντονη δυσφορία, τόσο στο πολιτικό επίπεδο, όσο και στο επίπεδο των υπηρεσιακών παραγόντων για το “τι κάνουν όλοι αυτοί στην Αθήνα”, αναφερόμενοι στις διάφορες ομάδες των κοινοτικών και εταίρων που έχουν αναλάβει τον έλεγχο, την οργάνωση και το μέλλον στην πράξη της υπόθεσης της ελληνικής εξυγίανσης. 

Το ακανθώδες αυτό πρόβλημα καλείται να λύσει, από τις 16 Μαΐου, το κορυφαίο στέλεχος της επιτροπής και πρώην ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μαργαρίτης Σχοινάς. Ο έμπειρος τεχνοκράτης, με καλή κοινοτική πείρα, Βορειοελλαδίτης ευρωυπάλληλος, με την πολιτική εντολή του κολεγίου, θα πρέπει να βάλει σε μια σειρά το ποιος κάνει τι στην Αθήνα, με ποιον μιλάει, σε ποιον αποδίδει λογαριασμό και σε τελική ανάλυση ποιες είναι οι προτεραιότητες. 

Ο κ. Σχοινάς, για τη θέση του οποίου κονταροχτυπήθηκαν πολλοί, θεωρείται άτομο της εμπιστοσύνης του προέδρου Μπαρόζο -κάποιες πηγές τoν παρουσίασαν ως άνθρωπο της εμπιστοσύνης του επιτρόπου Ρεν, κάτι που διαψεύδεται από πηγή του περιβάλλοντος του επιτρόπου- και έχει ένα πολύ βαρύ βιογραφικό για τη θέση. “Δεν θα έστελνε το κολέγιο διευθυντή για να κάνει τον γραμματέα συντονισμού, ο ρόλος του κ. Σχοινά θα είναι ρόλος που άπτεται και του πολιτικού σχεδιασμού”, αναφέρει στο Real.gr πηγή του κολεγίου. 

Στο βιογραφικό του περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

-θητεία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από το 2007 ως το 2010, ως μέλος στην αντιπροσωπεία της Μικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ΕΕ-Τουρκίας, στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (θέση που κατείχε πριν από αυτόν ο σημερινός πρωθυπουργός), και ως αναπληρωτής στην Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων (τη γνωστή ΕCON)

-από το 2004 ως το 2007 υπήρξε προϊστάμενος του Γραφείου του επιτρόπου Μάρκου Κυπριανού

-και νωρίτερα (επιτροπή Πρόντι) αναπληρωτής προϊστάμενος του Γραφείου της Iσπανίδας επιτρόπου Λογιόλα ντε Παλάθιο

-διευθυντής ενημέρωσης στα γραφεία της Κομισιόν στην Αθήνα

-δουλεύει στην Κομισιόν από το 1990

-έχει πτυχίο της Νομικής του ΑΠΘ 

-Master στο London School of Economics και

-δίπλωμα Ανώτερων Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Κολέγιο της Ευρώπης στη Brugge. 

Μια από τις βασικές ενστάσεις κατά τη διαδικασία επιλογής του ήταν πως οι βασικές του σπουδές δεν είναι στα οικονομικά, κάτι στο οποίο επέμεναν τα στελέχη της γενικής διεύθυνσης οικονομικών της Κομισιόν. Στην πράξη το πόστο που καταλαμβάνει ο κ. Σχοινάς είναι πόστο προϊσταμένου της DGECFIN στην Ελλάδα και από αυτό το πόστο “θα διατηρεί τακτικές επαφές με τις ελληνικές Αρχές και τους αρμόδιους φορείς, σε συνεργασία με την αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα”, όπως αναφέρει και η επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε η Κομισιόν. 

Μέχρι να φτάσουμε στην ανακοίνωση είχε προηγηθεί έντονη γκρίνια προερχόμενη τόσο από κύκλους της αντιπροσωπείας στην Αθήνα, όσο και από κύκλους συναρμόδιων γενικών διευθύνσεων στις Βρυξέλλες. Το πρόβλημα συντονισμού, όμως, ήταν τόσο πρόδηλο κατά τη συγγραφή των δύο παράλληλων εκθέσεων της τρόικας και της TFGR που έπρεπε κάτι να γίνει σύντομα. Άλλωστε ελέγχους στην Ελλάδα κάνουν οι αρμόδιες γενικές διευθύνσεις εδώ και δέκα χρόνια.

H Τρόικα, όμως, και σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό η TFGR χρειάστηκε να ανακαλύψουν τον τροχό από την αρχή, όπως περιγράφει πολύ έμπειρο στέλεχος, σε ζητήματα κλειδιά που άπτονται αφενός των δημοσιονομικών στόχων, αφετέρου της αναδιοργάνωσης του δημοσίου. 

Για παράδειγμα, σε σχέση με τα τελωνεία και τις εφορίες, τη φοροδιαφυγή και τη δασμοαποφυγή έχουν γραφτεί χιλιάδες σελίδες που την κρίσιμη ώρα έμειναν στα συρτάρια. Το πρόβλημα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο αν αναλογιστεί κανείς ότι η TFGR δίνει το έργο της “υπεργολαβία” σε ιδιωτικές εταιρίες, μεταξύ άλλων, ή σε ομάδες από τα κράτη μέλη. “Το ερώτημα που τίθεται από την επικαιρότητα είναι αν και κατά πόσο ο στόχος για μείωση του δημοσίου, συνάδει με τα ευρήματα των Γάλλων ειδικών και αν και κατά πόσο η τρόικα, ή ο κ. Μορς πιέζει κατά τις επαφές του για την εφαρμογή των ευρημάτων της TGFR ή οι ελληνικές αρχές έχουν να δώσουν απαντήσεις σε δύο ή και περισσότερων ειδών προδιαγραφές”, εξηγεί στέλεχος της Επιτροπής. 

Το μεγάλο ερώτημα παραμένει: θα δοθεί λύση σε όλα αυτά από μόνο ένα πρόσωπο; Η απάντηση θα δοθεί στην πράξη, εξηγούν κύκλοι της επιτροπής. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί η σαφώς ποιοτικότερη γνώση και τεχνογνωσία της DGECFIN και των συναρμόδιων γενικών διευθύνσεων.

Στις Βρυξέλλες οι θεσμικοί συνεχίζουν και έχουν σοβαρές επιφυλάξεις για το έργο και την αποτελεσματικότητα της TFGR που δεν αποτελεί και την καλύτερη εφαρμογή της κοινοτικής μεθόδου στην επίλυση προβλημάτων, λένε. Μας επισημαίνουν, επίσης, ότι στις Βρυξέλλες, οι καλύτεροι οικονομολόγοι της ΕΕ -όπως ο γενικός διευθυντής κ. Μ. Μπούτι της DGECFIN, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους καλύτερους των ΗΠΑ- έχουν συνταγογραφήσει από νωρίς τι έπρεπε να γίνει στην Ελλάδα, η συνταγή, όμως, αλλοιώθηκε για πολιτικούς λόγους στην πορεία της διαπραγμάτευσης την τελευταία τριετία. Συνεπώς, αντιλέγουν κύκλοι των Βρυξελλών το πρόβλημα στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια δεν μπορεί να υποβαθμίζεται ως “πρόβλημα συντονισμού”.

 

Πηγή: real.gr 

 

 

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ