Στη δικαιοσύνη ο… Παπαντωνίου

Στη δικαιοσύνη ο… Παπαντωνίου

Των Άννα Κανδύλη & Πάρι Καρβουνόπουλου 

Η αναφορά της συζύγου του στη «λίστα Λαγκάρντ» δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος του Γιάννου Παπαντωνίου, καθώς τέσσερις υποθέσεις για συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων που χειρίστηκε ως υπουργός Εθνικής Αμυνας έχουν μπει στο «μικροσκόπιο» του Τμήματος Οικονομικού Εγκλήματος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών. Πιο συγκεκριμένα, η Εισαγγελία ερευνά τη νομιμότητα των συμβάσεων για τον εκσυγχρονισμό έξι φρεγατών το 2003, την αγορά αρμάτων μάχης τύπου Leopard, την αγορά 12 ελικοπτέρων Apache και την προμήθεια συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου. Επίσης, για δύο υποθέσεις, τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων, στον οποίο εμπλέκεται και ο Ακης Τσοχατζόπουλος, και το σύστημα αυτοπροστασίας των 60 αεροσκαφών F-16, ήδη ανακρίνονται τα μη πολιτικά πρόσωπα, ενώ οι δικογραφίες για τα πολιτικά έχουν ήδη αποσταλεί στη Βουλή, βάσει του νόμου «Περί ευθύνης υπουργών». 

1. Apache 

Και τα χρυσοπληρώσαμε και αργήσαμε να τα παραλάβουμε και όταν άρχισαν να πετάνε έπεσαν δύο από τα 12! Η υπόθεση των ελικοπτέρων, την οποία πλέον μετά το δημοσίευμα της Realnews της περασμένης Κυριακής ερευνά η Δικαιοσύνη, έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Η σύμβαση, όπως έγραψε η Realnews, υπογράφτηκε το 2003 με χρηματοδότηση μέσω swap από την Deutsche Bank, κάτι που ανέβασε το κόστος κατά 70 εκατ. δολάρια.

Η αγορά ολοκληρώθηκε και τον Μάρτιο του 2007 τα ελικόπτερα, αφού αφίχθησαν στο λιμάνι της Ελευσίνας, μεταφέρθηκαν στη βάση της Αεροπορίας Στρατού στα Μέγαρα. Ωστόσο, η Ελλάδα επισήμως δεν τα παραλάμβανε! Αιτία ήταν τα τεχνικά προβλήματα. Αλλοι βέβαια -μεταξύ των οποίων και οι Αμερικανοί που τα πούλησαν- υποστηρίζουν ότι ο πραγματικός λόγος ήταν ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν ήθελε να εγγραφεί στο έλλειµµα το κόστος αγοράς των Apache, ύψους περίπου 660 εκατ. δολαρίων. 

Η οδηγία της Eurostat

Σύμφωνα με την οδηγία της Eurostat, που προέκυψε μετά την απογραφή του 2004, το κόστος των εξοπλιστικών προγραμμάτων έπρεπε να εγγράφεται στο έλλειμμα κατά την παραλαβή του υλικού. Και η κυβέρνηση Καραμανλή δεν ήθελε να το εμφανίσει στην Ε.Ε. Κάπως έτσι τα ελικόπτερα παρέμεναν στα Μέγαρα, με…τους ποντικούς να τρώνε καλώδια και καθίσματα, όπως φημολογούνταν. Τελικά, η υπογραφή για τα ελικόπτερα μπήκε τον Απρίλιο του 2009 και οι παραλαβές άρχισαν τον Αύγουστο.

Δυστυχώς, δύο απ’ αυτά χάθηκαν. Το ένα συνετρίβη σε δοκιμαστική πτήση μέσα στη βάση των Μεγάρων, με αποτέλεσμα οι δύο χειριστές να χάσουν τη ζωή τους. Το δεύτερο έκανε αναγκαστική προσγείωση μέσα στη νύχτα. Οι χειριστές ευτυχώς σώθηκαν, αλλά το ελικόπτερο κάηκε. Για κανένα από τα δύο γεγονότα δεν έχουν δοθεί επαρκείς εξηγήσεις. 

Η χρηματοδότηση

Για το θέμα της χρηματοδότησης του προγράμματος αγοράς 12 ελικοπτέρων Apache, το υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους «δείχνουν» τον πρώην ΥΕΘΑ Γιάννο Παπαντωνίου. Ο ίδιος δεν έχει μιλήσει και δεν ανοίγει τα χαρτιά του, ωστόσο αξιωματικοί και αξιωματούχοι οι οποίοι είχαν χειριστεί την υπόθεση της αγοράς είπαν στην Realnews ότι:

• Το ΚΥΣΕΑ σ’ όλες τις εξοπλιστικές αγορές εξουσιοδοτεί για τη σύμβαση τον ΥΕΘΑ και για τον τρόπο χρηματοδότησης τον υπουργό Οικονομικών. Ετσι έγινε και στην υπόθεση των Apache.

• Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το swap της Deutsche Bank επιλέχθηκε έπειτα από διαπραγματεύσεις εννέα μηνών με διάφορες τράπεζες του εξωτερικού.

• Το συγκεκριμένο swap είχε εγκριθεί από τη Eurostat και το υπουργείο Οικονομικών.

• Με τον ίδιο τρόπο έγινε και η αγορά των ελικοπτέρων NH 90.

• Το ύψος της προκαταβολής προβλεπόταν στην κατακυρωτική σύμβαση.

΄

Διαβάστε εδώ ολόκληρο το άρθρο της Real News

 

 

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ