Επιστημονικό συνέδριο του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ

Επιστημονικό συνέδριο του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ

 

Ολοκληρώθηκε το Σάββατο 20 Απρίλη 2013, με μεγάλη επιτυχία και αθρόα προσέλευση θεατών, και το δεύτερο μέρος του κύκλου πολιτιστικών εκδηλώσεων για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ: «Ο Μπρεχτ στο θέατρο και τη μουσική», με τη ροκ μουσικοθεατρική παράσταση «Γενιές Σημαδεμένες».

Είχαν προηγηθεί το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Μπρεχτ, η συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου σε μελοποιημένη ποίηση του Μπ. Μπρεχτ, η όπερα – χοροθέατρο «Ο Μαρξ και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών», βασισμένη στο μπαλέτο των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ, η θεατρική παράσταση «Τρόμος και αθλιότητα στο Γ’ Ράιχ» από τη θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ και «Το ρομάντζο της πεντάρας», μουσικοθεατρική παράσταση εμπνευσμένη από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπ. Μπρέχτ, σε μουσική Κουρτ Βάιλ από την «Όπερα της πεντάρας».

Η πεντάμηνη αυτή δραστηριότητα του ΚΚΕ και της ΚΝΕ κορυφώνεται στις 27 & 28 Απριλίου 2013 με το τρίτο κατά σειρά Επιστημονικό συνέδριο που διοργανώνει η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, αφιερωμένο αυτή τη φορά στον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ με τίτλο: «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να ‘ρθούν».

 

Αναλυτικά το πρόγραμμα του επιστημονικού συνεδρίου είναι το ακόλουθο:

 

Πρόγραμμα του επιστημονικού συνεδρίου της Κ.Ε. του ΚΚΕ για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ

 

«Μπ. Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να ’ρθούν»

 

Χρόνος διεξαγωγής: Σάββατο 27/04/2013 (10:00 – 20:30)

& Κυριακή 28/04/2013 (10:00 – 15:30)

 

Χώρος διεξαγωγής:  Αίθουσα συνεδρίων της ΚΕ, Περισσός.

 

 

Σάββατο 27/4/2013

 

-Άνοιγμα εργασιών –  Μουσικοθεατρικό άνοιγμα από τη θεατρική ομάδα «Μοντέρνοι Καιροί»

Σκηνοθεσία : Κώστας Νταλιάνης

Ενορχήστρωση: Κώστας Εγγλέζος

-Χαιρετισμοί

Δημήτρης Κουτσούμπας, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Θοδωρής Χιώνης, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ

-Εναρκτήρια ομιλία:

Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού: Μπέρτολτ Μπρεχτ,  για το απλό που είναι δύσκολο να γίνει.

-Ο Μάνφρεντ Βέκβερτ απαντά στις ερωτήσεις μας.

Κινηματογραφημένη, ειδικά για το συνέδριο, συνομιλία με το συνεργάτη του Μπρεχτ, καλλιτεχνικό διευθυντή του Μπερλίνερ Ανσάμπλ και Πρόεδρο της Ακαδημίας Τεχνών στην πρώην ΓΛΔ.

 

Ενότητα 1η: Σε σκοτεινούς καιρούς και η τέχνη χρειάζεται να αποφασίσει

 

Εισηγήσεις

-Κώστας Καζάκος, σκηνοθέτης θεάτρου – ηθοποιός: Πόσο επίκαιρος είναι ο Μπρεχτ.

-Χρήστος Μπαλωμένος, συνεργάτης της ιδεολογικής επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ: «Πώς να κρατήσω μακριά από τα κείμενά μου ό,τι επηρέασε τη ζωή μου τόσο βαθειά». Το ιστορικό φόντο του μεσοπολέμου – ο  Μπρεχτ για το φασισμό και τον πόλεμο.

-Μαρία Τασσοπούλου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Τα πρώιμα έργα του Μπρεχτ και οι πηγές τους.

-Κώστας Νταλιάνης, σκηνοθέτης θεάτρου, δάσκαλος δραματικής: Ο Μπρεχτ σήμερα. Είναι χρήσιμος;

-Erich Schaffner,  ηθοποιός, απόφοιτος της Κρατικής Ανώτατης Σχολής Μουσικής και Τέχνης της Φρανκφούρτης, μαθητής του Μ. Βέκφερτ: Ταξική πάλη των πάνω ενάντια στον Μπρεχτ.

Παρεμβάσεις

-Κύριλλος Παπασταύρου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος της Ιδεολογικής Επιτροπής της: Μπρεχτ και σοσιαλιστική οικοδόμηση.

-Μάρκος Ηλιάδης, δημοσιογράφος Οδηγητή, φοιτητής φιλοσοφικής: Η καπιταλιστική κρίση στο έργο του Μπρεχτ.

-Βασίλης Αλεξίου, επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ: Μπέρτολτ Μπρεχτ -Κώστας Βάρναλης: παράλληλοι;

-Σταύρος Τσακίρης, σκηνοθέτης θεάτρου: Οι επιρροές του Μπρεχτ από το λαϊκό θέατρο.

-Αριστούλα Ελληνούδη, κριτικός θεάτρου, δημοσιογράφος του Ριζοσπάστη: Θέατρο, αισθητικά κινήματα και η επαναστατική τομή του Μπρεχτ.

-Δημήτρης Πατίλας, διδάκτορας φιλολογίας, εκπαιδευτικός: Για το θεατρικό έργο του Μπρεχτ «Άντρας για άντρα».

 

Ενότητα 2η:  Η σημαία της λογικής έχει χρώμα κόκκινο.

 

Εισηγήσεις

-Γιώργος Μηλιώνης, κοινωνιολόγος, δημοσιογράφος, μέλος του τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ: Μπέρτολτ Μπρεχτ, μαρξιστής στους καιρούς της σύγχυσης.

-Γιάννης Πλάγγεσης, καθηγητής του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ: Η διαλεκτική της εξουσίας: Επιστήμη, θρησκεία και πολιτική. Αναφορά στα έργα του Μπρεχτ «Η ζωή  του Γαλιλαίου» και «Οι Μέρες της Κομμούνας».

-Άννεκε Ιωαννάτου, μεταφράστρια και διδάκτορας κλασσικής φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης: Οι φιλοσοφικές πηγές στο έργο του Μπ. Μπρεχτ.

-Ρίτα Νικολαΐδου, φιλόλογος,  διευθύντρια της τρίμηνης  επιθεώρησης «Θέματα Παιδείας»: Οι συμφορές από μόνες τους είναι κακός δάσκαλος.

-Μαρία Αντωνοπούλου υποψήφια διδάκτορας Πανεπιστημίου του Μπέρμινχαμ: Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός στη θεωρητική σκέψη του Μπρεχτ.

-Μιχάλης Γεωργίου, μεταπτυχιακός φοιτητής θεατρολογίας: Ο ρόλος της ιστορίας στο έργο του Μπρεχτ.

-Werner Seppmann, διδάκτορας κοινωνιολογίας, συγγραφέας και  συνεκδότης του θεωρητικού περιοδικού Μαρξιστικά Φύλλα (Marxistische Blätter): Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και οι προοπτικές της αλλαγής.

Παρεμβάσεις

-Νάση Σακιώτη καθηγήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Η φιγούρα της «μάνας» στη μπρεχτική δραματουργία.

-Nατάσσα Αβραμίδου, φιλόλογος, μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων: Το διήγημα του Μπρεχτ «Ο τραυματισμένος Σωκράτης».

-Γιώργος Ηρακλέους, φιλόλογος, DEA κοινωνιολογίας πανεπ. Λιέγης: Ο Μπρεχτ για τη γνώση και τη λαϊκή μόρφωση. 

-Όλγα Δάσσιου καθηγήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Ο άνθρωπος στο έργο του Μπρεχτ.

 

Κυριακή 28/04/2013

 

Ενότητα 3η: Η δική μας τέχνη δεν αρκείται στην αναγνώριση της πραγματικότητας.

Εισηγήσεις

-Γεωργία Λαδογιάννη, καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Δραματουργίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: Μπ. Μπρεχτ, Αντιγόνη. Η επική μεταγραφή της σοφόκλειας τραγωδίας.

-Σίμος Παπαδόπουλος, λέκτορας θεατρολογίας Πανεπιστημίου Θράκης: Τα διδακτικά έργα του Μπρεχτ στην εποχή μας.

-Γιώργος Κεντρωτής καθηγητής Θεωρίας της Μετάφρασης του Ιόνιου πανεπιστήμιου:  Ο Μπ. Μπρεχτ, Γερμανός ποιητής του καιρού μας.

-Θανάσης Καραγιάννης, διδάκτορας παιδαγωγικής, κριτικός/μελετητής θεάτρου για παιδιά: Ο Μπ. Μπρεχτ και το «διδακτικό – διαλεκτικό» έργο του  για (ή με) παιδιά.

-Δημήτρης Παπακωνσταντίνου, ηθοποιός, δάσκαλος υποκριτικής: Αποξένωση, αλλοτρίωση, αποστασιοποίηση, παραξένισμα, ή μήπως κάτι άλλο;

-Γιώργος Μιχαηλίδης συγγραφέας – σκηνοθέτης: Η αποστασιοποίηση στο θέατρο του Μπρεχτ.

-Θάνος Μικρούτσικος, μουσικοσυνθέτης: Ο Μπρεχτ, η μουσική και η αποστασιοποίηση.

Παρεμβάσεις

-Νίκος Μόσχοβος, ηθοποιός, μέλος του ΔΣ του ΣΕΗ: Η κριτική στάση στη θεατρική απεικόνιση.

-Κοραής Δαμάτης, σκηνοθέτης θεάτρου: Το απάνθρωπο πρόσωπο της Άννας Φίρλιγκ.

-Άννα Λάζου, λέκτορας φιλοσοφίας στο τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών-σκηνοθέτης:  Χρήσεις και σημασία του χορού  στο θεατρικό έργο του  Μπρεχτ.

-Διονύσης Τσακνής, μουσικοσυνθέτης: Για τη μελοποίηση των τραγουδιών στο έργο του Μπρεχτ «Ο Αφέντης Πούντιλα και ο υπηρέτης του Μάτι».

 

Κλείσιμο εργασιών συνεδρίου

 

Προβολή οπτικοακουστικού έργου για τη ζωή και το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ