Mάχη για ενέργεια-επενδύσεις

Mάχη για ενέργεια-επενδύσεις

Στα βαθιά νερά των αποκρατικοποιήσεων και στο σκληρό παιχνίδι της ενέργειας μπαίνει ο Αντώνης Σαμαράς θέλοντας να κεφαλαιοποιήσει τα οφέλη από το ταξίδι σε Κίνα και Μπακού. Πως συνδέονται αγωγός με ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ και ποια κινεζικά συμφέροντα τέμνονται με τη Μόσχα.

Μια περίοδος έντονης και ουσιαστικής πολιτικής διαπραγμάτευσης, εκτός τρόικας, ξεκινά για τον πρωθυπουργό έπειτα από το πολυήμερο ταξίδι του στην Κίνα και τη στάση εξπρές που έκανε στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν για τα ενεργειακά και την προώθηση του αγωγού ΤΑΡ.

Οι συναντήσεις στην Κίνα κρίνονται από το Μέγαρο Μαξίμου κάτι παραπάνω από γόνιμες καθώς κοινή είναι η εκτίμηση στο πρωθυπουργικό επιτελείο ότι το κινεζικό ενδιαφέρον για τις μεταφορές, τον τουρισμό και το εμπόριο ελληνικών προϊόντων είναι ουσιαστικό και εδράζεται κυρίως στο γεγονός ότι στην Ελλάδα γιγαντώθηκαν και μάλιστα μέσα σε περίοδο κρίσης, ύφεσης και μνημονίου, οι εργασίες της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά – εργασίες που ενισχύονται με τις πέντε νέες γερανογέφυρες που «έδεσαν» την Παρασκευή στις προβλήτες.

Παρά την ικανοποίηση με την οποία ο ίδιος ο κ. Σαμαράς περιέγραψε τα αποτελέσματα του ταξιδιού στην Κίνα υπάρχουν τώρα δύσκολα μονοπάτια για την κυβέρνησή του αφού πολλά από τα επενδυτικά ενδιαφέροντα των κινέζων τέμνονται με ρωσικά συμφέροντα. Για παράδειγμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και γενικά ο τομέας των σιδηροδρόμων που για τους κινέζους βρίσκονται στην κορυφή του επενδυτικού τους ενδιαφέροντος βρίσκονται σε πρώτο πλάνο και για τη Μόσχα όπως ο ίδιος ο ρώσος πρόξενος στην Ελλάδα επιβεβαίωσε πριν από λίγες ημέρες από τη Θεσσαλονίκη.

«Καθαρές κουβέντες, καθαρές συμφωνίες». Σύμφωνα με υπουργούς της κυβέρνησης αυτό που ζητούν οι κινέζοι από την Αθήνα είναι ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για την προώθηση των όποιων επενδύσεων αφορούν είτε στα αεροδρόμια είτε στις συγκοινωνίες. Το ίδιο ωστόσο ζητούν από την πλευρά τους και οι ρώσοι που θέτουν θέμα αξιοκρατικών κριτηρίων στη διαδικασία αποκρατικοποίησης ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ. Κάπου εδώ αρχίζει να περιπλέκεται η κατάσταση στο ενεργειακό κομμάτι για το οποίο ο κ. Σαμαράς ταξίδεψε για λίγες ώρες χθες στο Μπακού.

Η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν μέχρι τα τέλη Ιουνίου αποφασίζει για το που θα δώσει το αέριό της. Στον αγωγό ΤΑΡ (Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία) ή στον Nabucco West (Βουλγαρία, Ουγγαρία, Αυστρία) παρακάμπτοντας έτσι την Ελλάδα. Ο κ. Σαμαράς επιχειρηματολόγησε για τα οφέλη του «ελληνικού» αγωγού ο οποίος είναι σαφώς οικονομικότερος από τον Nabucco και κυρίως επιτρέπει την ταχύτερη διέλευση του αερίου προς τις αγορές της Ευρώπης.

Η συζήτηση αυτή επισήμως δεν συνδέεται με τις αποκρατικοποιήσεις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο η τελική απόφαση της Αθήνας για το που θα δώσει τις δυο εταιρείες θα βαρύνει στην όποια απόφαση λάβουν από την πλευρά τους οι αζέροι. Καθώς η αζέρικη SOCAR ενδιαφέρεται για τη ΔΕΣΦΑ την οποία όμως θέλουν και οι ρώσοι της GAZPROM και της SINTEZ. Η SINTEZ που πάντως πλέον συζητά το ενδεχόμενο των ξεχωριστών προσφορών για τις δυο εταιρείες.

Οι αποφάσεις που καλείται να λάβει το επόμενο διάστημα ο κ. Σαμαράς κρίνονται ως ιδιαίτερα σοβαρές για το γεωστρατηγικό ρόλο και τη θέση της χώρας στην ευρύτερη περιοχή αφού το ενεργειακό μπαίνει και στην ατζέντα των ευρωπαίων που στην προσεχή σύνοδο κορυφής θα αφιερώσουν ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης για την ενεργειακή επάρκεια και τις ενεργειακές εξαρτήσεις των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Πηγή: Real.gr

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ