“Πέρασε” το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών

“Πέρασε” το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής με τη στήριξη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που προβλέπει τη σύσταση Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων και ρυθμίζει θέματα στον τομέα των μεταφορών.

ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ καταψήφισαν επί της αρχής. ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, Χρυσή Αυγή και ο εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών βουλευτών, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.

Πάντως, τη σημερινή πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου, χαρακτήρισε η έντονη κριτική που άσκησαν, τόσο ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, Γιώργος Βλάχος, όσο και ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Ιωαννίδης, για τον ανεξέλεγκτο, όπως είπαν, τρόπο λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών.

Εξάλλου, και ο πρώην υπουργός της ΝΔ, Κώστας Μουσουρούλης, εξέφρασε την διαφωνία του για το άρθρο του νομοσχεδίου, που επιτρέπει τη συμμετοχή του ΤΕΕ σε Ανώνυμες Εταιρείες, από κοινού με φορείς του Δημοσίου ή ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, άρθρο το οποίο χαρακτήρισε «απαράδεκτο σκάνδαλο».

«Πρέπει να αποφασίσουμε αν το ΤΕΕ είναι τεχνικός σύμβουλος ή επιχειρηματίας» σημείωσε ο κ. Μουσουρούλης.

Από την πλευρά της η αντιπολίτευση, κατηγόρησε μεταξύ άλλων την κυβέρνηση, ότι «με τις νέες ρυθμίσεις ενισχύει το μονοπωλιακό καθεστώς και τα καρτέλ στις εθνικές αερομεταφορές, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επιβολή διοδίων στους κάθετους εθνικούς άξονες».

Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, Γιώργος Βλάχος, έκανε λόγο για ανεξάρτητες αρχές, που αρνούνται να λογοδοτήσουν ακόμα και στη Βουλή προσθέτοντας ότι είναι θέμα, που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.

«Πρέπει να δούμε το θέμα των ανεξάρτητων αρχών. Είναι μόδα να δημιουργούνται ανεξάρτητες αρχές. Δημιουργούμε ανεξάντλητες αρχές και ελέω θεού, τους αναθέτουμε πράγματα. Πρέπει όμως και να τα διασφαλίζουμε. Όπως, για παράδειγμα, με την εταιρεία εθνικών αερομεταφορών που θα λειτουργεί υπό τον υπουργό. Πρέπει να αποφύγουμε το ανεξέλεγκτο. Υπάρχουν ανεξάρτητες αρχές που δεν καταδέχονται να έρθουν στη Βουλή να ενημερώσουν. Αυτό το δικαίωμα δεν μπορεί να το αρνείται καμία αρχή. Αυτό ίσως το έχουμε μπερδέψει εμείς. Πρέπει όμως να το ξεμπερδέψουμε για να μπορούμε να κοιτάμε τον κόσμο στα μάτια» είπε ο κ. Βλάχος.

Αντιστοίχως, ο Γιάννης Ιωαννίδης σημείωσε: «Στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται η λειτουργία ανεξέλεγκτων αρχών. Κανείς δεν ελέγχει αν παράγουν έργο. Πρέπει να λογοδοτούν για τις πράξεις τους. Το λέω αυτό γιατί το άρθρο για την ΕΑΣΠ λέει ότι η διοίκησή του δεν λογοδοτεί, ενώ τα μέλη της απολαμβάνουν προσωπική αυτοτέλεια και ανεξαρτησία και δεσμεύονται από τον νόμο, κατά συνείδηση. Θα είναι δηλαδή υπεράνω όλων και δεν θα λογοδοτούν. Πρέπει να προβλεφθεί ρητά ότι οι πράξεις τους θα ελέγχονται όχι μόνο για τη νομιμότητά τους, αλλά και για τη σκοπιμότητά τους. Προτείνω τα μέλη της αρχής μετά τη λήξη της θητείας τους να μην μπορούν για τρία χρόνια να είναι στη διοίκηση οποιασδήποτε εταιρείας, που συσχετιζόταν με τα καθήκοντα τους».

Ακόμα, ο κ. Ιωαννίδης διατύπωσε την αντίθεσή του και για την επιβολή διοδίων σε κάθετους εθνικούς οδικούς δρόμους της Νέας Εγνατίας, τονίζοντας ότι «θα πρέπει ο αρμόδιος υπουργός να ξεκαθαρίσει από πότε θα ισχύσουν».

Επιπλέον, ανέφερε ότι άποψη του είναι πως πρέπει να υπάρχουν διόδια στα σύνορα της χώρας για να πληρώνουν αυτοί που μπαινοβγαίνουν από άλλες χώρες, επειδή είναι κοντινές οι αποστάσεις.

«Προχωράμε στην ανάπτυξη της χώρας που εξασφαλίζει και την ευημερία της χώρας και των πολιτών με συνεχή και συνεπή πολιτική» επισήμανε από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος χαρακτήρισε «απόλυτα αναγκαία και σημαντική» τη ρύθμιση για τη μετασκευή των κινητήρων των αυτοκινήτων και τόνισε ότι διασφαλίζονται πλήρως οι κανόνες ασφάλειας. Προανήγγειλε, εξάλλου, ότι σε περίπου έναν μήνα θα είναι έτοιμο νομοσχέδιο για τη μετατροπή βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, που θα λειτουργούν με φυσικό αέριο.

Κατά τα άλλα, την κάθετη αντίθεσή της για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, εξέφρασε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Λίτσα Αμανατίδου, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «δεν κράτησε ούτε τα ελάχιστα προσχήματα για τη δημιουργία καρτέλ». Επέκρινε, δε, το γεγονός ότι «δεν συμμετέχει ούτε ένα μέλος της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας».

«Οι μάσκες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έπεσαν. Αφού διέλυσαν τον εθνικό αερομεταφορέα, τον παρέδωσαν σε ιδιωτικά καρτέλ» είπε η κ. Αμανατίδου και υποστήριξε ότι ουδείς έλεγχος θα υπάρχει στη σύναψη συμβάσεων της Εθνικής Αρχής Πτήσεων, η οποία, όπως είπε, θα τιμολογεί ανεξέλεγκτα μετακυλύοντας τις αυξήσεις στο επιβατηγό κοινό.

«Κατηγορηματικά αντίθετη» δήλωσε στο άρθρο 23, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση πέρα από την αύξηση των διοδίων, στην οποία προχώρησε, έρχεται να επιβάλει και νέα, στους κάθετους εθνικούς άξονες.

Θετική αλλά με επιφυλάξεις, εμφανίστηκε στις διατάξεις, που αφορούν τα πρατήρια καυσίμων, σημειώνοντας ότι δεν είναι κακό να ανοίξει η αγορά αερίων, αλλά θα πρέπει να γίνει υπό αυστηρές προϋποθέσεις, που θα διασφαλίζουν και την ασφάλεια των πολιτών και των μεταφορών. Επιφυλάξεις εξέφρασε και για το σύστημα εισροών – εκροών καυσίμων, υποστηρίζοντας ότι δεν επιλύει το πρόβλημα και ο λαθρέμπορας θα τα διακινεί εκτός συστήματος.

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κασσής, τόνισε την ανάγκη η χώρα να εναρμονιστεί με τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες, ενώ υποστήριξε ότι στόχος της ΕΑΣΠ είναι η ποιοτική αναβάθμιση των πτήσεων και η αντιμετώπιση βασικών προβλημάτων, που υπάρχουν.

Αντικρούοντας τις κατηγορίες περί ανεξέλεγκτης λειτουργίας της αρχής, ο κ. Κασσής υποστήριξε ότι υπάρχει μέριμνα, ώστε τα μέλη της να μην μπορούν να εμπλακούν με συμφέροντα.

Έμφαση έδωσε ο κ. Κασσής και στις διατάξεις που εκσυγχρονίζουν το θεσμικό πλαίσιο για την εναλλακτική μορφή κίνησης των αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι ενισχύεται η αγορά και μειώνεται το κόστος.

Ο εισηγητής της ΔΗΜΑΡ, Βαγγέλης Ψύρρας, υποστήριξε ότι η σύσταση της Εθνικής Αρχής Πτήσεων εναρμονίζεται προς τις συστάσεις της ΕΕ, αλλά ταυτόχρονα είναι απαίτηση του μνημονίου.

«Είναι μια από τις 147 εκκρεμότητες του μνημονίου που μοιράζει στους ενδιαφερόμενους αερομεταφορείς, τις χρονοθυρίδες πτήσεως στα ελληνικά δρομολόγια. Δημιουργούνται μονοπωλιακές καταστάσεις που θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις και στον αριθμό πτήσεων και στις τιμές» είπε.

Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος, υποστήριξε ότι όλο το πλαίσιο της ΕΑΣΠ έπρεπε να το υλοποιεί η ελληνική πολιτική αεροπορία, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιβάλλει νέα διόδια και στους κάθετους εθνικούς οδικούς άξονες, ενώ τάχθηκε υπέρ της απελευθέρωσης της αγοράς νέων ειδών καυσίμων στα αυτοκίνητα.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, έκανε λόγο για νομοσχέδιο που οδηγεί στην περαιτέρω απελευθέρωση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στο τομέα των αερομεταφορών.

«Η κατάργηση εθνικών κανόνων, η πλήρης απελευθέρωση των αερομεταφορών και η πλήρης και απόλυτη αλλαγή των χρονοθυρίδων προκαλεί τεράστια προβλήματα στην ασφάλεια των πτήσεων και δεν ικανοποιούν τις λαϊκές ανάγκες» υπογράμμισε.

«Η κυβέρνηση συνέταξε ένα συνονθύλευμα άρθρων. Σπάτε το ρεκόρ Γκίνες στην προχειρότητα. Αγνοείτε επιδεικτικά τον όρο διαβούλευση» υποστήριξε ο εισηγήτρια των ΑΝ.ΕΛ., Ραχήλ Μακρή, και συμπλήρωσε: «Με το σύστημα εισροών – εκροών στα καύσιμα αποδεικνύεται ότι ευνοείτε τους λίγους και αδιαφορείτε για τους πολλούς. Παράλληλα, δημιουργείτε τις προϋποθέσεις για είσπραξη διοδίων από τους εργολάβους και στους κάθετους εθνικούς άξονες».

«Αυτό το σχέδιο νόμου απεικονίζει την προχειρότητα με την οποία νομοθετεί η κυβέρνηση» υποστήριξε ο Πάρις Μουτσινάς, που μίλησε ως εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών.

Επιπλέον, χαρακτήρισε «διαβλητή» την προσπάθεια για αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων, «που φθάνει στα 3 δισ ευρώ ετησίως, αν δεν υπάρξει έλεγχος στην πηγή των εισροών – εκροών, δηλαδή στα διϋλιστήρια».

Ο βουλευτής της ΝΔ, Κώστας Μουσουρούλης, διατύπωσε παρατηρήσεις για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, τονίζοντας ότι «πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη την δευτερογενή αγορά των “σλότς”». Πρόσθεσε: «Αυτά τα θέματα αφορούν τον ανταγωνισμό και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί». Υποστήριξε ότι θα ήταν χρήσιμο το ΤΑΙΠΕΔ να συμπεριληφθεί στους φορείς που θα κληθούν στην Επιτροπή να τοποθετηθούν για το νομοσχέδιο, καθώς -όπως είπε- είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων και αυτός θα διοργανώσει τους διαγωνισμούς για την πώληση τους.

Μη ικανοποιημένος, όμως, εμφανίστηκε ο κ. Μουσουρούλης από τα αποτελέσματα για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων.

«Από το 2009 ψηφίστηκε ο νόμος για το σύστημα εισροών – εκροών στα καύσιμα, έχουμε φθάσει στο 2013 και δεν έχουμε κάνει αυτό που πρέπει» είπε.

Ο εισηγητής της ΝΔ, Γιώργος Στύλιος, υπεραμύνθηκε των ρυθμίσεων για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων τονίζοντας ότι εκσυγχρονίζεται το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και προσαρμόζεται στις κοινοτικές οδηγίες.

Έμφαση έδωσε και στην εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος εισροών – εκροών και τη χορήγηση νέας άδειας για τις δεξαμενές υγρών καυσίμων.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ