Οι δανειστές ψάχνουν…

Οι δανειστές ψάχνουν…

Οι εναλλακτικές κάλυψης του δημοσιονομικού κενού, ο τρόπος ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, οι αποκρατικοποιήσεις και η εφαρμογή του φόρου ακινήτων γέμισαν χθες τα μπλοκάκια των επικεφαλής της τρόικας, οι οποίοι χωρίς περιττές αναλύσεις τα πήραν στο σπίτι προκειμένου να εξετάσουν ευρώ προς ευρώ το ισοζύγιο που προκύπτει.

Πρόκειται, ίσως, για την πιο παγωμένη, αν και πολύωρη, σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών, αφού συζητήθηκαν τα πάντα, με την τρόικα να μην ανοίγει καθόλου τα χαρτιά της και το οικονομικό επιτελείο να μένει με την αγωνία για την έγκαιρη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων πριν το κρίσιμο Eurogroup της 12ης Απρίλιου.

Δεν έκλεισε τίποτε και δεν θα κλείσει εάν δεν κλείσουν όλα μαζί, ανέφερε χαρακτηριστικά μετά τη σύσκεψη ο υπουργός Οικονομικών, Ι. Στουρνάρας, θέλοντας να καταδείξει την αλληλεπίδραση των μέτρων στη γενικότερη αξιολόγηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας.

ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ

Οι κυριότερες ενστάσεις από την πλευρά της τρόικας έχουν να κάνουν κατ’ αρχήν με την αποδοτικότητα του ενιαίου φόρου ακινήτων, η οριστική μορφή του οποίου εξακολουθεί να είναι θολή, παρά την πρώτη συμφωνία των πολιτικών αρχηγών που στηρίζουν την κυβέρνηση. Το κλιμάκιο εκτιμά ότι σε περίπτωση αλλαγής του ΕΕΤΗΔΕ, θα υπάρξει υστέρηση εσόδων κατά 1 δισ. ευρώ, η οποία θα πρέπει να αντισταθμισθεί από άλλα μέτρα. Πέραν της υστέρησης αυτής η τρόικα εκτιμά ότι το δημοσιονομικό κενό θα φουσκώσει περαιτέρω από την υστέρηση των εσόδων που αισίως φτάνουν τα 400 εκατ. ευρώ στο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου αλλά και από το επιπλέον κόστος χρηματοδότησης των ασφαλιστικών ταμείων που πλήττονται από την αύξηση της ανεργίας και τις μειωμένες εισφορές. Ένα πρόσθετο κόστος της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα προκύψει από την πρόσφατη κρίση στην Κύπρο, εξαιτίας της στενής σύνδεσης των δύο οικονομιών. Ετσι η αρχική εκτίμηση για δημοσιονομικό κενό ύψους 2,7 δισ. ευρώ την περίοδο 2013 – 2014 αναθεωρείται από την τρόικα στο ποσό των 3,2 δισ. ευρώ, φέρνοντας νωρίτερα στο τραπέζι των συζητήσεων τους τρόπους κάλυψής του. Σημειώνεται ότι με βάση τον αρχικό προγραμματισμό η συζήτηση για τον τρόπο αντιμετώπισης του δημοσιονομικού κενού θα γινόταν τον Ιούνιο, πλην όμως η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι εάν θέλει να αποφύγει νέες περικοπές μισθών και συντάξεων θα πρέπει από τώρα να προχωρήσει σε κάποιες πρόδρομες ενέργειες. Και αυτό τη στιγμή που είναι γνωστό ότι οσάκις η τρόικα εκφράζει επιφυλάξεις, ακολουθεί πρόταση για νέες περικοπές δαπανών.

 

ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ

Κατά τη χθεσινή συνάντηση η κυβέρνηση παρουσίασε σχέδιο ρύθμισης για την ενιαία αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των ασφαλιστικών χρεών, εκτιμώντας ότι είναι εφικτή η είσπραξη τουλάχιστον 1,9 δισ. ευρώ από τα πρώτα και 1,7 δισ. ευρώ από τα δεύτερα. Η πρόταση προβλέπει τη δυνατότητα τακτοποίησης των οφειλών σε 48 δόσεις με εμπράγματες εγγυήσεις των αιτούντων εφόσον το χρέος υπερβαίνει κάποιο σημαντικό όριο. Και για το θέμα αυτό, η τρόικα επιφυλάχθηκε να απαντήσει, άφησε ωστόσο να εννοηθεί ότι ο αριθμός των δόσεων δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 36. Παράλληλα οι πιστωτές υπήρξαν ιδιαίτερα επικριτικοί για την μη εφαρμογή του μέτρου επί του τζίρου των επιχειρήσεων υπέρ του ΟΑΕΕ, που δημιουργεί πρόσθετη τρύπα 600 εκατ. ευρώ.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ

Επίσης επιφυλακτική εμφανίστηκε η τρόικα και στην παρουσίαση του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, το οποίο παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις και θέτει σε κίνδυνο για έσοδα της τάξης των 2,8 δισ. ευρώ το τρέχον έτος. Το οικονομικό επιτελείο πάντως δεσμεύθηκε για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος σε ό,τι αφορά ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ και ΟΠΑΠ που σηκώνουν και το μεγαλύτερο βάρος του εισπρακτικού στόχου.

 

Ούτε ο ενιαίος φόρος έχει κλείσει

Θολό εξακολουθεί να παραμένει μία ημέρα μετά τη σύσκεψη του πολιτικών αρχηγών και την κατ’ αρχήν συμφωνία το τοπίο για τον τρόπο εφαρμογής του ενιαίου φόρου ακινήτων. Η αρχική παρουσίαση της ΔΗΜΑΡ που κάνει λόγο για αφορολόγητο όριο, προοδευτική κλίμακα και διεύρυνση της φορολο��ικής βάσης από εφέτος, φαίνεται να αποκλίνει από το σχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο Οικονομικών στην τρόικα και προβλέπει οριζόντια μείωση κατά 10% έως 15% του ΕΕΤΗΔΕ για όλους τους ιδιοκτήτες ανεξαιρέτως της αξίας των ακινήτων τους. Αυτό πάντως που προκύπτει μέχρι στιγμής είναι ότι τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα θα επιβαρύνονται με το μειωμένο αυτό τέλος, το οποίο θα εισπράττεται από τη ΔΕΗ, ενώ από τις εφορίες θα εισπράττεται ο φόρος που θα βαρύνει τα υπόλοιπα ακίνητα (κλειστά διαμερίσματα, οικόπεδα εντός σχεδίου, αγροτεμάχια). Σημειώνεται ότι θα εξακολουθεί να ισχύει η δυνατότητα καταβολής μόνον του λογαριασμού του ρεύματος χωρίς τον φόρο ακινήτων. Το σχέδιο που παρουσιάστηκε χθες περιλαμβάνει και τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων με παράγοντες, ωστόσο, του υπουργείου Οικονομικών να εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για το αν μπορεί να δημιουργηθεί εγκαίρως το απαραίτητο μητρώο.

Στελέχη της Δημοκρατικής Αριστεράς αντιτείνουν ότι υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια μέχρι το τέλος του έτους να αποσταλούν τα σημειώματα στους ιδιοκτήτες των αγροτεμαχίων και να διαμορφωθεί η κλίμακα και το αφορολόγητο όριο από την επιτροπή των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Σε ό,τι αφορά την αντιστάθμιση των εσόδων από τη μείωση των συντελεστών του ΕΕΤΗΔΕ, αυτή θα προέλθει από:

– Τη διόρθωση των συντελεστών που εφαρμόζουν αρκετοί δήμοι για τον υπολογισμό του ΕΕΤΗΔΕ. Από ελέγχους διαπιστώθηκε ότι χρησιμοποιούν χαμηλότερους συντελεστές για τον υπολογισμό του ειδικού τέλους με αποτέλεσμα να προκύπτει σημαντική απώλεια εσόδων. Επίσης ορισμένοι δήμοι δεν επιβάλουν σήμερα καθόλου το ΕΕΤΗΔΕ σε διάφορα ακίνητα. Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι σχεδόν όλοι οι δήμοι δίνουν στοιχεία που δεν έχουν σχέση με τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα που διαθέτουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων.

– Την αύξηση του συντελεστή για τα ακίνητα που βρίσκονται εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. Στα ακίνητα αυτά το ΕΕΤΗΔΕ επιβάλλεται με τον χαμηλότερο συντελεστή που είναι 3 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Πλέον θα υπολογίζεται βάσει του μέσου όρου των τιμών που ισχύουν στον δήμο που ανήκουν ή στους όμορους δήμους.

– Από ακίνητα που ενοικιάζει από ιδιώτες το Δημόσιο, χωρίς όμως να εισπράττει το ΕΕΤΗΔΕ.

Πηγή: kerdos.gr

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ