Μύθος ή πραγματικότητα; 10 χαμένες πόλεις που δεν βρέθηκαν ποτέ – Από την Ατλαντίδα στο… Κάμελοτ

Από την παιδική μας ηλικία, ακούσαμε μύθους και ιστορίες. Όμως πίσω από κάθε μυθολογική ιστορία κρύβεται μία μικρή δόση αλήθειας. Πολλές μυθολογικές χαμένες πόλεις υπάρχουν σε θρύλους, σε μύθους, αλλά κανείς δεν τις βρήκε ποτέ.  Όπως η χρυσή πόλη Ελ Ντοράντο ή η χαμένη Ατλαντίδα.

Υπάρχουν όμως και πολλές λιγότερο γνωστές ιστορίες χαμένων πολιτισμών κατά τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας από όλο τον κόσμο. Αυτές οι αρχαίες χαμένες πόλεις μπορεί να υπάρχουν ή να μην υπάρχουν, αλλά η αναζήτηση για αυτές τις πόλεις δεν θα σταματήσει ποτέ.

Σε όλη την ιστορία, εξερευνητές και αρχαιολόγοι έχουν περάσει όλη τους την ζωή ψάχνοντας για χαμένα μέρη, θρυλικές πόλεις και κρυμμένους θησαυρούς. Ενώ μερικές από αυτές τις αποστολές είχαν επιτυχία, άλλες δεν είχαν την ίδια τύχη. Και όταν πρόκειται για θρυλικές πόλεις, υπάρχει μια λεπτή γραμμή που χωρίζει τον θρύλο από την πραγματικότητα.

Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές χαμένες πόλεις που δεν έχουν βρεθεί ακόμη.

Οι 10 χαμένες πόλεις που δεν βρέθηκαν ποτέ:

  • Η Χαμένη Ατλαντίδα
  • Το Κάμελοτ
  • Η χαμένη πόλη του Z
  • Η θρυλική πατρίδα των Αζτέκων
  • Το Βασίλειο της Lyoness
  • Ελ Ντοράντο
  • Το Καλαχάρι
  • Οι χαμένες πόλεις της ερήμου του Ντουμπάι
  • Quivira
  • Thule

Η Χαμένη Ατλαντίδα

Το θρυλικό νησί της Ατλαντίδας, το οποίο αναφέρθηκε για πρώτη φορά γραπτώς από τον Έλληνα φιλόσοφο Πλάτωνα το 360 π.Χ., απασχόλησε τη φαντασία των εξερευνητών και των ιστορικών για περισσότερες από δύο χιλιετίες.

Η Ατλαντίδα λέγεται ότι ήταν τεράστια και ότι φιλοξενούσε ένα ισχυρό βασίλειο με προηγμένη τεχνολογία και ένα απαράμιλλο ναυτικό. Κάποια στιγμή γύρω στο 9.600 π.Χ., ολόκληρη η περιοχή καταστράφηκε από αυτό που ο Πλάτων περιέγραψε ως «μια τρομερή νύχτα φωτιάς και σεισμών» και βυθίστηκε στην θάλασσα.

Αν και έχουν γίνει αμέτρητες αποστολές για να βρεθεί η Χαμένη Ατλαντίδα και να διαψευστεί ότι η ύπαρξή της είναι μόνο μύθος, όλες έχουν αποτύχει. Η πιο πρόσφατη, και ίσως η πιο ελπιδοφόρα, είχε επικεφαλής τον Καναδοϊσραηλινό δημοσιογράφο και ερευνητή αρχαιολόγο Simcha Jacobovici, ο οποίος έχει γυρίσει αρκετές ταινίες για την Ιερουσαλήμ.

Σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Τζέιμς Κάμερον, τον μοναδικό άνθρωπο που ολοκλήρωσε μια σόλο κατάδυση στην Τάφρο των Μαριανών, ο Jacobovici και η ομάδα του χρησιμοποίησαν στοιχεία από τα γραπτά του Πλάτωνα και προηγμένη τεχνολογία για να σαρώσουν τον πυθμένα της θάλασσας για σημάδια ερειπίων. Το πιο συναρπαστικό εύρημα ήταν αυτό των έξι πέτρινων αγκυρών της χάλκινης εποχής που ανακαλύφθηκαν στα Στενά του Γιβραλτάρ στα ανοικτά των ισπανικών ακτών.

Το Κάμελοτ

Το Κάμελοτ είναι ένα κάστρο και μια αυλή που συνδέονται με τον θρυλικό βασιλιά Αρθούρο. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα γαλλικά ρομάντζα του 12ου αιώνα και, μετά το «Lancelot-Grail Cycle», περιγράφηκε τελικά ως η φανταστική πρωτεύουσα του βασιλείου του Αρθούρου και σύμβολο του κόσμου του Αρθούρου.

Οι ιστορίες το εντοπίζουν κάπου στη Μεγάλη Βρετανία και μερικές φορές το συσχετίζουν με πραγματικές πόλεις, αν και δεν αποκαλύπτεται η ακριβής του θέση. Οι περισσότεροι μελετητές θεωρούν ότι είναι εντελώς φανταστική, καθώς η απροσδιόριστη γεωγραφία της ήταν ιδανική για τους συγγραφείς ιπποτικών ρομαντικών βιβλίων. Παρ’ όλα αυτά, οι διαφωνίες σχετικά με την τοποθεσία του “πραγματικού Κάμελοτ” εμφανίστηκαν τον 15ο αιώνα και συνεχίζουν να μαίνονται ακόμη και σήμερα σε δημοφιλή έργα και για τουριστικούς σκοπούς.

Η χαμένη πόλη του Z

Από τότε που οι Ευρωπαίοι έφτασαν για πρώτη φορά στον Νέο Κόσμο, υπήρχαν ιστορίες για μια θρυλική πόλη χρυσού στη ζούγκλα, που μερικές φορές αναφέρεται ως Ελ Ντοράντο. Ο Ισπανός κονκισταδόρ Φρανσίσκο ντε Ορελάνα ήταν ο πρώτος που επιχείρησε κατά μήκος του Ρίο Νέγκρο προς αναζήτηση αυτής της μυθικής πόλης. Το 1925, σε ηλικία 58 ετών, ο εξερευνητής Percy Fawcett κατευθύνθηκε στη ζούγκλα της Βραζιλίας για να βρει μια μυστηριώδη χαμένη πόλη που ονόμασε “Ζ”. Αυτός και η ομάδα του θα εξαφανίζονταν χωρίς ίχνη και η ιστορία θα αποδεικνυόταν μια από τις μεγαλύτερες ειδήσεις της εποχής του. Παρά τις αμέτρητες αποστολές διάσωσης, ο Fawcett δεν βρέθηκε ποτέ.

Το 1906, η Βασιλική Γεωγραφική Εταιρεία, ένας βρετανικός οργανισμός που χρηματοδοτεί επιστημονικές αποστολές, κάλεσε τον Fawcett να ερευνήσει μέρος των συνόρων μεταξύ Βραζιλίας και Βολιβίας. Πέρασε 18 μήνες στην περιοχή Mato Grosso και κατά τη διάρκεια των διαφόρων αποστολών του ο Fawcett απέκτησε εμμονή με την ιδέα των χαμένων πολιτισμών στην περιοχή αυτή. Το 1920, ο Fawcett  έπεσε πάνω σε ένα έγγραφο στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Ρίο ντε Τζανέιρο που ονομαζόταν Χειρόγραφο 512. Ήταν γραμμένο από έναν Πορτογάλο εξερευνητή το 1753, ο οποίος ισχυριζόταν ότι είχε βρει μια τειχισμένη πόλη βαθιά στην περιοχή Mato Grosso του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, που θύμιζε την αρχαία Ελλάδα. Το χειρόγραφο περιέγραφε μια χαμένη, γεμάτη ασήμι πόλη με πολυώροφα κτίρια, πανύψηλες πέτρινες καμάρες, φαρδείς δρόμους που οδηγούσαν προς μια λίμνη στην οποία ο εξερευνητής είχε δει δύο λευκούς Ινδιάνους σε ένα κανό. Ο Fawcett ονόμασε αυτή τη χαμένη πόλη Ζ.

Το 1921, ο Fawcett ξεκίνησε την πρώτη από τις πολλές αποστολές του για να βρει τη Χαμένη Πόλη του Ζ, αλλά η ομάδα του συχνά παρεμποδίστηκε από τις κακουχίες της ζούγκλας, τα επικίνδυνα ζώα και τις ανεξέλεγκτες ασθένειες. Η τελική αναζήτηση του Fawcett για τη Ζ κορυφώθηκε με την πλήρη εξαφάνισή του. Τον Απρίλιο του 1925, επιχείρησε για τελευταία φορά να βρει τη πόλη, αυτή τη φορά καλύτερα εξοπλισμένος και καλύτερα χρηματοδοτούμενος από εφημερίδες και εταιρείες, όπως η Βασιλική Γεωγραφική Εταιρεία και οι Ροκφέλερ. Στο τελευταίο του γράμμα στην πατρίδα του, που στάλθηκε πίσω μέσω ενός μέλους της ομάδας, ο Fawcett έστειλε ένα μήνυμα στη σύζυγό του Νίνα και διακήρυξε: «Ελπίζουμε να περάσουμε αυτή την περιοχή σε λίγες μέρες….. Δεν χρειάζεται να φοβάσαι καμία αποτυχία». Ήταν η τελευταία φορά που κάποιος θα άκουγε νέα τους.

Η χαμένη πόλη του Z
πηγή: tbsnews

Η θρυλική πατρίδα των Αζτέκων

Οι Αζτέκοι του Μεξικού δημιούργησαν μια από τις ισχυρότερες αυτοκρατορίες της αρχαίας Αμερικής. Ενώ πολλά είναι γνωστά για την αυτοκρατορία τους που βρισκόταν εκεί όπου βρίσκεται η σημερινή Πόλη του Μεξικού, λιγότερα είναι γνωστά για την αρχή του πολιτισμού των Αζτέκων. Πολλοί θεωρούν ότι το νησί Αζτλάν που λείπει είναι η αρχαία πατρίδα όπου οι Αζτέκοι άρχισαν να διαμορφώνονται ως πολιτισμός πριν από τη μετανάστευσή τους στην Κοιλάδα του Μεξικού. Κάποιοι πιστεύουν ότι πρόκειται για μια μυθική γη, παρόμοια με την Ατλαντίδα ή το Κάμελοτ, η οποία θα συνεχίσει να ζει μέσα από τον θρύλο, αλλά δεν θα βρεθεί ποτέ σε φυσική ύπαρξη. Άλλοι πιστεύουν ότι πρόκειται για μια πραγματική, φυσική τοποθεσία που κάποια μέρα θα εντοπιστεί. Οι έρευνες για τη γη του Αζτλάν έχουν επεκταθεί από το δυτικό Μεξικό μέχρι τις ερήμους της Γιούτα, με την ελπίδα να βρεθεί το θρυλικό νησί. Ωστόσο, αυτές οι έρευνες ήταν άκαρπες, καθώς η τοποθεσία – και η ύπαρξη – του Αζτλάν παραμένουν ένα μυστήριο.

Ο σχηματισμός του πολιτισμού στο Aztlan προέρχεται από τον θρύλο. Σύμφωνα με τον θρύλο των Ναχουάτλ, υπήρχαν επτά φυλές που ζούσαν κάποτε στο Chicomoztoc – “ο τόπος των επτά σπηλαίων”. Αυτές οι φυλές αντιπροσώπευαν τις επτά ομάδες Nahua: Acolhua, Chalca, Mexica, Tepaneca, Tlahuica, Tlaxcalan και Xochimilca (διαφορετικές πηγές παρέχουν παραλλαγές στα ονόματα των επτά ομάδων). Οι επτά ομάδες, που ανήκαν σε παρόμοιες γλωσσικές ομάδες, εγκατέλειψαν τις αντίστοιχες σπηλιές τους και εγκαταστάθηκαν ως μία ομάδα κοντά στο Αζτλάν.

Η λέξη Aztlan σημαίνει “η γη στο βορρά, η γη από όπου εμείς, οι Αζτέκοι, ήρθαμε”. Λέγεται ότι τελικά, οι άνθρωποι που κατοικούσαν στο Αζτλάν έγιναν γνωστοί ως Αζτέκοι, οι οποίοι στη συνέχεια μετανάστευσαν στην Κοιλάδα του Μεξικού. Η μετανάστευση των Αζτέκων από το Αζτλάν στο Τενοχιτλάν είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των Αζτέκων. Ξεκίνησε στις 24 Μαΐου 1064, που ήταν το πρώτο ηλιακό έτος των Αζτέκων.

Μέχρι σήμερα δεν έχει επιβεβαιωθεί η πραγματική ύπαρξη ενός νησιού γνωστού ως Αζτλάν. Πολλοί έχουν αναζητήσει τη γη, με την ελπίδα να κατανοήσουν καλύτερα από πού προήλθαν οι Αζτέκοι και ίσως να κατανοήσουν καλύτερα την αρχαία ιστορία του Μεξικού. Ωστόσο, όπως και άλλες χαμένες πόλεις, δεν είναι σαφές αν το Αζτλάν θα βρεθεί ποτέ.

Η θρυλική πατρίδα των Αζτέκων
πηγή: tbsnews

Το Βασίλειο της Lyoness

Στο θρύλο του Αρθούρου, η Lyoness είναι η πατρίδα του Τριστάνου, από τη θρυλική ιστορία του Τριστάνου και της Ιζόλδης. Η μυθική χώρα της Lyoness αναφέρεται σήμερα ως η «χαμένη χώρα της Lyoness», καθώς λέγεται ότι τελικά βυθίστηκε στη θάλασσα. Ωστόσο, η θρυλική ιστορία του Τριστάνου και της Ιζόλδης δείχνει ότι η Lyoness είναι γνωστή για κάτι περισσότερο από τη βύθιση στον ωκεανό και ότι είχε μια θρυλική παρουσία όσο παρέμενε πάνω από τη γη. Ενώ η Lyoness αναφέρεται κυρίως σε ιστορίες θρύλων και μύθων, υπάρχει η πεποίθηση ότι αντιπροσωπεύει μια πολύ πραγματική πόλη που βυθίστηκε στη θάλασσα πριν από πολλά χρόνια. Με μια τέτοια θρυλική τοποθεσία, μπορεί να είναι δύσκολο να εξακριβωθεί πού τελειώνει ο θρύλος και πού αρχίζει η πραγματικότητα.

Σύμφωνα με τον θρύλο, το βασίλειο της Lyoness ήταν μια μάζα γης στα βρετανικά νησιά Scilly που καταβυθίστηκε από τον ωκεανό κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Ορισμένοι μάλιστα εικάζουν ότι η λιτανεία των 140 νησιών που υπάρχουν εκεί σήμερα είναι απλώς οι κορυφές ενός χαμένου πνιγμένου κόσμου.

Η παλαιότερη γραπτή αναφορά για ένα χαμένο βασίλειο στα ανοικτά των ακτών της Κορνουάλης περιγράφεται στο “Itinerary” του William of Worcester από τον 14ο αιώνα. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ένα άγνωστο κομμάτι γης που εκτείνεται έξι μίλια από τη θάλασσα υπήρχε πριν από τον κατακλυσμό. «Δάση και χωράφια και 140 ενοριακές εκκλησίες, όλες τώρα βυθισμένες, μεταξύ του Όρους και των Νήσων Scilly», έγραψε.

Αν και η Lyoness αναφέρεται σε διάφορα κείμενα, είναι πιο γνωστή για τη θέση της στον θρύλο του Αρθούρου ως πατρίδα του ήρωα Τριστάνου. Στην πραγματικότητα, η καταστροφή φέρεται να συνέβη τον έκτο αιώνα, την εποχή του θρυλικού βασιλιά Αρθούρου και των ιπποτών της Στρογγυλής Τραπέζης.

Αν και δεν έχει ανακαλυφθεί ποτέ μεγάλος υποβρύχιος πολιτισμός, οι γεωλόγοι λένε ότι η περιοχή έχει υποστεί μεγάλη βύθιση τα τελευταία 3.000 χρόνια. Είναι πιθανό ότι οι ιστορίες χαμένων πολιτισμών που υπέστησαν το βάρος αυτών των αλλαγών μπορεί να ενέπνευσαν τους θρύλους της Lyoness που κυριεύουν σήμερα τη φαντασία.

Ελ Ντοράντο

Για εκατοντάδες χρόνια, κυνηγοί θησαυρών και ιστορικοί αναζητούσαν το Ελ Ντοράντο, τη χαμένη πόλη του χρυσού. Η ιδέα μιας πόλης γεμάτης με χρυσό και άλλα πλούτη έχει μια φυσική γοητεία, προσελκύοντας την προσοχή ατόμων από όλο τον κόσμο με την ελπίδα να ανακαλύψουν τον απόλυτο θησαυρό και ένα αρχαίο θαύμα. Παρά τις πολυάριθμες αποστολές σε όλη τη Λατινική Αμερική, η πόλη του χρυσού παραμένει ένας θρύλος, χωρίς φυσικά στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ύπαρξή της.

Η προέλευση του Ελ Ντοράντο προέρχεται από θρυλικές ιστορίες της φυλής Muisca. Έπειτα από δύο μεταναστεύσεις – μία το 1270 π.Χ. και μία μεταξύ 800 και 500 π.Χ., η φυλή Muisca κατέλαβε τις περιοχές Cundinamarca και Boyacá της Κολομβίας. Σύμφωνα με τον θρύλο, όπως γράφεται στο βιβλίο του Juan Rodriguez Freyle “El Carnero”, οι Muisca εφάρμοζαν μια τελετουργία για κάθε νεοδιορισμένο βασιλιά που περιελάμβανε χρυσόσκονη και άλλους πολύτιμους θησαυρούς.

Όταν διοριζόταν ένας νέος ηγέτης, γίνονταν πολλές τελετουργίες πριν αναλάβει το ρόλο του ως βασιλιάς. Κατά τη διάρκεια μιας από αυτές τις τελετές, ο νέος βασιλιάς μεταφερόταν στη λίμνη Γκουαταβίτα, όπου γδυνόταν γυμνός και καλυπτόταν με χρυσόσκονη. Θα τοποθετούνταν πάνω σε μια εξαιρετικά διακοσμημένη σχεδία, μαζί με τους συνοδούς του και σωρούς χρυσού και πολύτιμων λίθων. Η σχεδία θα στέλνονταν στο κέντρο της λίμνης, όπου ο βασιλιάς θα ξέπλενε τη χρυσόσκονη από το σώμα του, ενώ οι συνοδοί του θα έριχναν τα κομμάτια χρυσού και τις πολύτιμες πέτρες στη λίμνη. Αυτή η τελετουργία προοριζόταν ως θυσία στον θεό των Muisca. Για τους Muisca, το “Ελ Ντοράντο” δεν ήταν μια πόλη, αλλά ο βασιλιάς που βρισκόταν στο κέντρο αυτής της τελετουργίας, ο οποίος ονομαζόταν επίσης “ο Χρυσοποίκιλτος”. Ενώ το Ελ Ντοράντο προορίζεται να αναφέρεται στον Χρυσοποίκιλτο, το όνομα έχει γίνει πλέον συνώνυμο της χαμένης πόλης του χρυσού και οποιουδήποτε άλλου τόπου όπου μπορεί κανείς να αποκτήσει γρήγορα πλούτο.

Το 1545, οι κατακτητές Lázaro Fonte και Hernán Perez de Quesada επιχείρησαν να αποξηράνουν τη λίμνη Guatavita. Καθώς το έκαναν αυτό, βρήκαν χρυσό κατά μήκος των ακτών της, τροφοδοτώντας την υποψία τους ότι η λίμνη περιείχε έναν θησαυρό πλούτου. Εργάστηκαν για τρεις μήνες, με τους εργάτες να σχηματίζουν μια αλυσίδα κουβάδων, αλλά δεν κατάφεραν να αποστραγγίσουν τη λίμνη επαρκώς ώστε να φτάσουν σε τυχόν θησαυρούς βαθιά μέσα στη λίμνη.

Το 1580, μια άλλη προσπάθεια αποξήρανσης της λίμνης έγινε από τον επιχειρηματία Antonio de Sepúlveda. Για άλλη μια φορά, βρέθηκαν διάφορα κομμάτια χρυσού κατά μήκος των ακτών, αλλά ο θησαυρός στα βάθη της λίμνης παρέμεινε κρυμμένος. Πραγματοποιήθηκαν και άλλες έρευνες στη λίμνη Guatavita, με εκτιμήσεις ότι η λίμνη θα μπορούσε να περιέχει χρυσό αξίας έως και 300 εκατομμυρίων δολαρίων, χωρίς να υπάρξει τύχη στην ανεύρεση των θησαυρών. Όλες οι έρευνες σταμάτησαν όταν η κολομβιανή κυβέρνηση κήρυξε τη λίμνη προστατευόμενη περιοχή το 1965.

Παρ’ όλα αυτά, η αναζήτηση του Ελ Ντοράντο συνεχίζεται, ακόμη και χωρίς τη δυνατότητα έρευνας στη λίμνη Guatavita. Οι θρύλοι της φυλής Muisca, του Χρυσοφόρου και της τελετουργικής θυσίας των θησαυρών τους μετατράπηκαν με την πάροδο του χρόνου στη σημερινή ιστορία του Ελ Ντοράντο, της χαμένης πόλης του χρυσού.

Το Καλαχάρι

Το 1885, ένας Καναδός διασκεδαστής και τυχοδιώκτης ονόματι Guillermo Farini (γνωστός και ως The Great Farini) έγινε ένας από τους πρώτους δυτικούς που διέσχισε την ανεξερεύνητη και ύπουλη έρημο Καλαχάρι στη νότια Αφρική. Μετά την επιστροφή του, έδειξε φωτογραφίες και έγραψε μια εργασία σχετικά με ερείπια που ανακάλυψε και τα οποία φαινόταν να υποδηλώνουν τα απομεινάρια ενός χαμένου πολιτισμού θαμμένου στην άμμο.

«Κατασκηνώσαμε κοντά στους πρόποδές του, δίπλα σε σπασμένη γραμμή πέτρας που έμοιαζε με το Κινέζικο Τείχος έπειτα από σεισμό και που, κατά την εξέταση, αποδείχθηκε ότι ήταν τα ερείπια μιας αρκετά εκτεταμένης δομής, σε ορισμένα σημεία θαμμένη κάτω από την άμμο, αλλά σε άλλα πλήρως εκτεθειμένη στη θέα. Εντοπίσαμε τα απομεινάρια για σχεδόν ένα μίλι, ως επί το πλείστον ένας σωρός από τεράστιες πέτρες, αλλά όλες με επίπεδες πλευρές, και εδώ και εκεί με το τσιμέντο τέλειο και ευδιάκριτο ανάμεσα στα στρώματα», έγραψε.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, δεκάδες αποστολές ξεκίνησαν για να βρουν τη “Χαμένη Πόλη του Καλαχάρι” του Farini. Όχι λιγότερες από 12 αναλήφθηκαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες του νοτιοαφρικανού επιχειρηματία Έλον Μασκ, του ίδιου ανθρώπου που σκοπεύει μια μέρα να βοηθήσει τους ανθρώπους να εξερευνήσουν τον Άρη.

Τον Ιανουάριο του 2016, η σειρά «Expedition Unknown» κατέγραψε την αναζήτηση της χαμένης πόλης από τον Αμερικανό παρουσιαστή Josh Gates. Χρησιμοποιώντας εναέριες σαρώσεις και ραντάρ, καθώς και τις περιγραφές του Farini για την τοποθεσία, ανακάλυψαν τεχνητά ερείπια κοντά σε μια όαση που βρίσκεται ακριβώς μέσα στο Καλαχάρι. Αν και δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί, αυτή η τοποθεσία μπορεί πράγματι να είναι η χαμένη πόλη που αναφέρεται στα ταξίδια του Farini.

Καλαχάρι
πηγή: tbsnews

Οι χαμένες πόλεις της ερήμου του Ντουμπάι

Το Ντουμπάι καλλιεργεί μια υπερσύγχρονη εικόνα εκθαμβωτικής αρχιτεκτονικής και αβίαστου πλούτου. Ωστόσο, οι έρημοί του κρύβουν ξεχασμένες πόλεις και μια κρυφή ιστορία που αποκαλύπτουν πώς οι πρώτοι κάτοικοί του προσαρμόστηκαν και ξεπέρασαν τις δραματικές κλιματικές αλλαγές του παρελθόντος.

Μια από τις πιο διάσημες χαμένες πόλεις της Αραβίας – επειδή οι ιστορικοί γνώριζαν ότι υπήρχε από γραπτές αναφορές αλλά απλώς δεν μπόρεσαν να τη βρουν – είναι η μεσαιωνική πόλη Τζουλφάρ.

Πατρίδα του θρυλικού Άραβα θαλασσοπόρου Ahmed ibn Majid, καθώς και του φανταστικού Sindbad the Sailor (Σεβάχ ο Θαλασσινός), η Τζουλφάρ άκμασε για χίλια χρόνια πριν καταρρεύσει και εξαφανιστεί από την ανθρώπινη μνήμη για σχεδόν δύο αιώνες. Σε αντίθεση με άλλες πόλεις της ερήμου, το Τζουλφάρ ήταν ένα ακμάζον λιμάνι, στην πραγματικότητα το κέντρο του αραβικού εμπορίου του νότιου Κόλπου κατά τον Μεσαίωνα.

Ο 10ος έως ο 14ος αιώνας ήταν μια χρυσή εποχή για την Τζουλφάρ και για το αραβικό εμπόριο και τη ναυτιλία μεγάλων αποστάσεων, με τους Άραβες θαλασσοπόρους να ταξιδεύουν τακτικά στον μισό κόσμο. Οι Άραβες είχαν πλεύσει στα ευρωπαϊκά ύδατα πολύ πριν οι Ευρωπαίοι καταφέρουν να διασχίσουν τον Ινδικό Ωκεανό και να φτάσουν στον Περσικό Κόλπο, για παράδειγμα. Ως η κύρια βάση για αυτά τα ταξίδια και το εμπόριο, η Τζουλφάρ ήταν η μεγαλύτερη και σημαντικότερη πόλη του νότιου Κόλπου για πάνω από χίλια χρόνια. Οι Άραβες έμποροι έκαναν τακτικά το θαλάσσιο ταξίδι-μαμούθ διάρκειας δεκαοκτώ μηνών μέχρι την Κίνα και εμπορεύονταν σχεδόν τα πάντα που μπορεί να φανταστεί κανείς.

Ωστόσο, ένα τόσο πολύτιμο εμπορικό κέντρο προσέλκυε τη συνεχή προσοχή των αντίπαλων δυνάμεων. Οι Πορτογάλοι ανέλαβαν τον έλεγχο τον 16ο αιώνα, οπότε η Τζουλφάρ ήταν μια σημαντική πόλη με περίπου 70.000 κατοίκους. Έναν αιώνα αργότερα οι Πέρσες την κατέλαβαν, για να την χάσουν το 1750 από τη φυλή Qawasim από τη Sharjah, η οποία εγκαταστάθηκε δίπλα της στο Ras al-Khaimah, το οποίο συνεχίζει να κυβερνά μέχρι σήμερα, αφήνοντας το παλιό Julfar να παρακμάσει σταδιακά μέχρι που τα ερείπιά του ξεχάστηκαν ανάμεσα στους παράκτιους αμμόλοφους. Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της Τζουλφάρ κατά πάσα πιθανότητα παραμένει ακόμα κρυμμένο κάτω από τους εκτεταμένους αμμόλοφους βόρεια της Ras al-Khaimah”.

Quivira

Ήδη από το 1530 οι ισπανικές αρχές στο Μεξικό άκουσαν αναφορές για τις “Επτά Πόλεις της Cibola”, οι οποίες φημολογούνταν ότι ήταν εξαιρετικά πλούσιες, αλλά μόλις δέκα χρόνια αργότερα έγινε συστηματική προσπάθεια να τις βρουν και να εκμεταλλευτούν τον πλούτο τους. Η αποστολή του Κορονάδο ξεκίνησε από τη Νέα Ισπανία για τον σκοπό αυτό το 1540, και ενώ βρισκόταν σε χειμερινό κατάλυμα κοντά στη σημερινή πόλη Αλμπουκέρκι του Νέου Μεξικού, ο Κορονάδο έμαθε από έναν ινδιάνο σκλάβο για μια επαρχία που έσφυζε από πλούτο κάπου στο εσωτερικό. Η επαρχία αυτή έγινε στη συνέχεια γνωστή ως Quivira.

Υπάρχει κάποιο ερώτημα σχετικά με το αν το όνομα “Quivira” είναι ινδιάνικης προέλευσης. Ένας ιστορικός προτείνει ότι το αρχικό όνομα μπορεί να ήταν “Quebira”, από την αραβική λέξη “quebir” – που σημαίνει μεγάλος – και ότι πιθανότατα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τους επιζώντες της αποστολής του Ναρβάεζ που βρήκαν το δρόμο τους προς το Μεξικό την άνοιξη του 1536.

Η επαρχία Quivira διεκδικήθηκε από νωρίς σχεδόν από κάθε πολιτεία της κοιλάδας του Μιζούρι, και μόνο στα τέλη του 19ου αιώνα της δόθηκε οριστική θέση από τους αρχαιολόγους.

Ο Jacob V. Brower, αρχαιολόγος από το Σεντ Πολ της Μινεσότα, πραγματοποίησε τρία ταξίδια στο Κάνσας με σκοπό να προσδιορίσει, αν ήταν δυνατόν, τη θέση της αρχικής Quivira. Το πρώτο από αυτά τα ταξίδια πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 1896, το δεύτερο τον Μάρτιο του 1897 και το τρίτο τον Μάρτιο του 1898. Ο Brower εξερεύνησε τις κοιλάδες των ποταμών Κάνσας και Smoky Hill από τις εκβολές του Mill Creek στην κομητεία Wabaunsee μέχρι το Lyon Creek στην κομητεία Dickinson, καθώς και τις κοιλάδες του ποταμού Arkansas στην περιοχή του Great Bend.

Μέσω της μαρτυρίας λίθινων εργαλείων – μέθοδος που έχει επικριθεί ως αναξιόπιστη – προσδιόρισε τη θέση αρχαίων χωριών. Από αυτά τα 11 βρίσκονταν στην κομητεία Pottawatomie, 10 στην κομητεία Wabaunsee, 11 στην κομητεία Riley, 20 στην κομητεία Geary, τέσσερα στην κομητεία Dickinson, έξι στην κομητεία McPherson και από ένα στις κομητείες Marion, Rice και Barton.

Στις 29 Οκτωβρίου 1901, η Ιστορική Εταιρεία Quivira οργανώθηκε στην Alma του Κάνσας, την έδρα της κομητείας Wabaunsee. Ένας από τους κύριους στόχους της εταιρείας ήταν η ανέγερση μνημείων που θα σηματοδοτούσαν ορισμένες ιστορικές τοποθεσίες, και στις 12 Αυγούστου 1902, το πρώτο από αυτά τα μνημεία αποκαλύφθηκε στο Logan Grove, κοντά στο Junction City. Περισσότερα μνημεία ανεγέρθηκαν επίσης στις κομητείες Dickinson, Riley και Wabaunsee.

Thule

Το νησί Thule προέρχεται από τη σκανδιναβική μυθολογία και λέγεται ότι βρίσκεται μεταξύ της Σκανδιναβίας και της Ισλανδίας. Η χώρα φαντάζεται ως ένα κρύο μέρος και είχαν μήνες χωρίς ηλιακό φως. Ένας Έλληνας σχολιαστής του 4ου αιώνα περιέγραψε ότι οι κάτοικοι του νησιού έτρωγαν κεχρί και άλλα βότανα, φρούτα και ρίζες. Οι άνθρωποι έπαιρναν το ποτό τους από τα σιτηρά και το μέλι. Ενώ ορισμένοι μελετητές πραγματοποίησαν έρευνες σχετικά με την ακριβή τοποθεσία του Thule, κάποιοι το αναγνωρίζουν ως απλώς ένα αρχαίο όνομα για τη Νορβηγία. Άλλοι το ερμήνευσαν ως Σέτλαντ, Όρκνεϊ και Σκανδιναβία. Στον ύστερο Μεσαίωνα και την Αναγέννηση, η Θούλη αναφερόταν ως Ισλανδία ή Γροιλανδία.

Ο αρχαίος Έλληνας εξερευνητής Πυθέας ήταν ο πρώτος που έγραψε για το Thule κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του μεταξύ 330-20 π.Χ.. Ήταν επίσης ένας από τους πρώτους που περιέγραψε τις επιδράσεις της σελήνης στις παλίρροιες και εκτίμησε το μήκος της βρετανικής ακτογραμμής, ενώ ήταν ειδικός στο γεωγραφικό μήκος και πλάτος. Λόγω επίσης της ικανότητάς του ως ναυτικού, επιλέχθηκε για την αποστολή. Ο Πυθέας άφησε το σπίτι του στη Μασσαλία για να ταξιδέψει βόρεια προς αναζήτηση κασσίτερου από ορυχεία για τα οποία είχε ακούσει στη νότια Κορνουάλη. Έπλευσε στη Βρετανία και βρήκε τα ορυχεία κασσίτερου, ενώ στη συνέχεια κατευθύνθηκε βορειότερα. Πέρασε από τη Σκωτία και επισκέφθηκε τα νησιά των Εβρίδων, των Όρκνεϊ και των Σέτλαντς. Από εκεί, έπλευσε βορειότερα για έξι ημέρες πριν βρει το νησί που ονομάζεται Thule.

Ο Πυθέας περιέγραψε τους κατοίκους αυτού του νησιού ως βάρβαρους- με άλλα λόγια, γερμανικές φυλές. Οι άνθρωποι ήταν απλοί αγρότες που ζούσαν με σιτηρά, ρίζες και μέλι. Του έδειξαν πού έδυε ο ήλιος τη μικρότερη ημέρα του έτους και του εξήγησαν ότι τον χειμώνα ο ήλιος δεν ανατέλλει καθόλου. Το καλοκαίρι δεν υπήρχε νύχτα.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ