Η μόδα συναντά τον κινηματογράφο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Ποιος ξεχνάει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Hubert de Givenchy στο Breakfast at Tifanny’s (1961);

Πόσο ανήκει η Kika (1993) στον Jean Paul Gaultier;

Πόσο μεγάλος θα ήταν ο Great Gatsby (2006) αν τον άφηνε η ομάδα της Prada να ντυθεί μόνος του;

Κι αν ο Paco Rabanne δεν δημιουργούσε τα κοστούμια για την Barbarella, πώς θα την έλεγαν;

Η μεγάλη και η μικρή οθόνη πάντα είχαν μια σχέση πάθους με τη μόδα. Η εκδήλωση “Μόδα και Κινηματογράφος” στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στις 23 και 24 Μαΐου, προσφέρει άπαξ μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα πολύ ιδιαίτερα επιμελημένο πρόγραμμα ταινιών τρόμου, σουρεαλιστικών φιλμ και τηλεοπτικών επεισοδίων, σε συνδυασμό με μια σειρά σχετικών συζητήσεων πάνω στα κοστούμια, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών από όλο τον κόσμο.

Κοστούμια, αξεσουάρ, στολές και παπούτσια, όλα τους ουσιώδη συστατικά της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής εμπειρίας, παίζουν σημαντικό ρόλο στην πλοκή μιας ταινίας ή μιας τηλεοπτικής σειράς και, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, καθοδηγούν την αφήγηση χάρη στην έλξη που ασκούν. Από τα πιο παράταιρα, δυναμικά ή τρομακτικά έως τα πιο απλά, γλυκά και καθημερινά, εκφράζουν τη φύση των χαρακτήρων που τα φορούν δημιουργώντας εικονικές προσωπικότητες που μένουν οπτικά αξέχαστες. Έτσι, αποκτούν ρόλο αφηγητή, κομπάρσου ή και πρωταγωνιστή.

Από ψεύτικα πόδια παραγεμισμένα με μπύρα έως μια σαγηνευτική εξωγήινη που φοράει γούνα, η εκδήλωση “Μόδα και Κινηματογράφος” διερευνά τη δύναμη και τη λειτουργία του σχεδιασμού κοστουμιών, εξερευνώντας τα σημεία συνάντησης μεταξύ κοστουμιών και κινηματογράφου, θεάματος και αφήγησης και μόδας και ταυτότητας.

Τι επίδραση έχουν τα κοστούμια στους χαρακτήρες, την ιστορία και την ερμηνεία; Στόχος του ενδυματολόγου είναι να δημιουργήσει ένα οπτικά αξέχαστο θέαμα ή κοστούμια που να εντάσσονται αρμονικά στην αφηγηματική εξέλιξη της ταινίας; Και ακόμα, πώς μας επηρεάζει συναισθηματικά η γκαρνταρόμπα των ηθοποιών, κάνοντάς μας να κολλήσουμε στη δράση; Από το σοκαριστικό στο υπερρεαλιστικό, το αυθεντικό και το παράλογο, η εκδήλωση “Μόδα και κινηματογράφος” θα συζητήσει τις κομβικές στιγμές στην ενδυματολογία, που καλύπτουν τρία είδη και τέσσερις δεκαετίες ψυχαγωγίας επί της οθόνης.

Το πρόγραμμα παρουσιάζει μια πλούσια σειρά συζητήσεων με επαγγελματίες του χώρου, συντονιστής των οποίων είναι ο βραβευμένος ραδιοφωνικός παραγωγός του BBC και συγγραφέας Ian Peacock. Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων, η Claire Pajaczkowska, διδάσκουσα στο Royal College of Art του Λονδίνου, αναλύει τη σχέση κοστουμιών, εξουσίας και συμβολισμών στον υπερρεαλιστικό κινηματογράφο, ενώ ο διακεκριμένος θεωρητικός Jonathan Faiers καταθέτει τη δική του άποψη για την αρνητική κινηματογραφική γκαρνταρόμπα στις ταινίες τρόμου. Σε συζητήσεις συμμετέχει και ο Steven Noble, ενδυματολόγος ταινιών όπως Η θεωρία των πάντων, Κάτω από το δέρμα, Trainspotting. Από τις ταινίες που θα προβληθούν, ξεχωρίζουν το δυστοπικό φιλμ επιστημονικής φαντασίας του Rainer Werner Fassbinder, Δικτυακός κόσμος (γερμ. Welt am Draht / αγγλ. World on a Wire), η επική ταινία ψυχολογικού τρόμου του Roman Polanski, Το μωρό της Ρόζμαρυ (Rosemarys Baby) και ένα επεισόδιο που έχει ελάχιστα προβληθεί από την αυθεντική τηλεοπτική σειρά-περιπέτεια, The Avengers (Οι Εκδικητές). Ελάτε μαζί μας σε μια οπτικά δυναμική επίδειξη, στην οποία η μόδα και η ενδυματολογία διαδραματίζουν ζωτικούς ρόλους για την εμπειρία του θεατή.

Μικρή Σκηνή

Σχεδιασμός: Αφροδίτη Παναγιωτάκου

Διοργάνωση: Διεύθυνση Επικοινωνίας & Marketing

Επιμέλεια: Double Decker

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 23 Μαΐου (12:00 το μεσημέρι – 01:45 μετά τα μεσάνυχτα)

Σουρεαλισμός

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Δικτυακός κόσμος: 1ο & 2ο Μέρος

του Rainer Werner Fassbinder

12:00 – 15:30

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Η ωραία της ημέρας

του Luis Buñuel

15:30 – 17:00

 

Μια μελέτη του συμβολικού: Ο ρόλος των κοστουμιών στο σουρεαλιστικό κινηματογράφο

17:00 – 18:00

Ian Peacock (Συντονιστής)

Παραγωγός πολιτιστικών ραδιοφωνικών εκπομπών & Συγγραφέας

BBC

 

Claire Pajaczkowska (Ομιλήτρια)

Ερευνήτρια στο Τμήμα Μόδας και Υφασμάτων

Royal College of Art (Λονδίνο)

 

Dr Nick Rees-Roberts (Ομιλητής)

Λέκτορας Σπουδών Κινηματογράφου

Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ (Αγγλία)

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ

του Alain Resnais

18:00 – 19:30

 

Ταινίες τρόμου

 

Τα ρούχα σκοτώνουν: Το κοστούμι ως σημαίνον

20:00 – 21:00

Ian Peacock (Συντονισμός)

Jonathan Faiers (Ομιλητής)

Καθηγητής στο Τμήμα Μόδας και Υφασμάτων

Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον (Αγγλία)

 

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΤΡΟΜΟΣ ΠΡΟΒΟΛΗ

Το μωρό της Ρόζμαρυ

του Roman Polanski

21:00 – 23:00

 

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΤΡΟΜΟΣ ΠΡΟΒΟΛΗ

Νοσφεράτου: Ο Δράκουλας της Νύχτας

του Werner Herzog

00:00 – 01:45

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 24 Μαΐου (12:00 –20:00)

 

Τηλεοπτικές σειρές

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Ντάλλας: Digger’s Daughter (1η σαιζόν, 1ο επεισόδιο)

12:00 – 12:50

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

House of Cards: Chapter 1 (1η σαιζόν, 1ο επεισόδιο)

13:00 – 14:00

 

Ένας ήρωας ανάμεσα σε ήρωες: Μια πιο κοντινή ματιά στον ενδυματολόγο

14:00 – 15:00

Double Decker (Συντονισμός)

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Οι εκδικητές: Hot Snow (1η σαιζόν, 1ο επεισόδιο)

15:30 – 16:30pm

 

Δυναμικές γυναίκες στην οθόνη: Μια μελέτη των γυναικείων κοστουμιών

17:00 – 18:00

Double Decker (Συντονισμός)

Dr. Helen Warner (Ομιλήτρια)

Λέκτορας στη Σχολή Πολιτικής, Φιλοσοφίας, Γλώσσας & Επικοινωνίας

Πανεπιστήμιο Ανατολικής Αγγλίας (Νόργουιτς, Αγγλία)

 

ΠΡΟΒΟΛΗ

Οι Άγγελοι του Τσάρλυ (1η σαιζόν, 1ο επεισόδιο)

19:00 – 20:00

***

 

Βιογραφικά ομιλητών:

Ian Peacock

Παραγωγός πολιτιστικών ραδιοφωνικών εκπομπών & Συγγραφέας, BBC

Ο Ίαν Πήκοκ είναι ραδιοφωνικός παραγωγός και συγγραφέας. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 εμφανίζεται τακτικά στο Radio 4 του BBC. Ο Πήκοκ, που αποκλήθηκε «εθνικός ραδιοφωνικός παραγωγός» από την εφημερίδα The Observer, έχει τιμηθεί με το Gold Sony Award για παραγωγή θεματικής εκπομπής. Η εφημερίδα The Independent τον ανακήρυξε Media Star το 2006 – δηλαδή έναν από τους ανθρώπους των ΜΜΕ που θα είχαν «το μεγαλύτερο αντίκτυπο» στη διάρκεια εκείνης της χρονιάς. Όταν αποφοίτησε με πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, εργάστηκε ως παρουσιαστής και παραγωγός εκπομπών για το BBC Radio του Cambridgeshire και έκανε νοκυμανταίρ και θεματικές εκπομπές για το ραδιοφωνικό δίκτυο του BBC.

Έχει συνεισφέρει σε πολλές εκπομπές του BBC Radio 4 (Today, Front Row, Word of Mouth, Home Truths και Loose Ends) και έχει παρουσιάσει αναρίθμητα ντοκυμανταίρ και σειρές για τον ίδιο σταθμό (Revenge, The Art Of Indecision, Creative Genius), καθώς και την πρώτη θεματική εκπομπή στην ιστορία του ραδιοφώνου σχετικά με το Τίποτα. Έχει πάρει συνεντεύξεις από πολλούς διάσημους, ανάμεσά τους τον Tony Blair, την Barbara Cartland, τον Stephen Hawking, τον Bob Hope, τον Spike Milligan και τον Oliver Reed, ενώ έχει κάνει ρεπορτάζ από διάφορες πόλεις του κόσμου (Παρίσι, Αθήνα, Κατμαντού, Κάιρο, Νέα Υόρκη και Λος Άντζελες). Ο Πήκοκ έχει κάνει επίσης ρεπορτάζ για την τηλεόραση του BBC, σπηκάζ σε διαφημιστικά της Saatchi and Saatchi, ενώ έχει «δανείσει» τη φωνή του για εκπομπές του BBC κ.ά. Εκπροσωπείται από το λογοτεχνικό πρακτορείο Gregory & Company και έχει γράψει σε έντυπα όπως οι Times.

 

Dr Helen Warner

Λέκτορας στη Σχολή Πολιτικής, Φιλοσοφίας, Γλώσσας & Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Ανατολικής Αγγλίας (Νόργουιτς, Αγγλία)

Η Δρ Έλεν Ουώρνερ είναι λέκτορας στη Σχολή Πολιτικής, Φιλοσοφίας, Γλώσσας & Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η μόδα και η κουλτούρα της διασημότητας και της κατανάλωσης. Η διδακτορική διατριβή της εστίασε στις πολιτιστικές χρήσεις και λειτουργίες της μόδας στη σύγχρονη αμερικανική τηλεόραση. Ειδικότερα, εξέτασε τους τρόπους με τους οποίους τα κείμενα αποσκοπούν να εκπαιδεύσουν τους τηλεθεατές στο πώς χρησιμοποιείται η μόδα για την οικοδόμηση των κυρίαρχων πολιτιστικών ταυτοτήτων και την αντίσταση σε αυτές.

Μεγάλο μέρος της ερευνάς της έχει δημοσιευτεί: ‘Be Sleek, be stylish, be yourself: Identity, Interactivity and Mad Men’ (Να είσαι κομψός, να είσαι στυλάτος, να είσαι ο εαυτός σου: Ταυτότητα, αλληλεπίδραση και η σειρά Mad Men), ‘New Trends?: Industrial Strategies in Fashion, Television and Celebrity Culture’ (Νέες Τάσεις;: Βιομηχανικές στρατηγικές στη μόδα, την τηλεόραση και την κουλτούρα της διασημότητας) και ‘Style over Substance?: Fashion, Spectacle and Narrative in Contemporary US Television’ (Το στυλ πάνω από την ουσία;: Μόδα, θέαμα και αφήγηση στη σύγχρονη αμερικανική τηλεόραση).

 

Dr Jonathan Faiers

Λέκτορας στη Θεωρία της Μόδας, Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον (Αγγλία)

Ο Τζόναθαν Φέαρς διδάσκει θεωρία της μόδας και η έρευνά του εξετάζει τη διεπαφή μεταξύ της ποπ κουλτούρας, των υφασμάτων και των ρούχων. Έχει εκδώσει τα βιβλία Tartan (Berg, 2008) και Dressing Dangerously: Dysfunctional Fashion in Film (Ντύνεσθαι επικινδύνως: Δυσλειτουργική μόδα στον κινηματογράφο, Yale University Press, 2013). Πρόσφατα κυκλοφόρησαν δοκίμιά του για τον Alexander McQueen (V&A, 2015), ενώ υπό έκδοση είναι τα Developing Dress History: New Directions in Method and Practice (Bloomsbury, Νοέμβριος 2015), London Couture 1923-1975: British Luxury (V&A, Νοέμβριος 2015) και Critical Luxury Studies: Art, Design and Media (Edinburgh University Press, Μάρτιος 2016). To 2014 ο Φέαρς εξέδωσε το Luxury: History, Culture, Consumption (Πολυτέλεια: Ιστορία, Κουλτούρα, Κατανάλωση, εκδ. Taylor & Francis Routledge), το πρώτο ακαδημαϊκό έντυπο, στο οποίο πανεπιστημιακοί ερευνούν αυτόν το διεθνώς επίμαχο όρο. Δίνει συχνά διαλέξεις που αφορούν τα υφάσματα και τα ρούχα και είναι ιδρυτικό μέλος της Ερευνητικής Ομάδας για την Πολυτέλεια του Ουίντσεστερ, καθώς και της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Ημερίδα Κοστουμιών της Φλωρεντίας.

Dr Nick ReesRoberts

Λέκτορας Σπουδών Κινηματογράφου, Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ (Αγγλία)

Ο Δρ Νικ Ρης-Ρόμπερτς είναι λέκτορας κινηματογραφικών σπουδών στο Τμήμα Γαλλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ. Το διδακτικό και ερευνητικό του έργο εστιάζει στο γαλλικό κινηματογράφο και τη σύγχρονη κουλτούρα, και πιο συγκεκριμένα στο σινεμά ΛΟΑΤ και τη θεωρία του, στις σπουδές φύλου και σεξουαλικότητας, καθώς και στις κουλτούρες της μόδας. Το πιο πρόσφατο βιβλίο του είναι μια συλλογή κειμένων, υπό την κοινή επιμέλεια του ιδίου και του Dr Darren Waldron, με τίτλο Alain Delon: Style, Stardom and Masculinity (Αλαίν Ντελόν: Στυλ, καλλιτεχνικό στερέωμα και αρρενωπότητα), που εκδόθηκε το 2015 από την Bloomsbury Academic.

Το τρέχον διαθεματικό του πρότζεκτ εστιάζει στην ιστορία και τη θεωρία της μόδας, με ιδιαίτερη έμφαση στη σχέση μεταξύ μόδας και κινηματογράφου. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το υπό έκδοση βιβλίο του, Fashion Film in the Digital Age (Η ταινία μόδας στην ψηφιακή εποχή), που πρόκειται να εκδοθεί από την Bloomsbury το 2016. Στις πρόσφατες δημοσιεύσεις του περιλαμβάνονται ένα κεφάλαιο για το σχεδιασμό μόδας και την παγκοσμιοποίηση στη Βραζιλία, για το συλλογικό τόμο Fashion Cultures Revisited (Επανεξέταση στις κουλτούρες της μόδας), καθώς και άρθρα του για τους σύγχρονους σχεδιαστές Hedi Slimane and Raf Simons, στο περιοδικό Fashion Theory.

 

 

Claire Pajaczkowska

Ερευνήτρια και διδάσκουσα στο Τμήμα Μόδας και Υφασμάτων, Royal College of Art (Λονδίνο)

Η Δρ Κλαιρ Παγιατσκόφσκα είναι ανεξάρτητη κινηματογραφίστρια και διδάσκουσα στο Τμήμα Μόδας και Υφασμάτων του Royal College of Art, στο Λονδίνο. Η έρευνά της στις σύγχρονες πολιτιστικές σπουδές την οδήγησε σε ένα ευρύτατο φάσμα πολιτιστικών πρακτικών, από την τέχνη έως τη βιομηχανία. Η έρευνά της στη θεωρία της μόδας διερευνά τις υποκειμενικότητες της νεοφιλίας, της κοινότητας, των υπερ-κοινωνικών συνδέσεων, της παρωδίας, του παιχνιδιού και της ανυποταξίας. Η έρευνά της στη θεωρία των υφασμάτων διερευνά τη σχέση μεταξύ τεχνικών δημιουργίας και μορφών άρρητης γνώσης.

Η Παγιατσκόφσκα σπούδασε καλές τέχνες στο Goldsmiths College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και σύγχρονες πολιτιστικές σπουδές στο Middlesex Polytechnic, ενώ στη συνέχεια ολοκλήρωσε το διδακτορικό της πάνω στις θεωρίες του υλισμού, στη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Middlesex University. Έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία και υποτροφίες: Arts and Humanities Research Council Research Development Grant (2014), Royal Commission for the Great Exhibition, με αφορμή την 60ή επέτειο του Pavilion του Royal College of Art (2011) και HECE Grant for Learning and Teaching in Design, Halcyon Daze, film by Ike Rust RCA Menswear (2010).

 

Steven Noble

Ενδυματολόγος (Η θεωρία των πάντων, Κάτω από το δέρμα, Trainspotting)

Ο Στήβεν Νομπλ αποφοίτησε με έπαινο από το York College of Art. Για αρκετά χρόνια έκανε σχεδιασμό κοστουμιών για το θέατρο, εργάστηκε με φημισμένους οίκους μόδας του Λονδίνου και έκανε το styling σε φωτογραφίσεις για περιοδικά όπως το Face και το ID Magazine. Αυτές οι δημιουργικές συνεργασίες διαμόρφωσαν τη στάση του ως προς το σχεδιασμό κοστουμιών, τον οποίο θεωρεί λειτούργημα.

Ο Νομπλ ήταν ενδυματολόγος στην ταινία του Michael Winterbottom, 24 Hour Party People (2002, για την ανεξάρτητη ροκ μουσική σκηνή του Μάντσεστερ, τη Factory Records και τον Tony Wilson), με πρωταγωνιστή τον Steve Coogan. Στη συνέχεια, σχεδίασε τα κοστούμια για τις ταινίες Severance (Θα σου κόψω το κεφάλι, 2006) και Triangle (Ναυάγιο στην παράνοια, 2009) του Christopher Smith· Never Let Me Go (Μη μ’ αφήσεις ποτέ, 2010) του Mark Romanek, με πρωταγωνιστές τους Keira Knightley, Carey Mulligan και Andrew Garfield· Wuthering Heights (Ανεμοδαρμένα ύψη, 2011) του Andrea Arnold· The Two Faces of January (Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου, 2014) του Hossein Amini, με πρωταγωνιστές την Kirsten Dunst και τον Viggo Mortensen· καθώς και για την πολυσυζητημένη ταινία του Jonathan Glazer, Under the Skin (Κάτω από το δέρμα, 2013), με τη Scarlett Johansson.

Αυτή την περίοδο δουλεύει στο σχεδιασμό κοστουμιών της πολυαναμενόμενης ταινίας του Juan Antonio Bayona, A Monster Calls, όπου συνεργάζεται ξανά με την πρωταγωνίστρια της Θεωρίας των πάντων, Felicity Jones.

www.sgt.gr/en

 

Εισιτήρια

Σάββατο 23 Μαΐου: 7€ για κάθε κύκλο – εισιτήριο ημέρας 10€, μειωμένο 8€

Κυριακή 24 Μαΐου: 10€, μειωμένο €8

 

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών | Συγγρού 107

http://www.sgt.gr/gr/programme/event/1930

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ