Βουλή: Αντιπαράθεση κυβέρνησης – αντιπολίτευσης για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

Έντονη κριτική άσκησε η αντιπολίτευση στο “Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Ελλάδα 2.0″, το οποίο παρουσίασαν στις τέσσερις συναρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης.

“Η Ελλάδα απέδειξε ότι μπορεί. Μπορεί, όχι μόνο να σταθεί όρθια, μετά από ένα πρωτοφανές παγκόσμιο σοκ, αλλά και, εν μέσω αυτού, ότι μπορεί να βελτιώσει τη θέση της στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Με την ίδια αποδοτική στρατηγική, με μεθοδικότητα, αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα, θα χαράξουμε το δρόμο προς το μέλλον που μας αξίζει. Μέλλον ευημερίας για όλους και κυρίως για τις επόμενες γενιές”, είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας.

“Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις αλλά και μεγάλες ευκαιρίες. Τους τελευταίους 20 μήνες, αποδείξαμε, ως κυβέρνηση αλλά και ως κοινωνία, ότι αντιμετωπίζουμε με ψυχραιμία και αποτελεσματικότητα, τις προκλήσεις. Αυτό αποτυπώνεται στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας, στην ενδυνάμωση της φωνής της στα διεθνή fora, στη διασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης σε φθηνό δανεισμό, στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της της οικονομίας, στη συνετή και διορατική διαχείριση των δημόσιων οικονομικών», είπε ο υπουργός Οικονομικών και προσέθεσε: «Αυτά τα στοιχεία πιστοποιούν την ορθότητα της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής και τοποθετούν την Ελλάδα σε ικανή θέση να αδράξει τις ευκαιρίες, που ανοίγονται μπροστά της, για να πετύχει την αναγκαία δυναμική επανεκκίνηση και την είσοδό της σε τροχιά ισχυρής, διατηρήσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης. Ευκαιρίες, όπως είναι, όχι μόνο η πρόσβαση στους σημαντικούς πόρους του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, αλλά και οι σημαντικοί πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου και η δημοσιονομική και νομισματική ευελιξία, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η αναμενόμενη βελτίωση της ποιότητας του δανειακού χαρτοφυλακίου, των πιστωτικών ιδρυμάτων, θα συμβάλλει επίσης προς αυτή την κατεύθυνση” τόνισε.

Αναφερόμενος ειδικότερα στο Πρόγραμμα Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, ο υπουργός Οικονομικών εξήγησε ότι θα απαιτηθούν συνέργειες με άλλες εθνικές, κλαδικές και τομεακές πολιτικές, μέσω των άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων και μέσων, ενώ επισήμανε ότι το Σχέδιο συνιστά μια κοστολογημένη δέσμη προτάσεων, μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων. Επίσης, ο υπουργός Οικονομικών υπογράμμισε ότι το Σχέδιο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης:

– Στοχεύει να αντιμετωπίσει τις -μεσο-μακροπρόθεσμες- οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της πανδημίας, μέσω της χρηματοδότησης ενός συνδυασμού βιώσιμων μεταρρυθμίσεων και σχετικών δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, και της ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της οικονομίας έναντι μελλοντικών κρίσεων. Με τη διοχέτευση των -εξαιρετικά μεγάλης κλίμακας- πρόσθετων κεφαλαίων που θα αντληθούν από τον δανεισμό, σε στοχευμένες δράσεις και πολιτικές βιώσιμης ανάκαμψης, θα αποφευχθούν περαιτέρω πιέσεις στους κρατικούς προϋπολογισμούς, που στη δύσκολη συγκυρία, είναι προσανατολισμένοι στη χρηματοδότηση οικονομικών και κοινωνικών μέτρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Για τον σκοπό αυτό, η Ελλάδα ζητά το σύνολο των πόρων που μπορεί να λάβει.

α) Περικλείει πολιτικές συμβατές με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες πολιτικής, όπως αυτές αποτυπώνονται στους 6 Πυλώνες του Κανονισμού για τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επίσης, το Σχέδιο ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις ειδικές συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και με τις προτεραιότητες οικονομικής πολιτικής που έχουν προσδιοριστεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, σε ό,τι αφορά τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις και τις αναγκαίες – για την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους – επενδύσεις.

β) Λειτουργεί σε συνάφεια και συμπληρωματικά με το νέο Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης για την Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2027, και τα τομεακά και περιφερειακά επιχειρησιακά του προγράμματα. «Σε συνδυασμό με την Κοινή Αγροτική Πολιτική, τα τρία αυτά εργαλεία δύνανται να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών κεφαλαίων που θα τοποθετηθούν στην ελληνική οικονομία για τα επόμενα 9 έτη», είπε ο υπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε: «Αν τα αθροίσουμε, η αναλογία απολήψεων (εισροές) – αποδόσεων (εκροές/συνεισφορές) διαμορφώνεται σε 4,6/1. Με απλά λόγια, για κάθε 1 ευρώ που θα αποδίδουμε στην Ευρώπη, θα εισπράττουμε 4,6 ευρώ μέσω του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου και του Ταμείου Ανάκαμψης. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποδέσμευση αυτών των πόρων, είναι η κύρωση, από όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, της νέας απόφασης για το σύστημα των ιδίων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

γ) Εξασφαλίζει συμπληρωματικότητα, συνέργειες, συνοχή και συνέπεια με τις δράσεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, τη Δίκαιη Μετάβαση, και τα επιχειρησιακά προγράμματα στο πλαίσιο των άλλων ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

δ) Περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σύνολο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων που διαρθρώνονται σε 4 δέσμες προτάσεων οι οποίες συνθέτουν 18 επιμέρους άξονες:

– Μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό στο περιβάλλον.

– Ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας και χωροταξική μεταρρύθμιση.

– Μετάβαση σε ένα πράσινο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών.

– Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας.

– Συνδεσιμότητα για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και το Κράτος.

– Ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους.

– Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων.

– Αύξηση των θέσεων εργασίας και προώθηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας.

– Ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων της εκπαίδευσης και εκσυγχρονισμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

– Ενίσχυση της προσβασιμότητας, της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος υγείας.

– Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές.

– Φορολογικά εργαλεία πιο φιλικά για την ανάπτυξη και βελτίωση της φορολογικής διοίκησης.

– Εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης.

– Βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος δικαιοσύνης.

– Ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των κεφαλαιαγορών.

– Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας.

– Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων της οικονομίας της χώρας.

– Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων και εξαγωγών.

ε) Το Σχέδιο εδράζεται σε όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας. Ο πρωταρχικός στόχος του είναι να καλύψει το μεγάλο κενό σε επενδύσεις, παραγωγικότητα, εθνικό προϊόν και απασχόληση. Σε αυτό το πλαίσιο, αποσκοπεί στο να κινητοποιήσει και σημαντικές δυνάμεις από τον ιδιωτικό τομέα, ενισχύοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις, και χρησιμοποιώντας τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για την πραγματοποίηση δημοσίων επενδύσεων, ώστε να συγκεντρώσει σημαντικά επιπρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια. «Με χρήση αυτών των μέσων, και αξιοποιώντας τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης για την προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων, το “ Ελλάδα 2.0” επιδιώκει να κινητοποιήσει συνολικούς επενδυτικούς πόρους 57 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η παροχή οικονομικών κινήτρων για ιδιωτικές επενδύσεις, συμπληρώνεται από μια σειρά μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στη μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους, και στην αύξηση του μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων», υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών.

στ) Το Σχέδιο, όπως είπε ο υπουργός, εδράζεται και σε όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Περιέχει δέσμη μέτρων που στοχεύουν στην αύξηση της απασχόλησης, τις ίσες ευκαιρίες και τον περιορισμό των ανισοτήτων. Που προωθούν την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, την επίτευξη ισότιμης πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας και στη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας του συστήματος. Που ενισχύουν τις ψηφιακές δυνατότητες της εκπαίδευσης και τον εκσυγχρονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Που αυξάνουν την πρόσβαση σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές.

η) Το Σχέδιο, κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας, περιλαμβάνει πολιτικές, η υλοποίηση των οποίων, μέσω της θετικής μακροοικονομικής επίδρασης, μπορεί να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο, με στόχο την περαιτέρω -προοπτικά- μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Σκυλακάκης: Αν αντιστρέψουμε το επενδυτικό κενό, το μέλλον της χώρας είναι λαμπρό

“Έχουμε μεγάλο επενδυτικό κενό, έχουμε μεγάλο έλλειμμα επενδύσεων. Είμαστε πολύ πίσω”, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι “αν αντιστρέψουμε το επενδυτικό κενό, το μέλλον της χώρας είναι λαμπρό”. Ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω, από πλευράς επενδυτικού κενού, 162 δισ., την περίοδο από το 2010 έως το 2019. “Είναι τρομακτικό και εφιαλτικό αυτό το ποσό και το έλλειμμα των επενδύσεων παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα μας. Αν δεν το λύσουμε, κανένα άλλο πρόβλημα -ανεργία, μισθοί, εισοδήματα, ανάπτυξη, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος- δεν μπορεί να λυθεί ικανοποιητικά”, ανέφερε. Όπως δε, υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός, το επενδυτικό κενό οφείλεται στην υπερφορολόγηση της εργασίας και του κεφαλαίου, στο υψηλό κόστος δανεισμού των ελληνικών επιχειρήσεων, σε σχέση με την ευρωζώνη, και στα έμμεσα εμπόδια στις επενδύσεις (χωροταξικά, πολεοδομικά ζητήματα, καθυστέρηση στην απονομή της Δικαιοσύνης, μη ψηφιακό κράτος, γραφειοκρατία). Ιδίως για τα έμμεσα αυτά εμπόδια στις επενδύσεις, αυτό το Σχέδιο που παρουσιάζει σήμερα η κυβέρνηση, επιχειρεί να τα αντιμετωπίσει, όπως τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός.

Είναι δε χαρακτηριστική η στιγμή που ο κ. Σκυλακάκης προσπάθησε να εξηγήσει γιατί ο κύριος στόχος της οικονομικής παρέμβασης του Ταμείου είναι για την αντιμετώπιση του επενδυτικού κενού. “Αυτό γίνεται διότι επενδυτικό κενό σημαίνει λιγότερες θέσεις εργασίας και υψηλή ανεργία. Επενδυτικό κενό σημαίνει χαμηλούς μισθούς και ασθενικές επιχειρήσεις. Επιχειρήσεις που δεν έχουν κάνει επενδύσεις, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν, δεν μπορούν να δώσουν μισθούς, δεν μπορούν να δώσουν θέσεις εργασίας. Επενδυτικό κενό σημαίνει παλιές τεχνολογίες, γιατί οι επενδύσεις είναι ο τρόπος, με την οποίο εισάγονται, σε μεγάλο βαθμό, οι νέες τεχνολογίες σε μια οικονομία», είπε ο κ. Σκυλακάκης και τόνισε πως εντέλει “συνέχιση του επενδυτικού κενού σημαίνει φτωχοποίηση”.

Εξηγώντας πως θα αντιστραφεί το επενδυτικό κενό, εξήγησε είπε ότι αυτό θα γίνει με την κινητοποίηση μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων. “Στις επιδοτήσεις, ενώ το άθροισμα που βάζουμε είναι 18 δισ., περίπου τόσα θα πάρουμε από το Ταμείο, σκοπεύουμε, με τις επιδοτήσεις αυτές, να κινητοποιήσουμε 26-26 δισ. ευρώ επενδυτικούς πόρους. Στα δε δάνεια, σκοπεύουμε να πάρουμε το σύνολο των δανείων και να πάμε στα 32 δισ. ευρώ. Άθροισμα, από τα 31 δισ. που, έχει το “Ελλάδα 2.0″, 57 δισ., στόχος κινητοποίησης επενδυτικών πόρων”, επισήμανε. Ο αναπληρωτής υπουργός έκανε ειδική αναφορά στο “εργαλείο των δανείων”, σημειώνοντας ότι “η Ελλάδα δεν έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει 13 δισ. επιπλέον χρέος και έλλειμμα αγύριστο. Πρέπει να μπορούν τα λεφτά να επιστρέψουν. Για να επιστρέψουν τα λεφτά, και για να μπουν στην οικονομία, ο μόνος τρόπος είναι να μπουν σε ιδιωτικές επενδύσεις”.

Τέλος, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπάρχουν στην εφαρμογή του σχεδίου, λέγοντας πως η Ελλάδα καλείται να απορροφήσει διπλάσια χρήματα, από όσα απορροφούσε ως τώρα. “Αυτό σημαίνει, αλλαγή στον τρόπο που θα γίνεται η απορρόφηση, αλλαγή στα κίνητρα, αλλαγή στα πληροφοριακά συστήματα, σημαίνει μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέπουν στους επενδυτές να έρθουν. Αυτά πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα και με διασφάλιση της διαφάνειας” είπε.

Αχτσιόγλου-Χαρίτσης: Δεν αφορά στην πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

Πυρά εξαπέλυσαν οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ, Οικονομικών, Έφη Αχτσιόγλου και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αλέξης Χαρίτσης που κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι αποφάσισε για την πολιτική ανάπτυξη της χώρας, “χωρίς να έχει κάνει καμία διαβούλευση με κανέναν”. Επίσης, είπαν ότι το εθνικό σχέδιο είναι μία ακόμη επιβεβαίωση ότι δεν περιλαμβάνει την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας.

“Παρά τις επικοινωνιακές πανηγυρικές δηλώσεις για αλλαγές στο παραγωγικό μοντέλο και τον τρόπο προσέγγισης των χρηματοδοτικών πόρων, η κυβέρνηση επιλέγει να ακολουθεί μέχρι σήμερα προσχηματικές διαβουλεύσεις και απουσία οποιουδήποτε ουσιαστικού δημοκρατικού διαλόγου. Τα εύηχα συνθήματα, δεν μπορούν να κρύψουν το πραγματικό σχέδιο της κυβέρνησης, που είναι η ενίσχυση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, η διάλυση τόσο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων όσο και των εργασιακών σχέσεων, και η συρρίκνωση των μισθών” ανέφερε η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ.

Από την πλευρά του, ο κ. Χαρίτσης έκανε λόγο για “κείμενο παράθεσης έργων που σχεδιάστηκε ερήμην της κοινωνίας, χωρίς αναπτυξιακούς, κοινωνικούς, οικονομικούς στόχους”. Σχολιάζοντας την αναφορά του κ. Σκυλακάκη σε “επενδυτικό κενό”, απάντησε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ “επέστρεψε την χώρα σε αναπτυξιακούς ρυθμούς”.

“Έχουμε στα χέρια μας ένα κείμενο που δεν περιέχει τομεακές και κλαδικές στοχεύσεις, δεν αναφέρεται στο κοινωνικό κράτος, την καταπολέμηση της ανισότητας και της ανεργίας, δεν ασχολείται καν με τις περιφερειακές και ενδοπεριφερειακές ανισότητες” τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Χαρίτσης, σημειώνοντας πως με το σχέδιο προκρίνεται η χρηματοδότηση με αποκλειστικά τραπεζικά κριτήρια, αποκλείοντας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τα δυναμικά στρώματα, τις νεοφυείς επιχειρήσεις. “Η δική μας πρόταση εκκινεί από το κατεπείγον του σήμερα και έχει το βλέμμα στην επόμενη μέρα της πανδημίας, με ένα πρόγραμμα κοινωνικής ανασυγκρότησης και οικονομικού μετασχηματισμού, που θέτει στο επίκεντρο την ισότητα, τη δικαιοσύνη και την ασφάλεια”, σημείωσε ο κ. Χαρίτσης.

“Καμία διαβούλευση”

Από την πλευρά τους οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι των κομμάτων κατηγόρησαν μεταξύ άλλων την κυβέρνηση ότι δεν έκανε καμία διαβούλευση με αρμόδιους φορείς, Τοπική Αυτοδιοίκηση ή κόμματα,.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ευκλείδης Τσακαλώτος, υποστήριξε ότι στο νέο σχέδιο της κυβέρνησης, “οι ανισότητες είναι παντού, στους θεσμούς, στην ανάπτυξη, στην εργασία και στην κοινωνία”. «Έχουμε μια κυβέρνηση που φαίνεται να πιστεύει πως ότι λέμε το 1995, είναι ίδιο με το 2005, το 2015, και το 2025, σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα σε αυτή τη χώρα. Σαν να έχω μπροστά μου μια έκθεση copy paste» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσακαλώτος και κατηγόρησε τον κ. Σκυλακάκη ότι στην ομιλία του, “δεν υπήρξε πουθενά η λέξη ανισότητες αλλά μόνο η λέξη ΣΔΙΤ. Όμως, αυτό το μοντέλο έχει γίνει παραδεχτό ότι απέτυχε παγκοσμίως, σε όλους τους στόχους που αφορούν την ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Είναι ένα μοντέλο που έφερε ανισότητες στην εργασία, στην παραγωγικότητα, στις επενδύσεις, στην ανάπτυξη, στην κοινωνία. Και εσείς φέρατε μια έκθεση, που δεν λέει τίποτα για όλα αυτά, εκτός από αυτά που πάντα λέγατε. Ότι, μέσω της επιχειρηματικότητας και της ευελιξίας, όλα θα γίνουν καλά”, ανέφερε ο κ. Τσακαλώτος και συνέχισε: “Δεν κάνατε καμία διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο και έχετε το θράσος να έρχεστε στην Επιτροπή και να λέτε ότι σε δύο μήνες θα το φέρετε, και τότε θα εκφραστούν και οι φορείς. Πού είναι η διαβούλευση με φορείς, Τοπική Αυτοδιοίκηση και κόμματα; Μόνο το επιτελικό κράτος σας ενδιαφέρει” ενώ παράλληλα αμφισβήτησε τους ρυθμούς ανάπτυξης που εκτιμά η κυβέρνηση ότι θα έχει η χώρα, αντιτείνοντας ότι “δεν βγαίνουν από το μακροοικονομικό μοντέλο”.

Από την πλευρά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, επέκρινε την κυβέρνηση ότι “το σχέδιό της για το Ταμείο Ανάκαμψης αφορά τους λίγους ενώ αδιαφορεί για τους πολλούς”. Όπως είπε: “Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως μοχλός ενός βίαιου μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, με την εξαφάνιση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Ούτε θα πρέπει να συνδεθεί η εκταμίευση των πόρων του με προαπαιτούμενα που απορυθμίζουν ακόμη περισσότερο τις εργασιακές σχέσεις ή επιταχύνουν το κλείσιμο επιχειρήσεων. Πρέπει να είναι μια πρόταση που αφορά τους πολλούς και όχι τους λίγους. Και δυστυχώς η πρόταση της κυβέρνησης ελάχιστα ανταποκρίνεται σε αυτούς τους στόχους”. Επίσης, μίλησε για “σχέδιο Ανάκαμψης που δεν αποτελεί προϊόν εθνικής συναίνεσης”, καθώς όπως είπε, “καμία διαβούλευση δεν έγινε, καμία συνεργασία δεν υπήρξε ενώ υποβαθμίστηκε και ο ρόλος της Βουλής”.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανόπουλος μίλησε για ένα ακόμα “πανευρωπαϊκό, αντϊεργατικό, αντιλαϊκό μνημόνιο, που οδηγεί σε περαιτέρω κοινωνικές ανισότητες”, αλλά και για “καπιταλιστικά αποτυχημένα μοντέλα που εφαρμόζονται από όλες τις κυβερνήσεις”. “Πρόκειται για ένα Πανευρωπαϊκό μνημόνιο που αντί για Ελλάδα 2.0, θα έπρεπε να λέγεται Ελλάδα 5.0”, τόνισε, ενώ χαρακτήρισε αστειότητες τα περί δίκαιης ανάπτυξης.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις για την επιτυχία του σχεδίου της κυβέρνησης ενώ επισήμανε ότι είναι αμφισβητούμενοι οι ρυθμοί ανάπτυξης της χώρας που παρουσιάζονται, καθώς δεν μπορούν να επαληθευτούν. “Δεν είναι σίγουρη η ανάπτυξη αν δεν μπορέσουμε να επαληθεύσουμε τα νούμερα που μας παρουσιάζετε. Δεν έχουμε πλήρη εικόνα του σχεδίου”, ανέφερε ο κ. Βιλιάρδος.

Επικριτικός για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης της χώρας εμφανίστηκε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης. “Είπε ο κ. Σκυλακάκης ότι τα χρήματα μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πάνε για ενίσχυση δημοσίων υποδομών. Σε κάποιες δράσεις θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε, αν δεν υπήρχε μια σημαντική λεπτομέρεια. Ότι τα χρήματα θα πάνε μέσω ΣΔΙΤ στα χέρια πέντε εταιριών και οι δημόσιες υποδομές θα είναι από δω και μπρος ιδιωτικό κεφάλαιο”, ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: “Τα ΣΔΙΤ δεν είναι τρόπος διαχείρισης για την ανάπτυξη της χώρας, αλλά ένας τρόπος φορολόγησης. Εσείς, αυτό που κάνετε είναι να δίνετε σε μια επιχείρηση χρήματα, και για αυτά τα λίγα που θα βάλει η ίδια, θα πληρώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά”. Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ, Διονύσης Σταμενίτης, υποστήριξε ότι “η Ελλάδα μαζί με την Ισπανία είναι οι δύο χώρες ανάμεσα σε όλες της ΕΕ, που έχουν δημιουργήσει τα καλύτερα αναπτυξιακά προγράμματα τα οποία ανταποκρίνονται απολύτως με τους ευρωπαϊκούς κανόνες”.

Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ